خبرگزاری کار ایران

در مراسم یادبود قربانیان تصادفات راهنمایی و رانندگی مطرح شد؛

ربیعی: ۷۷ درصد از مردان و ۲۳ درصد از زنان در تصادفات صدمه می‌بینند/میانگین سنی رانندگان در تصادفات ۳۸ سال است

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۰۴۴

وزیر کار با بیان اینکه پیامدهای اجتماعی تصادفات بسیار سنگین است، گفت: ما پیامدهای بسیاری از موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما از پیامد تصادفات غافل هستیم. در حالی که ۷۷ درصد از مردان و ۲۳ درصد از زنان در تصادفات صدمه می‌بینند. همچنین میانگین سنی رانندگان در تصادفات ۳۸ سال است.

گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در مراسم یادبود قربانیان تصادفات راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد عامل انسانی در کشور ما یکی از مهم‌ترین عوامل تصادفات است و نسبت به سایر عوامل ضریب بالایی دارد، گفت: رنجی که جامعه ما از بی‌کیفیتی می‌برد بسیار زیاد است و این به دستگاه و سازمان خاصی ربط ندارد. راننده، به ما هو یک راننده یک مفهوم مستقل است. متاسفانه ما در بحث اخلاق، فرهنگ و مهارت یک راننده دچار مشکل هستیم. آن کسی که رانندگی می‌کند باید صلاحیت لازم برای رانندگی را داشته باشد و باید قوانین بسیار سنگین و شدیدی در این زمینه وضع شود. راننده باید به نیروی راهور کمک کند تا سخت‌گیری بیشتری در اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشد.

او با بیان اینکه اگر فردی بخواهد در سازمانی استخدام شود باید سوءپیشینه ارائه دهد، گفت: ما چنین سختگیری‌هایی را در خصوص راهنمایی و رانندگی نداریم در حالی که باید سال‌ها پیش از دادن گواهینامه به افراد برنامه‌ریزی لازم انجام شود. امروز قالب جمعیت کشور تمایل به دریافت گواهینامه دارند و به اعتقاد من باید بتوانیم کیفیت رانندگی را بالا ببریم و برای دادن صلاحیت رانندگی به افراد یک بسته سیاستی مناسب را تهیه کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فناوری جاده‌ها اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه ساختار حمل و نقل ما سیگنال‌های بی‌نظمی را به رانندگان ارائه می‌دهد و باید با وضع قوانین و آیین‌نامه‌ها این ساختار را برطرف کنیم. فناوری حمل و نقل نیاز به بررسی بیشتر دارد و باید شرایطی ایجاد شود تا بی‌نظمی در فناوری حمل و نقل کاهش یابد.

ربیعی با بیان اینکه وجه دیگر تصادفات بعد اجتماعی آن خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌دهم 50 هزار فقره از تصادفات را بررسی به جامعه‌شناسان بسپاریم و آنها عوامل موثر در تصادفات ازجمله اینکه چه اتومبیلی، چه گروه سنی و چه افرادی  با چه نوع سابقه‌ای و چه رفتارهایی بیشتر عامل تصادفات می‌شوند. ما به این تحلیل‌های اجتماعی برای پیشگیری از تصادفات نیاز داریم.

او تصریح کرد: اساساً تولید دانش در تصادفات بسیار کم انجام شده. ما در وزارت رفاه اعلام آمادگی می‌کنیم تا در یک پروسه زمانی مشخص مسائل تصادفات را از بعد اجتماعی بررسی کنیم و پیامدهای اجتماعی آن را مورد کاووش قرار دهیم.

وزیر کار با بیان اینکه پیامدهای اجتماعی تصادفات بسیار سنگین است، گفت: ما پیامدهای بسیاری از موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما از پیامد تصادفات غافل هستیم. در حالی که 77 درصد از مردان و 23 درصد از زنان در تصادفات صدمه می‌بینند. همچنین میانگین سنی رانندگان در تصادفات 38 سال است.

ربیعی گفت: 43 درصد از 21هزار و 446 معلول ضایعه نخاعی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، معلولان ناشی از تصادفات راهنمایی و رانندگی است. دشواری زندگی برای سرپرست یک خانوار، یک فرزند یتیم و فرد ضایعه نخاعی از پیامدهای منفی تصادفات است.

او با اشاره به نقش بیمه‌ها در کاهش تصادفات گفت: در حال حاضر بیمه برای بدنه ماشین انجام می‌شود در حالی که من معتقدم باید رابطه معناداری بین رانندگی پرریسک و بیمه برقرار شود و باید سختگیری بیشتری برای رانندگان پرریسک داشته باشیم البته ما این موضوع را شورای عالی بیمه در دولت مطرح کرده‌ایم.

ربیعی اضافه کرد: لازم است شعار به احترام آنها که دوستمان دارند و دوستشان داریم با احتیاط رانندگی کنیم،‌ تبدیل به گفتمان شود چراکه جامعه ما نیاز به چنین گفتمان‌هایی دارد و باید بدانیم برای دوست‌داشتنی‌هایمان بهتر رانندگی کنیم. همچنین ما باید در زمینه تصادفات در رسانه‌ها بیشتر صحبت کنیم و به پیامدهای مختلف آن بپردازیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: من نیز قربانی تصادف هستم و داغ تصادف همواره با من حرکت می‌کند. پسر من سه ساعت در کنار خیابان افتاده بود و راننده سرویس مدارس می‌گفت او در کنار خیابان بسیار رنج و درد کشیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز