خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها:

یکی از چالش‌های آموزش عالی وجود سهمیه‌های متعدد است

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۵۶۶

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کشورهای پیشرفته مستعدترین نیروهای انسانی را جذب می‌کنند، گفت: یکی از چالش‌های عدم دستیابی به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، وجود سهمیه‌های متعدد است؛ بطوری که تفاوت معنی‌داری در رتبه‌های ورودی به دانشگاه‌ها دیده می‌شود.

به گزارش ایلنا، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه دانشگاه از زمان تاسیس تا کنون، سنگ بنای پیشرفت و ترقی جوامع و کشورها بوده است، گفت: محققان سال‌های نه چندان طولانی، تاسیس دانشگاه را به چهار نسل تقسیم می‌کنند؛ شاخص نسل اول، ارائه مدرک بوده و تعداد فارغ‌التحصیلان، نشانه فعالیت و رتبه دانشگاه‌ها محسوب می‌شده و عمر این دوره پس از جنگ جهانی دوم به پایان رسیده است. در نسل دوم که تا دهه 1960 ادامه داشت، شاخص فعالیت دانشگاه‌ها تولید علم از طریق نوشتن مقالات بود. در دانشگاه‌های نسل سوم، فناوری مورد توجه قرار گرفت و دانشگاه، نقش خود را در تولید ثروت ایفا کرد و عمر آن تا سال 2000 بود؛ اما در حال حاضر نقش دانشگاه‌های نسل چهارم، تولید رفاه تعیین شده و دانشگاه‌ها حرکت خود را به این سمت و سو آغاز کرده‌اند.

او ادامه داد: جایگاه و نقش دانشگاه‌ها، تلاش برای ساختن جامعه‌ای آگاه، ثروتمند و دارای رفاه اجتماعی از طریق تربیت نیروهای ارزشمند، تولید علم و دانش برای توسعه و ارتقای فرهنگ جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی است. متاسفانه باید بپذیریم که در کشور ما هنوز هم عمده فعالیت و تلاش بسیاری از مراکز آموزش عالی، افزودن رشته‌ها و دادن مدرک است.

وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت نقش مهمی در آموزش عالی در کشور دارد و نظام سلامت با بهره‌مندی از 19 هزار عضو هیات علمی در بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور، تربیت حدود 200 هزار دانشجو، تولید یک سوم دانش و تربیت نیروی متخصص را بر عهده دارد. محققان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، در سال حدود یک سوم مقالات ISI ایران را تولید می‌کنند.

او گفت: در شرایط فعلی، کشور نیازمند دانش‌آموختگانی خلاق و نوآور است که با بهره‌گیری از دانش خود بتوانند به تولید علم، خلق ثروت و رفاه اجتماعی بپردازند. از اواخر سال 94، طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت یازدهم اجرا شد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: آینده‌نگری و رسیدن به مرجعیت علمی در آموزش پزشکی، حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، آموزش پاسخگو و عدالت‌محور، آمایش سرزمینی، اعتلای اخلاق حرفه‌ای، بین‌المللی سازی آموزش علوم پزشکی و توسعه آموزش مجازی از مهمترین محورهای طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی است.

وزیر بهداشت گفت: یکی از مهمترین وظایف دست‌اندرکاران آموزش، استعدادیابی و پرورش استعدادهای جوان در راستای ارتقای سطح علمی کشور است. شرایط پسابرجام، فرصت مناسبی را برای کشور فراهم کرده که در این فضا می‌توان با تعاملات گسترده علمی، زمینه را برای ارتقای جایگاه کشور و رشد علمی استعدادهای جوان فراهم کرد.

او تاکید کرد: فشار سنگین امور اجرایی در حوزه بهداشت و درمان، توان مدیریتی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی را به شدت به خود جلب می‌کند که این موضوع بر تحقیقات و تولید علم در حوزه سلامت، اثر جدی دارد. کمبود منابع، نیازها و خدمات روزافزون حوزه درمان و بهداشت و نیز کمبود فضای بیمارستان‌های آموزشی، یکی از مهمترین تهدیدات مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت است.

وزیر بهداشت افزود: متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری ما، کشورهای پیشرفته با مهیا کردن بستر لازم، بهترین و مستعدترین نیروهای انسانی را از سراسر جهان به‌ویژه از کشورهای در حال توسعه جذب کرده و با استفاده از این ظرفیت ارزشمند این منابع انسانی، مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی می‌کنند. 

قاضی‌زاده هاشمی گفت: یکی از چالش‌های عدم دستیابی به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، وجود سهمیه‌های متعدد است؛ بطوری که تفاوت معنی‌داری در رتبه‌های ورودی به دانشگاه‌ها دیده می‌شود. تفاوت رتبه‌ها در یک کلاس درسی در گروه پزشکی، گاهی بیش از 60 هزار رتبه است و با دستور رییس‌ جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گروهی ماموریت یافتند تا با بررسی سهمیه‌های مختلف، زمینه‌های اجرای عدالت آموزشی در کشور فراهم شود.

او ادامه داد: امیدوارم دانشگاه، فضایی پر نشاط برای آموختن، تبادل افکار، تضارب آرا و آزاداندیشی باشد و در آن نه تنها عالم و اندیشمند بلکه انسان به معنای تام و تمام آن را تربیت کند. فراموش نکنیم که نیروی انسانی به‌ویژه محققان، دانشمندان و نخبگان، ثروت حقیقی هر کشور هستند و داشتن تعامل مثبت با آنها، مهمترین عامل در حفظ این ثروت بی‌همتا است. دانشگاه به اکرام و فضای آرامی نیاز دارد که در پناه آن بتواند در مرزهای دانش حرکت کند و فاصله خود را با دانشگاه‌های معتبر جهان، به حداقل برساند و با آنها در عرصه علم و اندیشه، به رقابت بپردازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز