خبرگزاری کار ایران

وزیر کار مطرح کرد:

با پدیده‌ای به نام روستائیان بدهکار مواجه هستیم

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۶۱۲

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: در شرایط فعلی شاهد مهاجرت نسل سوم از روستاها و تبدیل نسل سوم به حاشیه‌نشین‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی؛ وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در همایش روز ملی روستا و عشایر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، بیان داشت: اختصاص وام اشتغال به مناطق روستایی منجر شده است، روستائیان کشور بدهکار شوند و اکنون با پدیده‌ای به نام روستائیان بدهکار مواجه هستیم چرا که این کار بدون بررسی سودآوری اختصاص وام صورت گرفته است.

وی افزود: به رغم اینکه روستاها نماد تولید و خودکفایی در کشور هستند و زیرساخت‌ها در کشور ایجاد شده‌است، نمی‌توانیم بگوییم که به روستاها گازرسانی، برق‌رسانی و عملیات عمرانی نکرده‌ایم. اما چه اتفاقی افتاده است که زیرساخت‌ها به بهبود زندگی روستائیان منجر نشده‌است.

ربیعی گفت: در شرایط فعلی شاهد مهاجرت نسل سوم از روستاها و تبدیل نسل سوم به حاشیه‌نشین‌ها هستیم. با وجود اینکه بعد از پیروزی انقلاب خاستگاه بسیاری از انقلابیون مناطق روستایی بوده است و نگاه ‌عاطفی به این نقاط وجود داشته، اما سیاست‌گذاری‌های نامناسب موجب شده است که روستاهای کشور توسعه مناسبی نداشته باشند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه با تاکید بر اینکه متاسفانه توسعه اقتصاد روستایی به منابع آب و خاک گره خورده است، بیان داشت: برای توسعه روستاها به استفاده بیش از حد از منابع و خاک روی آوردند که این کار اشتباهی بوده است، نباید صرفا روستاها را متصل به منابع آب و خاک دانست.

وی در ادامه گفت:‌ ارزش دفترچه درمانی روستائیان به شکل قابل توجهی ارتقا پیدا کرده است. وضعیت آی سی تی روستایی، بهره‌مندی از برق، گاز و جاده بهبود یافته است، اما باید در نظر گرفت که چه اتفاقی موجب شد که با وجود این بهبود در زیرساخت‌ها، زندگی روستایی بهبود پیدا نکرده است.

وزیر کار با تاکید بر اینکه توسعه نیافتن صنایع کوچک روستایی و فشار اشتغال بر بخش کشاورزی مشکلی است که در استراتژی‌های اشتغال روستایی برای تنوع اشتغال به آن توجه نشده است، بیان داشت: روستائیان برای اشتغال مهارت‌های لازم را یاد نگرفته‌اند، حتی وام‌هایی با بهره‌های کم برای توسعه اشتغال در روستاها اختصال یافت که امکان سودآوری آن مورد توجه قرار نگرفته است که در نهایت منجر به بدهکار شدن روستائیان شده است.

وزیر کار در ادامه گفت: تجربه ما برای به کارگیری تعاونی‌های روستایی تجربه‌ای موفق بوده است اما باید شکل ایجاد تعاونی‌ها را تغییر دهیم در این مسیر برنامه ایجاد هزار تعاونی متکی به روستا را دنبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید روستاها را به بازارهای جهانی متصل کنیم، اگر تغییراتی در اقتصادی کردن روستاها انجام دادیم و بر این مبنا حرکت کردیم، می‌توانیم موفق باشیم.

ربیعی گفت: باید مزیت تولیدی، اشتغالی اجتماعی را برای آینده بازنشسته روستایی ایجاد کنیم تا باعث ماندن جمعیت و افزایش جاذبه روستاها شویم.

ربیعی بیان داشت: باید توسعه کشاورزی سازگار با اقلیم هر منطقه مدنظر قرار گیرد و در روستاها به سمت کشاورزی مدرن و آ‌بیاری مدرن حرکت کنیم در این مسیر سازمان فنی حرفه‌ای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توسعه فناوری نوین و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آماده همکاری و ارائه خدمات به روستائیان هستند.

وزیر کار در پایان تاکید کرد: قطعا حضور روستائیان در این همایش و ارائه صحبت‌ها و تبادل نظر، دولت را در انجام وظایف مصمم‌تر می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز