خبرگزاری کار ایران

مونسان در مراسم بزرگداشت یادروز حافظ:

مسیر را هموار کنیم تا دوستداران ادبیات‌پارسی از سراسر جهان در آرامگاه حافظ گردهم بیایند

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۶۴۱

مراسم بزرگداشت یادروز لسان‌الغیب حافظ شیرازی با حضور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در حافظیه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مراسم بزرگداشت یادروز حافظ شیرازی شامگاه امروز با حضور علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل تبادار استاندار فارس، مسئولان استان فارس، شعرا و هنرمندان و مردم فرهنگ‌دوست شیراز برگزار شد.

علی‌اصغر مونسان در این مراسم گفت: «سلام و عرض ادب دارم حضور میهمانان فرهیخته و ارجمندی که به احترام بزرگ‌ترین شاعر غزل‌سرای ایران زمین و چهره بی‌بدیل ادبیات پارسی در این محفل فرهنگی گردهم آمده‌اند.»

او ادامه داد: «بیستم مهرماه روز بزرگداشت شاعر، عارف، فیلسوف و اندیشمندی است که آوازه‌اش زمان و مکان را درنوردیده است. شاعری ایرانی با شهرتی جهانی که شرق و غرب را شیفته کلام خود کرده و ایران دوستان بسیاری را از سراسر جهان به این سرزمین کهن دعوت کرده است.»

مونسان تصریح کرد: «بی‌‌شک حافظ فقط متعلق به ما ایرانیان نیست  و فقط ایرانیان، شیفته کلام او نیستند. هر کسی در هر گوشه‌ای از جهان وقتی قصد سفر به ایران می کند مشتاق حضور در آرامگاه اوست، چراکه زبان حافظ و کلام و اندیشه او روایت دغدغه‌های تمام بشریت است. از این منظر حافظ تنها یک شاعر غزل‌سرا نیست و او را نمی‌توان در وزن و قافیه خلاصه کرد، بلکه علامه‌ای است که بر قله دانش و معرفت ایستاده و با تکیه بر معارف قرآنی، با کلام پرمغز و موزون خویش، گذشته و آینده، زمین و زمان، درون و برون را سیر می کند و تصویری شگرف و عمیق از هستی فراروی ما قرار می‌دهد.»

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «از این روست که رهبر فرزانه انقلاب در وصف او می‌فرمایند: "حافظ یک عالم زمانه است؛ یعنی درس‌خوانده و تحصیل‌کرده و مدرسه‌رفته است. فقه و حدیث و کلام و تفسیر و ادب فارسی و ادب عربی را آموخته. حتی آن‌چنان‌که حدس زده می‌شود، از اصطلاحاتی که در نجوم و غیره به کار رفته، در این علوم هم دستی داشته و تحصیلی کرده، یک عالم است. این عالم، بساط علم‌فروشی و زهدفروشی و دین‌فروشی را هرگز نگسترده، که آن روز چنین بساط‌هایی رواج داشته. این عالم در بخش عمده‌ای از عمرش، راه سلوک و عرفان را هم پیموده."» 

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی ادامه داد: «معظم‌له توصیف‌شان از این شاعر و عارف بزرگ را با این عبارت تکمیل می‌فرمایند که "حافظ اگر افتخار نمی‌کرد به حافظ قرآن بودن، تخلص خودش را حافظ نمی‌گذاشت" و این یعنی کلام حافظ ترجمان زیبای آیات‌الهی به زبان نغز و دل‌انگیز شعر است. تخلّص بزرگترین شاعر غزل‌سرای پارسی "حافظ" است؛ چراکه با قرآن مجید، پیوندی ژرف و شگرف داشته است. او فقط از بردارنده کلام‌الله نیست بلکه از فضیلت قرآن‌پژوهی نیز بهره‏مند است و این معرفت قرآنی را در بسیاری از غزلیات او می‌بینیم.»

او با قرائت این بیت از حافظ شیرازی "حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار/ تا بود وِردت دعا و درس قرآن غم مخور"، گفت: «از سویی آنچه در آثار حافظ آمده بیان متعالی‌ترین مفاهیم انسانی و الهی و اخلاقی است که دغدغه‌های بشریت در بستر زمان و در جوامع مختلف را در بر می‌گیرد، و از این روست که اسطوره غزل ایران زمین در تمام کشورهای جهان شناخته شده و پژوهشگران و نویسندگان بسیاری در شرق و غرب ضمن مطالعه عمیق شعر حافظ، آثار بسیاری درباره او به نگارش درآورده‌اند. در عظمت حافظ همین بس که گوته شاعر بزرگ آلمان و نابغه ادبیات جهان را مبهوت خود می‌کند. او که بزرگ‌ترین شخصیت ادبی قرن نوزدهم است شیفته خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی می‌شود، بر او رشک می‌برد و با افتخار لقب "مریدی" حافظ را نصیب خود می‌سازد.» 

معاون رئیس‌جمهوری افزود: «درباره حافظ، پژوهشگران و حافظ‌شناسان بسیاری اظهارنظر کرده‌اند و تأملات بسیاری درباره دیدگاه حافظ به هستی، عشق، عبادت، زهد و... داشته اند، اما نکته قابل توجه این است که حافظ تلفیق شایسته و خردمندانه شاعران پیش از خود است. پروفسور آنه‌ماری شیمل، شرق شناس آلمانی در باب اهمیت و دلیل ترجمه شعر حافظ به غرب می گوید: "در صحبت از شیراز قرن هشتم تا چهاردهم(شمسی) حتی در صحبت از این شهر در نزد تمام غربیان تحصیل کرده، بلافاصله تنها یک نام تداعی می‌شود: محمد شمس‌الدین حافظ."»

مونسان یادآور شد: «حافظ نه‌تنها شاعر بزرگ اسلامی، بلکه سفیر بزرگ صلح و دوستی ایرانیان و جهانیان است و تمام کسانی که به ایران می آیند علاقه و ارادت خاصی به حافظ و زیارت آرامگاه او دارند. با چنین ویژگی‌هایی و با چنین ظرفیت عظیمی، بر ماست که کلام و اندیشه او را آن‌گونه که شایسته است درک کرده و پیام‌های انسانی و اخلاقی‌اش را به جهانیان معرفی کنیم. و اینجاست که اهمیت تلاش مشترک دستگاه‌های فرهنگی ضرورتی دوچندان پیدا می‌کند و رسالتی سنگین را بر دوش ما می‌گذارد... و شایسته و بایسته است در سایه همکاری و هم‌فکری با هم مسیری را هموار کنیم تا در چنین روزی از سراسر جهان دوستداران ادبیات پارسی، اینجا و در آرامگاه لسان‌الغیب گردهم بیایند و شکوه این روز و این مناسبت، در تمام جهان جلوه‌گری کند.»

او در پایان این بیت از حافظ شیرازی را خواند: «بر سر تربت ما چون گذری، همت خواه/ که زیارتگه رندان جهان خواهد بود.»

معاون رئیس‌جمهوری در این مراسم ابراز امیدواری کرد سال‌های آینده برنامه‌ها و مراسم‌های بزرگ‌تری با حضور شاعر دوستان، حافظ‌دوستان و ایران‌دوستان در روز بزرگداشت حافظ برگزار شود.

در این مراسم شعرا و پژوهشگران ادبیات فارسی مطالب و موضوعاتی را در مورد حافظ شیرازی شاعر بزرگ ایرانی مطرح کردند.

همچنین در این مراسم پنجمین نشان درجه‌یک حافظ‌شناسی توسط علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد سعید حمیدیان اعطا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز