خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخاب شهردار توسط شورا نظارت را ضعیف می‌کند/"تذکرات پیش از دستور"؛ مهمترین ابزار نظارتی شورا

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۲۵۹

رئیس شورای شهر تهران با تاکید براینکه شورا در حد اختیارات خود بسیار فعال است، "تذکرات پیش از دستور" در جلسات شورا و فرایند پیگیری آن‌ها را یکی از مهمترین ابزارهای نظارتی شورا عنوان کرد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای افزایش قدرت نظارتی شورای شهر وجود دارد، به مقایسه ابزارهای نظارتی شورا و مجلس پرداخت و گفت: رییس جمهور از طرف مردم انتخاب می‌شود و موظف است؛ هیئت دولت و وزرای خود را برای تایید و رای اعتماد به مجلس معرفی کند. این سیستم و سازوکاری است که نظارت را قوت می‌بخشد، چرا که مجلس قدرت استیضاح دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مجلس ابزارهای بازرسی و نظارتی همچون سازمان حسابرسی دارد و می‌تواند از این جهت به نظارت خود قوت بخشد. این مساله درباره قوه قضائیه هم صدق می‌کند. قوه قضائیه سازمان نظارتی همچون بازرسی کل کشور را دارد، اما متاسفانه در شورای شهر این مساله متفاوت است.

هاشمی خاطرنشان کرد: معمولا زمانی که شورا انتخاب شده و روی کار می‌آید؛ شهرداری را انتخاب می‌کند که با آن همسو است و همین موضوع خود به خود باعث می‌شود؛ نظارت تا حدودی ضعیف شود، چرا که هر گونه درگیری یا نظارت موجب تضعیف دو طرف خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه سیستم انتخاب شهردار توسط شورا خود مانع نظارتی قدرتمند شده است، افزود: همواره این اکثریت هستند که شهردار را انتخاب می‌کنند و خود این اکثریت باید بر کار او نظارت کنند، همین امر موجب تضعیف نظارت می‌شود. در مورد بازوان نظارتی نیز باید بگویم شورا نیز چنین ابزاری ندارد، مدتی پیش نیز در صحن شورا به این مساله اشاره کردم که ما ابزاری برای حسابرسی قانونی در دست نداریم.

هاشمی با اشاره به محدوده وظایف شوراها بر اساس قانون شوراها تصریح کرد: بر اساس قانون شوراها نمی‌توانیم در انتصابات شهرداری دخالت کنیم، بر اساس متن قانون، شوراها حق دخالت در هیچ کدام از انتصابات را ندارند، لذا آن توقعی که افکار عمومی از مجلس دارند نمی‌توانند از شوراهای شهر هم داشته باشند.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید براینکه شورا در حد اختیارات خود بسیار فعال است، تذکرات پیش از دستور در جلسات شورا و فرایند پیگیری آن‌ها را یکی از مهمترین ابزارهای نظارتی شورا دانست.

هاشمی در ادامه ارتباط تنگاتنگ میان مردم و شورا را یکی از باارزش‌ترین و مهمترین ابزارهای نظارتی شورا دانست و افزود: تهران حدود 354 محله دارد و هر محله تعدادی شورایاری دارد و هر کدام گزارشی از محله خود به شورا ارائه می‌دهند. از سوی دیگر پرسنل و کارمندان شهرداری نیز با شورا در ارتباط هستند و کمیسیون‌های شش گانه تخصصی شورا نیز تمام مدت در حال دریافت اطلاعات است. از نظر من با این شرایط در حال حاضر تسلط روی شهرداری خوب است، اما اگر قصد داریم نظارت جدی‌تر و دقیق‌تر شود؛ باید ابزارهای قانونی نظارت را افزایش دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز