خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

"معلمان"مامور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس هستند/دانش‌آموزان بسیاری از سوءتغذیه رنج می‌برند

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۵۱۳

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلمان در مدارس مامور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هستند، گفت: اگر دانش‌آموزان در حوزه آسیب‌های اجتماعی با مشکل مواجه می‌شوند ما وظیفه داریم، به این موضوع بپردازیم.

مهرزاد حمیدی (معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد آسیب‌های اجتماعی در مدارس گفت: اگر دانش‌آموزان در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز با مشکل مواجه می‌شوند ما وظیفه داریم این موضوع را پوشش دهیم. مدرسه جدا از جامعه نیست و جامعه نیز به مدرسه وابسته است. در برنامه‌های ضربتی گسترده‌ای توانمندسازی دانش‌آموزان، کارکنان آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است که در این خصوص فعالیت‌های زیادی داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه کتاب ویژه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، برای مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم ارسال شده است. در ابتدا معلمان تحت آموزش قرار گرفتند تا با محتوای آن عجین شوند. یکی از راهکارها این است که به کودکان آگاهی‌بخشی دهیم. در مدرسه همه معلمان مامور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هستند؛ چراکه مورد اعتمادترین قشر جامعه معلمان‌ هستند و به همین خاطر پناهگاه بسیار خوبی در زمان بروز مشکل برای دانش‌آموزان به حساب می‌آیند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در رابطه با سوءتغذیه برخی از دانش‌آموزان به خصوص در مناطق محروم بیان داشت: باید حتماً این مسئله پیگیری شود، چراکه در برخی نقاط دانش‌آموزان بسیاری از این موضوع رنج می‌برند.

حمیدی در رابطه با هشدارهای وزارت بهداشت در خصوص چاقی دانش‌آموزان بیان داشت: قائم مقام وزارت بهداشت در مصاحبه‌های خود اعلام می‌کند که دانش‌آموزان نمک زیاد مصرف می‌کنند و بیش از اندازه چاق شده‌اند. باید به آقای حریرچی بگویم که این بچه‌ها با خانواده‌های خود فست‌فود می‌خورند؛ بنابراین باید این مسئله را باید از درون خانواده‌ها پیگیری کرد.

وی افزود: همکاری تنگاتنگی با وزارت بهداشت برای در اختیار گذاشتن دیتاهای مختلف در خصوص دانش‌آموزان داریم؛ اما متاسفانه برخی آمارها تنها در ابتدای سال تحصیلی بیان می‌شود و بعد فراموش می‌شود. این مسائل حساسیت‌های لازم را دارد، اما باید بگویم که ما نیز برنامه‌هایی برای حل این مشکلات داریم. با وزارت بهداشت همکاری‌های بسیار زیادی داریم و تحقیقات وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد که مداخله‌های ما موثر بوده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به طرح پیمایش ملی تحت عنوان کاسپین که در سال 90 انجام شده است، بیان داشت: در این پیمایش مشخص شد که 21.2 درصد دانش‌آموزان یا اضافه وزن دارند یا چاق هستند.  این مسئله را بررسی کردم تا اطلاعاتی در این مورد کسب کنم تا در نهایت مشخص شود که طرح‌ها و برنامه‌ها چه جهت‌گیری باید داشته باشد.

وی تاکید کرد:‌ فعالیت‌های حرکتی دانش‌آموزان باید افزایش پیدا کند، امروزه کم‌تحرکی مشکل جدی دنیا است، چرا که شهرنشینی افزایش یافته است، در کوچه‌ها فعالیتی دیده نمی‌شود؛ زمین خاکی‌ها، تیم‌های والیبال، بازی‌های کوچه‌ای برچیده شده است و به جای آن فناوری‌های نوین جایگزین شده است.

حمیدی با تاکید بر ضرورت ایجاد فرصت‌های تحرک بین دانش‌آموزان گفت: از چهار سال پیش این کار را آغاز کرده‌ایم. طرح‌هایی را اجرا کرده‌ایم که اعتیاد موبایلی و اینترنتی را کنترل و فعالیت بدنی را ترویج کرده است. المپیادهای ورزشی به جای اینکه سراسری باشد، در مدارس برگزار می‌شود. حیات پویا از برنامه‌های دیگر بوده است، به طور مثال در کف حیاط مدرسه نقاشی‌هایی کشیده شد تا دانش‌آموزان به جای اینکه چیپس بخورند، بپرند. ورزش صبحگاهی و کانون‌های ورزشی درون مدرسه‌ای را که پس از تعطیلی مدارس شروع به فعالیت می‌کند، راه‌اندازی کرده‌ایم تا دانش‌آموزان بتوانند در آن شرکت کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: به نسبت چهار سال گذشته میزان فعالیت‌های حرکتی را اضافه کرده‌ایم و با استقبال دانش‌آموزان مواجه شده‌ایم. مقایسه تحقیقات ملی برای پیمایش که دانشگاه علوم پزشکی آنها را در سال‌های 91 و 94 انجام داده، نشان می‌دهد؛ روند چاقی علی‌رغم اینکه تعداد دانش‌آموزان افزایش پیدا کرده، متوقف شده است که این یک موفقیت بزرگ است.

وی خاطرنشان کرد: چاقی بین دختر و پسر وجود دارد، اما در دخترها متوقف شده و در پسرها 3 دهم درصد کاهش پیدا کرده است. باید به این فکر کنیم که آمار را به سه درصد کاهش برسانیم. این آمارها نشان می‌دهد که تلاش‌های مدرسه به تنهایی کفایت نمی‌کند، چرا که تحرک در خانواده‌ها و محلات کمتر شده است، بنابراین این کاهش نیز تنها به دلیل مداخله مستقیم ما است.

وی افزود: والدین نباید تا این اندازه درگیر کنکور شوند، بلکه باید برای ورزش آنها نیز هزینه کنند. سلامتی نسل و کودک از فرمول‌های ریاضی باید مهم‌تر باشد. این آگاهی‌بخشی در حال انجام گرفتن است. با انجمن اولیا و مربیان این کار انجام می‌شود، چرا که کودک بیش از 6 ساعت در اختیار ما نیست. پس اگر بخواهیم کودک را اجبار به فعالیت‌های حرکتی کنیم باید دستگاه‌های ایجاد تحرک در محلات ایجاد شود.

حمیدی ادامه داد: تا زمانی که رسانه‌های گروهی درگیر فعالیت‌های ورزشی و بین‌المللی هستند و به ورزش‌های همگانی توجه نمی‌کنند آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. در حال حاضر تنها ماوای تحرک در مدارس است از طرفی دختران ما با این مشکل مواجه هستند که تناسب اندام خود را در کم خوردن حفظ کنند به جای اینکه تحرک کنند و این  باعث می‌شوند که از درون با مشکل مواجه شوند. باید تناسب اندام از طریق حرکت ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز