خبرگزاری کار ایران

فخاری:

جامعه معلولان به انزوا کشیده شده‌است

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۰۲۳

عضو شورای شهر تهران از به انزوا کشاندن جامعه معلولان کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در بیست و ششمین جلسه شورای شهر در نطق پیش از دستور خود ضمن  گرامی‌داشت روز جهانی توان‌یابان(معلولان) نسبت به نادیده گرفتن شدن آنها در شهر انتقاد کرد.

 او با اشاره به اینکه جامعه معلولان، امروز در پویایی‌های شهری به انزوا کشیده شده است، گفت: چهره‌ی امروز تهران از جان‌بخشی گروهی از جامعه که همانا توان‌یاب هستند محروم است و همه‌ی ما در این مساله مسئول هستیم.گویی سیاست‌گذاران و مدیران شهری فراموش کرده‌اند که نابینایان، ناشنوایان، توان‌یابان حرکتی، آسیب دیدگان نخاعی، توان‌یابان ذهنی هم در این شهر حق و سهم شهروندی دارند، حق رای دارند و رای می‌دهند، در این شهر زندگی می‌کنند و به کالبد این شهر جان می‌بخشند و بای در همه‌ی فضاها، رویدادها و امکان‌های شهری سهم و مشارکت آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

او ادامه داد:  بیش‌تر سازه‌های شهری، از شخصی تا عمومی برای از خانه بیرون آمدن یک همشهری توان‌یاب نامناسب است، شرایط و فضاها ناایمن، آسیب‌زا و پرخطر است. گرچه وضعیت پیاده‌راه‌ها، خیابان‌ها، گذرگاه‌ها و ساختمان‌ها برای همه‌ی مردم نامناسب است ولی حق شهروندان توان‌یاب بیش‌از دیگران پایمال شده است.

فخاری در ادامه خطاب به اعضای شورا گفت:  آیا از خود می‌پرسیم توان‌یابان چگونه زندگی می‌کنند؟ چگونه زندگی خود را اداره می‌کنند؟ کجا هستند که ما و فرزندان‌مان حضور آن‌ها را در شهر از دست داده‌ایم؟

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه  حق و مسئولیت توانیابان در شهر نادیده گرفته شده است، ادامه داد:  در جامعه ما جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که حضورشان نماد شکیبایی و از خودگذشتگی است، سرمایه ارزشی ایرانیان به‌شمار می‌رود.  

 فخاری با اشاره بر اینکه  جداسازی و خانه‌نشین شدن توان‌یابان مصداق تبعیض و نابرابری است، تصریح کرد: در کدام محله‌های تهران مردم، مدیریت محله و شورایاران به سراغ توان‌یابان رفته‌اند یا برای ساکنان محله خود درباره‌ی توجه به مسئولیت شهروندی در برابر توان‌یابان محله آموزش برگزار کرده‌اند؟ آیا خرسندی و شادکامی شهروندان توان‌یاب شهر را سنجیده‌ایم؟

او ادامه داد:  دوستی و معاشرت و همکاری با شهروندان توان‌یاب حق همه‌ی مردم شهر است. هم‌چنین تنها برنامه‌های مناسبتی و نمایشی سهم شهروندان توان‌یاب نیست، کار، زندگی، سرگرمی و بازی، رفت‌وآمد، ورزش، جشن و سوگواری در کنار همه‌ی مردم حق و سهم شهروندان توان‌یاب است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز