خبرگزاری کار ایران

معین مطرح کرد:

وضعیت بحرانی ایران در زمینه حقوق کودکان کار و خیابان/ کودکان خیابانی 45 برابر بیشتر در معرض ایدز هستند

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۶۱۹

رییس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری معتقد است وضعیت ایران در زمینه حقوق کودکان کار و خیابان بحرانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی معین عصر دوشنبه در افتتاحیه کنگره بین‌المللی اخلاق در علوم و فناوری در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی با اشاره به مطالعه لگاتوم که پژوهشی گسترده در سطح جهانی است، گفت: ایران دارای رتبه ۱۱۱ در  شاخص «کامیابی و نیک‌بختی» سال ۲۰۱۷  از میان صد و چهل کشور جهان است. نتایج رتبه‌بندی کشورها در شاخص رفاه لگاتوم (رتبه‌بندی سالانه مؤسسه پژوهشی لگاتوم که دربارهٔ سطح رفاه در ۱۴۲ کشور مختلف از سال ۲۰۰۷ منتشر می‌شود) ایران رتبه خوبی ندارد با توجه به جمعیت جوان کشور، جای درنگ و تامل دارد و برای آن باید چاره‌ای اندیشید.

وی با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر ۳۰۰ میلیون تلفات انسانی به‌دلیل فقر و بیماری و ۱۴۲ میلیون تلفات به دلیل جنگ در جهان داشته‌ایم، گفت: تنها سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳ هزار میلیون دلار صرف خرید تسلیحات و جنگ‌افزارها شده، در حالیکه این عدد برای فعالیت‌های صلح‌طلبانه به مراتب کمتر بوده است.

رییس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری اضافه کرد: مطالعه‌ای جهانی  نشان می‌دهد، خانواده همچنان به‌عنوان کانون اصلی بیشترین نقش را در شکل‌گیری اخلاق  در این حوزه دارد و باورهای مذهبی، ناسازگاری میان گروه‌های مذهبی و غیر مذهبی، دامن زدن به خشونت توسط رسانه‌ها و …از دیگر موارد اثرگذار در این حوزه است.

وی با بیان اینکه این پژوهش نشان می‌دهد که خانواده، مهربانی، آزادی، مسوولیت و پاسخگویی، دموکراسی، همبستگی، حفظ محیط زیست، عدالت، امنیت، ارزش اندیشه و خیال‌ورزی و ارزش و منزلت انسان، ارزش‌هایی است که کماکان در سالیان آینده در سطح جهانی شاخص و مهم تلقی خواهد شد و باید به آنها توجه کرد، گفت:  از شاخص‌های مهم مشترک بین جوامع مختلف، رعایت حقوق کودکان است که جایگاه ایران در نیمه‌های پایین این جدول است.

معین افزود: آمارها نشان می‌دهد کودکان خیابانی ۴۵ برابر بیشتر در معرض خطر ایدز هستند. همچنین خشونت برابر زنان شاخص دیگری است که در کشورهای آسیایی و آفریقایی از جایگاه خوبی برخوردار نیست و آمار دقیقی در این حوزه در کشور وجود ندارد.

وی ضمن بیان اینکه گمشده جهان امروز اخلاق است، خاطرنشان کرد: اخلاق نقش پررنگی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد و پیامبر اکرم(ص) همواره بر رعایت اخلاق تاکید کرده‌اند.

رییس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری ادامه داد: از چند سال گذشته تلاش برای راه‌اندازی انجمنی ملی و غیر دولتی در حوزه اخلاق شروع شد و سال ۸۲ به پیشنهاد وزارت‌علوم با همکاری و مشارکت یونسکو، جایزه ابن‌سینا با تاکید بر اخلاق را‌ه‌اندازی شد و انجمن علمی اخلاق یک‌سال بعد و سال ۸۳ راه‌اندازی شد. در انجمن، جلسات مختلف با انجمن‌های علمی مختلف سعی در تدوین ضوابط اخلاقی حوزه‌های مختلف کرده‌ایم و فصلنامه علمی-پژوهشی در این حوزه منتشر می‌کنیم.

معین با اشاره به اینکه برگزاری کنگره حاصل برنامه‌ریزی دو ساله‌ای است که به‌دلیل اهمیت اخلاق در شئون مختلف زندگی انسان در پی انجام آن بر آمده‌ایم، گفت: در جغرافیای جهانی کودکان کار و خیابان ایران از نظر زیان‌های جسمی و روانی کودکان خیابانی وضعیت خوبی ندارد. امروز شاهد وضعیت نابسامان این کودکان در خبابان‌ها و بکارگیری آنها در باندهای مافیایی هستیم. ایران در زمینه حقوق کودکان کار و خیابان وضعیت بحرانی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز