خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

بضاعت علمی کشور در حوزه‌ اوتیسم کم است/راه‌اندازی مدارس برای کودکان اوتیسمی در تهران

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۰۰۴

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید براینکه نیروی علمی ما در حوزه‌های چند معلولیتی و اوتیسم کم است، گفت: سیاست کلی ما در تهران این است که به صورت قطبی مدارسی برای کودکان اوتیسم ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید قدمی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سومین همایش بین‌المللی اوتیسم با بیان اینکه با گروه‌هایی مواجه هستیم که تفاوت‌هایشان با دیگران بیشتر است، گفت: نهادهای خدمت‌رسانی مانند آموزش و پرورش، ابتدا باید این گروه‌ها را شناسایی کرده و سپس براساس ویژگی‌هایشان به آنها خدمت‌رسانی کنند. خوشبختانه این اقدام در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیش از 23 هزار پرسنل، 137 هزار دانش آموز دارد که 2000 نفر از آنها مبتلا به اختلال اوتیسم هستند.

وی با بیان اینکه از نظر اعتباری برای دانش‌آموزان دارای ویژگی‌های خاص 4 برابر دانش‌آموزان عادی هزینه می‌شود، گفت: ما براساس طرح سنجش فرآیند شناسایی این دانش‌آموزان را انجام می‌دهیم، براین اساس سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار نفر را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و از بین آنها کسانی را که دارای اختلال یا ویژگی‌های خاص هستند تحت خدمت‌رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار می‌دهیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر اینکه رویکرد ما در سازمان آموزش وپرورش استثنایی رویکرد عادی‌سازی است، گفت: ما می‌خواهیم تا حد ممکن این دانش‌آموزان در کنار افراد عادی درس بخوانند زیرا دانش‌آموزان امروز باید بتوانند در جامعه تعامل کنند و این تعامل مبتنی بر مهارت است که باید در مدرسه آموخته شود، البته این آموزش نباید در یک فضای خاص و گلخانه‌ای انجام شود، بلکه باید این افراد را در فضایی عادی آموزش داد. در عین حال خط قرمز ما در این رویکرد آنجایی است که یک کودک دارای اختلال یا ویژگی‌های خاص نتواند آموزش عادی ببیند و شرایط آموزش عادی را نداشته باشد.

قدمی با بیان اینکه در حال حاضر 62 هزار دانش‌آموز دارای ویژگی‌های خاص در راستای طرح تلفیق در مدارس عادی درس می‌خوانند، گفت: همچنین 74 هزار نفر از این دانش‌آموزان در آموزش و پرورش استثنایی تحت آموزش قرار می‌گیرند. همچنین 132 نفر از دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اوتیسم در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه اختلال اوتیسم یا اختلالات چند معلولیتی در کشور گفت: اعتقاد دارم که در حوزه‌هایی مانند اوتیسم یا اختلالات چند معلولیتی بضاعت علمی ما در کشور کم است. معلم‌ها باید در مدارس تراز علمی‌شان را بالا ببرند و روش تدریس به گروه‌های خاص را بلد باشند  که باید در این راستا نیرو تربیت کنیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی محتواهایی برای تربیت معلم و آموزش دانش‌آموزان دارای اختلال پیش‌بینی کرده است، گفت: باید توجه کرد که ما گروه‌هایی را می‌پذیریم که توانایی یادگیری داشته باشند. در عین حال متاسفانه در حوزه معلولان در کشور ما یکدستی و توازن وجود ندارد این در حالی است که باید در حوزه معلولین مانند یک پازل عمل کنیم و باید همه مراحل اعم از تشخیص به موقع، آموزش و... را به خوبی پیش ببریم.

قدمی با بیان اینکه سالانه بین 200 تا 250 نفر از افراد دارای اختلالات خاص را در مراکز تشخیصی‌مان شناسایی می‌کنیم، گفت: تیم سازمان آموزش و پرورش استثنایی تیمی کاملا متخصص است و در بخش‌های تشخیصی برنامه‌ای و آموزشی وارد عمل شده و به موازات این برنامه‌ها توسعه فضای آموزشی را هم پیش می‌برد. البته امکانات ما اجازه نمی‌دهد که مدارس خاص اوتیسم داشته باشیم مگر آنکه تعداد این کودکان به حد نصاب برسد اما سیاست کلی ما در تهران این است که به صورت قطبی مدارسی را برای کودکان اوتیسم ایجاد کنیم.

وی با تاکید براهمیت آموزش والدین دارای کودک مبتلا به اوتیسم گفت: باید به اولیای این کودکان آموزش دهیم تا ادامه برمامه‌های مدرسه را در خانه برای این کودکان انجام دهند و در این صورت است که اثرگذاری مطلوب را در کودکان اوتیسم خواهیم دید.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در عین حال باید بپذیریم در حوزه‌هایی مانند اوتیسم و اختلالات چند معلولیتی ارتباط‌مان با کشورهایی که در این حوزه‌ها تجربه دارند زیاد شود. همچنین باید از پژوهش‌ها و طرح‌های مطالعاتی که در این زمینه انجام می‌شود، حمایت کنیم. باید بدانیم که اگر همدلی و وحدت در این حوزه وجود داشته باشد، فضای غنی و اثرگذار برای این کودکان آماده می‌شود. خوشبختانه طی 4 سال گذشته در حوزه آموزش و پرورش استثنایی طبق استانداردها به خوبی پیش رفته‌ایم به طوری که امسال 350 نفر از بچه‌های آموزش و پرورش استثنایی بدون سهمیه در کنکور قبول شده‌اند بنابرایم باید بدانیم که معلولیت بن بست یا محدودیت نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز