خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

اجرای قوانین و مصوبات مقابله با زلزله بسیار کند پیش می‌رود/سوله‌های مدیریت بحران فقط برای حجم کشته و زخمی در حد ۳۰۰ هزار نفر است

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۱۷۷

رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: حدود 120 سوله‌ مدیریت بحران باید برای شهر تهران ساخته شود که در حال حاضر نیز 105 سوله ساخته شده است، اما این تعداد فقط برای حجم کشته و زخمی در حد 300 هزار نفر است.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با زلزله 5.2 ریشتری شامگاه چهارشنبه بیان داشت: ستاد مدیریت بحران در مجموعه شهرداری تشکیل شد و در این ستاد 86 ارگان و کارگروه حضور دارند؛ ارگان‌های اصلی 16 تا 20 مجموعه‌اند که هر کدام آنها زیرمجموعه هایی دارند. همه موارد در این ستاد بررسی شد و خوشبختانه اینطور به نظر می آید که در بعد مطالعات پیشگیری و همچنین مقابله بعد از زلزله مشکلی از نظر مصوبات و قوانین نداریم و دقیقا می‌دانیم که باید چه کاری انجام دهیم یعنی برای حل مشکلات در بافتهای فرسوده و سازه‌های ناپایدار و مجموعه‌های کوچه‌های نفوذناپذیر مصوبات و قوانینی تعریف شده و راهکارهایی نیز داده شده است و مصوبات قانونی آن نیز موجود است.

وی با اشاره به شبکه آب تهران و وضعیت آن در زمان وقوع زلزله گفت: در شبکه آب تهران مشخص است که قبل و بعد از زلزله باید چه کارهایی انجام شود. شبکه آب تهران وقتی زلزله بالای هفت ریشتری بیاید دچار مشکل می‌شود حتی آب می‌تواند آلوده شود با توجه به اینکه لوله با انشعاب‌های بالا آب را در تهران منتقل می‌کنند امکان دارد سیل موقت نیز ایجاد شود، چرا که حجم آب زیاد است اما قطعا به یک شبکه موازی به عنوان یک شبکه کمکی برای زلزله نیاز داریم که به وسیله مخازن صد مترمکعبی مجهز به دریچه لرزه‌ای که در زمان زمین لرزه سریعا بسته شوند و آب را سالم نگه دارند.

وی افزود: یعنی زمانی که زلزله آمد به وسیله این شبکه بتوان آب سالم را در هر محله‌ای در اختیار مردم قرار داد اگر بخواهند این کار را با دقت انجام دهند باید تمامی سیصد و خرده‌ای محله تهران را مجهز به این مخازن کرد پس به این تعداد مخزن نیز نیاز داریم و اگر امکان آن نبود این کار را ناحیه‌ای انجام دهیم. حدود 124 ناحیه وجود دارد که می‌توان این برنامه را در آن پیاده کرد. این پیشگیری‌ها در حوزه برق نیز وجود دارد، حتی این پیشگیری در رابطه با شبکه‌های گاز وجود دارد مخصوصا در نقاطی که گاز با حجم وسیع وارد شبکه می‌شود لازم است دریچه‌هایی با لوله‌هایی که در زمان زلزله بسته می‌شوند تعبیه شود. همه این موارد ابلاغ شده است علاوه بر این در رابطه با توزیع سوخت برای مدارس آموزش و پرورش که ممکن است در زلزله خسارت پیدا کنند اطلاعات وجود دارد، حتی وزارت بهداشت و درمان نیز کاملا مطلع است که تا چه اندازه بیمارستان‌ها از لحاظ پایداری دچار مشکل هستند و باید آن را مقاوم‌سازی کنند و اطلاع دارد که بعد از زلزله به چه مقدار بیمارستان صحرائی نیاز است.

هاشمی در ادامه گفت: شهرداری تهران نیز مطلع است که باید در حدود 120 ناحیه تهران سوله‌هایی را ایجاد کند در حال حاضر نیز 105 سوله بحران ایجاد شده است و در این سوله‌های بحران علاوه بر امکانات برای مبارزه با پیامدهای بعد از زلزله امکاناتی مثل چادر، دستشویی صحرایی و دوش صحرایی نیز وجود دارد و همه ابزار آلات برای کمک رسانی پزشکی نیز وجود دارد.

وی افزود: در بازدیدهایی که از سوله‌های بحران داشتم متوجه شدم که آنها مانور زلزله را انجام دادند در هر سوله بحران 30 تا 40 نفر به صورت داوطلبانه کار می‌کنند و همه این افراد در سوله‌ها مستقر شده بودند اما این را هم مدنظر قرار دهید که حدود 120 سوله‌ باید برای شهر تهران ساخته شود که در حال حاضر نیز 105 سوله ساخته شده است، اما این تعداد فقط برای حجم کشته و زخمی در حد 300 هزار نفر است.

هاشمی در ادامه گفت:‌ اگر یک زلزله هفت یا هشت ریشتری در تهران اتفاق بیفتد کشته‌ و زخمی‌ها به مرز یک تا دو میلیون می‌رسد. فرآیند مربوط به یک زلزله خطرناک در وزارت کشور و شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته است اما در رابطه با آن هزینه‌ای نشده است. مثلا در یک زلزله خطرناک که کشته‌های بالا دارد باید 31 استان تعیین شوند به هر استان زمینی داده شود تا سکوهایی را برای احداث چادر تعبیه کنند و امکانات را از قبل فراهم کنند تا بتوانند به بخشی از تهران خدمات دهند که متاسفانه هیچ یک از این کارها انجام نشده است بنابراین قوانین و مصوبات در این خصوص وجود دارد اما روند اجرایی شدن آن بسیار کند است و هنوز جای کار دارد.

رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به جلسه‌ای که با رئیس مجلس شورای اسلامی داشته‌اند، بیان داشت: به همراه شهردار و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران موارد فوق را مطرح کرده‌ایم و از آنها درخواست کردیم که لیست موارد مورد نیاز برای پیشگیری از بروز مشکلات پس از زلزله تهران باید در حد سران سه قوه مطرح شود و حتی اگر شده کمک از مقام معظم رهبری برای تعیین اعتبارات گرفته شود تا این مصوبات، قوانین و آیین‌نامه‌ها اجرایی شود و سرعت اجرای آن بالا برود.

هاشمی در ادامه گفت: زمانی که زلزله اتفاق افتاد در خانه خواب بودم و با وقوع زلزله از خواب بیدار شدم و به همراه فرزند و همسرم به یک اتاق امن رفتیم اما از خانه خارج نشدیم.

وی افزود: خیلی‌ها از خانه خارج شدند البته آنها پس از زلزله آرامش داشتند به غیر از افراط در سوخت‌گیری که باعث افزایش مصرف بیش از 60 درصدی شد مشکل دیگری وجود نداشت که البته وزارت نفت نیز در این خصوص عملکرد مناسبی داشت البته اگر زلزله قوی‌تر بود راه‌ها بسته می‌شد و کسی نمی‌توانست خودش را به پمپ‌بنزین‌ها هم برساند در هر صورت مردم آرامش خود را حفظ کردند و بسیار واکنش خوبی داشتند و ستاد بحران نیز سریعا مستقر شد و طی 40 دقیقا هم ستاد بحران کشور و هم ستاد بحران شهرداری فعال شدند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: بحث‌هایی وجود داشت در رابطه با این زلزله که چگونه باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد آیا احتیاج است مردم آگاهی کامل داشته باشند یا خیر اما تصمیم‌گیری شد که با مردم شفاف برخورد شود و مسائل به سرعت منتقل شود تا تنش در جامعه ایجاد نشود و این اتفاق هم افتاد و صدا و سیما و دیگر رسانه‌های رسمی کشور به همراه پلیس و 86 ارگان پای کار بودند و مشکلی وجود نداشت.

وی گفت: باید خدا را شکر کنیم که زلزله نه آنقدر بزرگ بود که خسارت ایجاد کند و نه آ‌نقدر کوچک بود که کسی متوجه آن نشود این تذکر ویژه‌ای از طرف مادر زمین بود و باید این موضوع را به فال نیک گرفت چرا که با کمترین میزان خسارت تذکر خداوندی را دریافت کرده‌ایم و باید از این لحاظ خدا را شکر کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز