خبرگزاری کار ایران

/یادداشت معاون اجتماعی فاتب/

پیشگیری از وقوع جرایم جزو وظایف قضایی ناجاست

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۱۵۸

معاون اجتماعی فاتب گفت: پیشگیری از وقوع جرایم جزو وظایف قضایی ناجا محسوب می‌شود، معتقدیم که بهترین و اصولی‌ترین روش برای مقابله با جرایم، پیشگیری اجتماعی است.

به گزارش ایلنا، سرهنگ مراد مرادی (معاون اجتماعی فاتب) در یادداشتی بر اهمیت پیشگیری از وقوع جرائم تاکید کرد.

در متن این یادداشت آمده است؛

امروزه اهمیت پیشگیری از وقوع جرایم بر کسی پوشیده نیست. همانطور که نقش پیشگیری از بیماری موثرتر از درمان بیماری است برای مقابله با جرم نیز موضوع پیشگیری و اصلاح و تربیت مهمتر و مقدم بر مجازات مجرم است، به عبارت دیگر تدابیر پیشگیرانه اجتماعی بهتر و اثرگذارتر از مجازات مجرم جلوی بزهکاری را می گیرد.

ما در پیشگیری اجتماعی از جرم در قدم اول به دنبال شناخت و شناسایی علت های جرم هستیم و در قدم دوم به دنبال متوقف کردن و ایجاد تحول در آن عواملی هستیم که فرد را به سوی هنجارگریزی و ارتکاب جرم سوق می دهد. این نوع پیشگیری مستلزم مداخله در محیط اجتماعی عمومی مانند محیط های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، محله، خانواده، مدرسه و ... است و باید تلاش کنیم که انگیزه ها و فرصت ها و ابزارهای جرم را در این محیط ها حتی المقدور از بین ببریم تا نیاز به پیشگیری کیفری به حداقل برسد.

باید فراموش کنیم که هدف اصلی ما در پیشگیری اعم از کیفری و غیر کیفری (اجتماعی)، تربیت و اصلاح فرد و جامعه است که در فرهنگ غنی و متون دینی ما بهترین روش برای مقابله با جرم و بهسازی جامعه، پیشگیری اجتماعی است که این نوع پیشگیری هم فردگرا و هم جامعه و نهاد گرا است. یعنی گاهی باید مجموعه اقدام ها و آموزش‌هایی را به فرد داد که در برابر ناهنجاری‌ها توانمند شود و خود را صیانت کند و گاهی هم باید نهادها و قوانین و مقرارت و ... را درست کرد تا زمینه ارتکاب جرم کاهش یابد. خداوند متعال در قرآن کریم تاکید فراوانی بر پیشگیری غیرکیفری یا همان پیشگیری اجتماعی دارد. در قرآن کریم ۲۵۹ بار از مشتقات کلمه «تقوا» آمده است که معنای کلی تقوا، پیشگیری، صیانت و خودپایی است. در زبان عربی هر وسیله و چیزی که نقش پیشگیرانه را دارد از ریشه کلمه تقوا می سازند برای مثال به «پلیس پیشگیری» «الشرطه الوقائیة» می گویند که کلمه الوقائیة هم ریشه با کلمه تقوا است.

ما به عنوان پلیس که براساس قانون، پیشگیری از وقوع جرایم جزو وظایف قضایی ناجا محسوب می شود، معتقدیم که بهترین و اصولی ترین روش برای مقابله با جرایم، پیشگیری اجتماعی است چرا که مبتنی بر اصول مسلم اسلامی و سیاست جنایی اسلام و نظر اندیشمندان حوزه انسان شناسی است.

سرهنگ مراد مرادی

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز