خبرگزاری کار ایران

علی تیموری خبرداد:

پروانه پنجمین قرق اختصاصی کشور صادر شد

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۴۶۹

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست مجوز فعالیت پنجمین قرق اختصاصی کشور از سوی عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صادر شد.

به گزارش ایلنا، علی تیموری گفت: در راستای سیاست‌های کلان سازمان مبنی بر توسعه بهره‌مندی از همکاری و مشارکت جوامع بومی و محلی در حفاظت از زیستگاه‌ها و حیات‌وحش کشور، مجوز فعالیت پنجمین قرق اختصاصی ایران در استان سمنان از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صادر شد.

تیموری ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی قرق اختصاصی جاشلوبار در حوزه شهرستان مهدیشهر استان سمنان، اظهار کرد: محدوده تعیین شده برای این قرق اختصاصی با مساحتی حدود ۲۳ هزار هکتار به تصویب شورای‌عالی حفاظت محیط زیست رسید و پروانه فعالیت قرق جاشلوبار پس از تکمیل روندهای قانونی با امضای عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شد.

انجام سرشماری پیش شرط صدور مجوز برای قرق‌های اختصاصی

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه مدیریت این قرق اختصاصی برای مدت پنج سال به شخص حقیقی که از بومیان و دامداران منطقه است واگذار شد، افزود: یکی از اقدام‌های صورت گرفته پیش از صدور مجوز انجام سرشماری حیات وحش با مشارکت اداره‌کل حفاظت محیط زیست سمنان و نیروهای محلی تحت نظارت سازمان با هدف تعیین جمعیت گونه های قابل شکار و صید در محدوده قرق اختصاصی مذکور در زمان تحویل آن بود.

به گفته وی، فردا سه‌شنبه ۱۲دی ماه طی جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی، نمایندگان تشکل‌های محیط زیستی، شوراهای محلی و جوامع بومی منطقه در اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، پروانه پنج ساله قرق اختصاصی جاشلوبار به شخص حقیقی متولی آن واگذار می شود.

قرق جاشلوبار نخستین قرق اختصاصی در نیمه شمالی کشور

تیموری ضمن یادآوری این موضوع که پس از واگذاری چهار قرق اختصاصی در استان‌های یزد و کرمان طی دو سال گذشته، این نخستین پروانه قرق اختصاصی در نیمه‌شمالی کشور است، خاطرنشان کرد: نیمه شمالی کشور علاوه بر برخورداری از شرایط اقلیمی خاص، دارای گونه‌ای متفاوت از قوچ نسبت به قرق‌های مرکزی ایران است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به برخی ویژگی‌های دیگر این قرق همچون نزدیکی تهران و مدیریت توسط یک دامدار بومی و ساکن منطقه داشت و گفت: از این رو قرق جاشلوبار متفاوت از دیگر قرق‌های فعال است.

قرق های اختصاصی راهکار اشتغال زایی برای جوامع بومی و محلی

این مقام مسئول با تاکید بر تجربه موفق فعالیت قرق‌های اختصاصی طی دو سال گذشته در امر حفاظت از حیات وحش و بهره‌برداری اصولی از آنها، تصریح کرد: قرق‌های اختصاصی همچنین در امر اشتغال‌زایی برای جوامع بومی و محلی، توسعه اقتصادی منطقه، گسترش فرهنگ حمایت از حیات‌وحش و مشارکت مردمی در حفاظت از تنوع زیستی نیز دارای آثاری مطلوب هستند.

وی گفت: هدف‌گذاری اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید به تبع اهداف و برنامه‌های کلان سازمانی در حوزه محیط طبیعی، ترغیب علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در امر توسعه قرق‌های اختصاصی و تشویق ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها به شناسایی و معرفی ظرفیت‌های موجود در استان به منظور ایجاد قرق های اختصاصی جدید است.

شناسایی بیست منطقه جدید برای ایجاد قرق های اختصاصی

تیموری ادامه داد: در همین راستا و با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده، اخیراً بیش از بیست منطقه در استان‌های کرمان، فارس، مازندران، خراسان جنوبی، مرکزی، هرمزگان و یزد توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی شناسایی، حد و حدود آنها تعیین و برای طی روال قانونی تصویب به اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید معرفی شده اند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های لازم، تعدادی از این محدوده‌های شناسایی شده که برخوردار از ظرفیت‌ها و شاخص‌های لازم برای تبدیل به قرق اختصاصی باشند برای تصویب محدوده به شورای عالی حفاظت محیط زیست معرفی خواهند شد.

تبدیل بخشی از مناطق شکار ممنوع به قرق اختصاصی

وی با یادآوری اینکه بین مناطق شناسایی و معرفی شده، تعدادی از مناطق شکار ممنوع سازمان نیز قرار دارد، اظهار کرد: با عنایت به عدم وجود امکان قانونی، اجرایی و فنی برای ارتقای سطح این مناطق به مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان، به پیشنهاد اداره کل استان مربوطه این مناطق نیز در فهرست پیشنهادی برای تبدیل به قرق اختصاصی قرار گرفتند تا از امکانات و توانمندی‌های بخش خصوصی و جوامع بومی و محلی برای ادامه حفاظت از آنها بهره گرفته شود.

تیموری گفت: بدیهی است با گسترش قرق‌های اختصاصی در استان‌های مختلف، علاوه بر اینکه پهنه‌های طبیعی بیشتری تحت حفاظت قرار می‌گیرند، تنوع گونه‌های تحت حمایت نیز محقق شده و فرصت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مطلوب مبتنی بر مشارکت مردم در امر حفاظت و حمایت از حیات وحش در این استان ها نیز شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز