خبرگزاری کار ایران

نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا:

جمعیت حاشیه‌نشین در حال افزایش است/شهرداری‌ها به حاشیه‌نشینان خدمات ارائه دهند

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۶۹۶

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به افزایش جمعیت حاشیه‌نشینان گفت: شهرداری‌ها و وزارت بهداشت مجبور هستند به حاشیه‌نشینان خدمات ارائه دهند.

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا  گفت: حاشیه‌نشینی امروز مانند گذشته به شکل حلبی‌آبادها نیست و تفاوت‌هایی دارد. در حاشیه‌ شهرها اقشاری زندگی می‌کنند که از نظر وضعیت درآمد جزو پایین‌ترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند.

او با اشاره به اینکه مهاجرت روستا به شهر علت اصلی افزایش حاشیه‌نشینی است، افزود: سیل مهاجرت از روستا به شهر این مسئله را ایجاد کرده است، بسیاری از این افراد در روستاها زمین یا ملک دارند که دیگر کارایی ندارد و نمی‌تواند منبع درآمدشان باشد. شرایط اقتصادی، عدم دسترسی به آموزش برای فرزندانشان و زندگی سخت در روستا این افراد را مجبور به مهاجرت کرده است.

خالقی ادامه داد: در سال‌های گذشته بیش از 60درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کرد اما امروز این موضوع برعکس شده و بیشتر مردم در شهرها زندگی می‌کنند که البته بسیاری از آنها به علت شرایط اقتصادی نامطلوب در حاشیه شهرها هستند.

حاشیه‌نشینان شبانه خانه می‌سازند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه مهاجرت افراد از روستا به شهر در حال افزایش است، گفت: بسیاری از این افراد نمی‌توانند به داخل شهرها وارد شوند بنابراین به حاشیه رانده می‌شوند که این مناطق مشکلات خاص خود را دارند.

خالقی با بیان اینکه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها هم‌چنان اتفاق می‌افتد، افزود: بسیاری از حاشیه‌نشینان شبانه محل سکونت خود را می‌سازند. این افراد اغلب در شرایط بد بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی هستند. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و تخلفات از همین مناطق ناشی می‌شود که بیشتر به علت شرایط بد اقتصادی است.

نماینده خلخال وکوثر با اشاره به اشتغال حاشیه‌نشین‌ها گفت: اکثر حاشیه‌نشینان به شغل‌های کاذب در شهر روی می‌آورند. دست‌فروشی یا کارگری به صورت روزمزد از مشاغل کاذبی است که این افراد انجام می‌دهند. آنها برای کار به شهر می‌آیند اما در حاشیه سکونت دارند.

پایگاه‌های بهداشت به افراد حاشیه نشین خدمات اولیه می‌دهند

او درباره وضعیت سلامت و بهداشت حاشیه‌نشینان، تصریح کرد: پایگاه‌های بهداشت مانند مراکز بهداشت در حاشیه شهر با توجه به سرشماری دولت احداث شده اما نیاز به تدابیری بیشتری وجود دارد. شهرداری، اداره برق، اداره گاز و وزارت بهداشت مجبور است امکاناتی را برای این افراد مهیا کنند. این افراد فقط خدمات اولیه سلامت و پیشگیری مانند واکسیناسیون را توسط خانه‌های بهداشت دریافت می‌کنند.

خالقی افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت بسیاری از این افراد تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. درحال حاضر 11میلیون نفر از سوی وزارت بهداشت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که البته مشکلاتی را برای این وزارت‌خانه ایجاد کرده و از نظر تامین منابع مالی مسائلی ایجاد شده است، اما بعد از این طرح بخش بزرگ و اکثر حاشیه‌نشینان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که وضعیت آنها را از نظر سلامت بهبود می‌بخشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان تاکید کرد: برای بهبود وضعیت سلامت جامعه باید هرچه زودتر پرونده الکترونیک سلامت اجرا شود تا هم‌پوشانی بیمه‌ها مشخص و اصلاح شود تا افرادی که چند بیمه دارند یا اصلا بیمه نیستند شناسایی و تحت پوشش قرار گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز