خبرگزاری کار ایران

افزایش ۵ درصدی جمعیت حیات وحش استان تهران

asdasd
کد خبر : ۵۹۲۹۱۱

سرشماری پستانداران شاخص استان تهران با حضور کارشناسان محیط زیست، محیط بانان، جوامع محلی، همیاران محیط زیست و گروههای مردم نهاد از اول آذر ماه آغاز و تا اواسط بهمن ماه به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، کیومرث کلانتری با اشاره به اینکه  برنامه سرشماری حیات وحش با هدف برآورد جمعیت پستانداران و بهبود مدیریت زیستی مناطق اجرا می شود، افزود: در این سرشماری گونه‌های قوچ ومیش، کل و بز، آهو و جبیر استان سرشماری شده و این برنامه  با در نظر داشتن فصل زادآوری و بسته به آب و هوای هر منطقه در ۶ منطقه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به روش مشاهده مستقیم و سیستم موقعیت یاب جغرافیایی جهت ثبت مسیرها انجام شد.

وی افزود: مناطقی که برنامه سرشماری در آن اجرا شد شامل پارک ملی و منطقه شکار ممنوع لار، مجموعه حفاظتی جاجرود شامل پارک ملی سرخه حصار ، پارک ملی خجیر و منطقه حفاظت شده جاجرود ، منطقه حفاظت شده ورجین، منطقه حفاظت شده کویر ، منطقه شکار ممنوع کاوه ده  و مناطق آزاد ارجمند فیروزکوه، منطقه شکار ممنوع کوه سفید و محدوده آثار طبیعی ملی دریاچه های تار و هویر دماوند و بخشی از دامنه جنوبی منطقه حفاظت شده  البرز مرکزی و مناطق آزاد و ارتفاعات مشرف به شهر تهران است.

کلانتری با اشاره به اینکه این برنامه سرشماری توسط کارشناسان محیط زیست و محیط‌بانان با همراهی جوامع محلی، گروه‌های مردم‌نهاد، طبیعت دوستان و همیاران محیط زیست انجام گردید، اظهار داشت: طی این سرشماری در مجموع تعداد ۱۷۷۶۷ راس قوچ و میش،کل و بز، آهو و جبیر مورد شمارش قرار گرفت که از این تعداد ۱۴۵۶۳ راس قوچ و میش،۲۹۳۶ راس کل و بز،۱۰۷ راس آهو و ۱۶۱ راس جبیر می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: در پارک ملی و منطقه شکار ممنوع لار  ۱۰۹۷ رأس کل و بز و قوچ و میش ، در منطقه حفاظت شده ورجین ۱۹۴۸ رأس ، در منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند و آثار طبیعی و ملی دریاچه تار و هویر  ۱۴۶۱ رأس‌، در منطقه شکار ممنوع کاوه ده  و منطقه آزاد ارجمند ۷۶۸۳ راس‌، در منطقه حفاظت شده کویر با احتساب ۱۶۱ راس جبیر مجموعا ۳۵۳ راس و در مجموعه حفاظتی جاجرود  با احتساب ۱۰۷ راس آهو مجموعا۵۱۹۰ راس  گونه‌های حیات وحش سرشماری شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بخشی از محدوده‌های آثار طبیعی ملی دریاچه‌های تار و هویر در دماوند و همچنین بخشی از دامنه جنوبی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و مناطق آزاد و ارتفاعات مشرف به شهر تهران برای نخستین بار مورد سرشماری پستانداران قرار گرفتند، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده جمعیت پستانداران شاخص استان در سال ۹۶ حدود ۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است  و امیدواریم این افزایش جمعیت با تلاش‌های محیط بانان استان ادامه داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید‌: پیش از این در سال ۹۵ تعداد ۱۶۹۱۹ راس پستانداران علف خوار در مناطق تحت مدیریت استان تهران گزارش گردیده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز