خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد مشوق‌های مهارت‌آموزی سربازان؛

مهارت‌آموزان در اولویتِ اشتغال قرار می‌گیرند/امکان احتساب دوران مهارت‌آموزی در دوره "خدمت سربازی"

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۸۲۵

مدیر کل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش جزییات مشوق های مهارت آموزی کارکنان نظام وظیفه را تشریح کرد.

مصطفی آذرکیش (مدیر کل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به طرح مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه، گفت: طرح به ۴ مرحله قبل از خدمت، غربالگری، حین خدمت و بعد از خدمت تقسیم می‌شود؛ قطعاً قبل از ورود به دوران خدمت سربازی، تقریباً ۶۰ درصدِ ورودی‌ها که دیپلم و یا زیر دیپلم هستند، در زمان تحصیل مهارتی را فرا گرفته‌اند.

نزدیک به ۳۰۰ هزار سرباز، دیپلم و زیردیپلم هستند
۶۳ درصد فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها را پسران تشکیل می‌دهند

وی در پاسخ به این سوال که این ۶۰ درصد، چه تعداد از ورودی‌ها را تشکیل می‌دهند، با بیان اینکه آمار دقیقِ این افراد در اختیار سازمان نظام وظیفه است، افزود: با این وجود اگر فرض را بر این بگیریم که حدود ۵۰۰ هزار سرباز بگیرند، قاعدتاً نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر، دیپلم و زیر دیپلم هستند.

او ادامه داد: از آنجا که براساس ماموریت های وزارت آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت، شاخه های فنی حرفه ای و کار دانش برای دوره متوسطه دوم تعریف شده، به نوعی قطعاً نقش اصلی در مهارت آموزیِ پیش از دوران مقدس سربازی، برعهده آموزش و پرورش است.

آذرکیش با اشاره به اینکه حدود ۶۳ درصد فارغ التحصیلان هنرستانها را پسران تشکیل داده و قطعاً پس از خروج از دوره متوسطه، مسیر دانشگاه و یا مسیر سربازی را انتخاب می کنند، گفت: اکنون در راستای منویات مقام معظم رهبری و نیز تاکید و ابلاغ ریاست محترم جمهوری و در پیوست ابلاغ وزیر آموزش و پرورش، یکی از اولویت‌های ما همین مهارت آموزی دانش آموزان، برای ورود به بازار کار بوده است.

وی ادامه داد: در تعاملی که با ستاد کل نیروهای مسلح داریم، بر استفاده از ظرفیت های مشترک، تاکید شده است. موضوع فرهنگ سازی در کل دوره های تحصیلی از جمله مواردی است که برای افزایشِ نشاط و شادابی در دوران مقدس سربازی، مدنظر قرار دارد که در این میان نقش اولیاء در کنار دانش آموزان عزیز، به عنوان یک رکنِ اساسی، می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: گستره عظیمی از ورودی های دوره سربازی را خروجی‌های وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌دهند و این می تواند تعامل ما و ستاد کل نیروهای مسلح را خیلی جدی تر کند، به همین دلیل اعلام شده که مهم است پیش از سربازی، دانش آموزان مهارتهای لازم را کسب کنند.

او  افزود: در تعامل با ستاد کل نیروهای مسلح، ظرفیتهای مشترک نیز شناسایی شد که بخشی از آن برمی گردد به مشوقهایی که ما در قالب پیشنهاداتی مطرح کرده‌ایم تا شرایط ورود افراد و نیروهای ماهر را به دوره مقدس سربازی فراهم سازد.

اخذ گواهینامه مهارتی از دستگاه‌های اجرایی، مبنای مهارت یک فرد
از مدعیان داشتنِ مهارت، آزمون گرفته می‌شود

او در پاسخ به این پرسش که این افراد چگونه شناسایی می شوند، گفت: آنها که هنرستانی هستند و داشتن دیپلم هنرستان، موید این است که یک رشته ای را به سرانجام رسانده اند. درباره دانش آموزان غیرهنرستانی و دبیرستانی نیز گواهینامه های مهارتی که از دستگاه های اجرایی اخذ می کنند، مبنای شناسایی آنها بعنوان فردی برخوردار از یک مهارت خواهد بود. ضمن اینکه در حین دوره سربازی نیز بمنظور راستی آزمایی و شناسایی آن عده که مدعی داشتنِ یک مهارت هستند، آزمونی برگزار می شود و افرادی که این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند، گواهینامه مربوطه را دریافت می کنند.

جزییات مشوق‌های مهارت آموزی کارکنان وظیفه
احتمالِ احتساب دوران مهارت آموزی در دوره خدمت سربازی

وی درباره مشوق‌ها نیز اظهار داشت: برخی از این مشوق ها نیاز به سیر مراحل قانونی دارد و بخشی نیز اکنون، با توجه به مصوبات و قوانین موجود، قابلیت اجرا دارد؛ از جمله اینکه مثلاً خیلی از این افراد در صورت داشتن دیپلم غیرهنرستانی، می‌توانند درخواست دیپلم کاردانش کنند و نظر به آنچه که در شورای عالی مصوب شده است، آن را اخذ کنند. همچنین در مواردی امکان احتساب در دوره خدمت مقدس سربازی وجود دارد که پذیرش این گونه مشوق های پیشنهاد شده و اینکه دقیقاً مشمول چه تعدادی خواهد شد، در حوزه اختیارات ستاد کل نیروهای مسلح است.

ارائه گواهینامه اخلاق به مهارت‌آموزان
این افراد در اولویت اشتغال قرار می‌گیرند

او از ارائه گواهینامه اخلاق به افراد و در اولویت اشتغال قرار گرفتنِ آنها بعنوان یکی دیگر از مشوق ها یاد کرد و گفت: این پیشنهاد ها قابل بررسی است و اینکه کدام یک از این مشوق ها نهایتاً ابلاغ شود، خیلی مهم است. با این وجود اما همین که دانش آموزان و هنرجویان  هنرستانهای ما در دوره سربازی از برخی مزایا بهره مند و یا بعد از پایانِ دوره سربازی، با توجه به داشتن این مهارت ها بتوانند از تسهیلات مربوط به اشتغال چه در حوزه منابع مالی و چه در حوزه جذب برخوردار شوند، می تواند گام بلندی باشد.

هنرجوی هنرستانی ۱۵۰۰ ساعت مهارت را طی ۳ سال می‌گذراند
غیرهنرستانی‌ها ۱۲۰ تا ۲۰۰ ساعت فراگیری مهارت دارند

وی درباره بازه زمانی مهارت آموزی، اظهار داشت: دوره هنرستان ۳ ساله است، ولی برای غیرهنرستانی‌ها متنوع است. هنرجوی هنرستانی ۱۵۰۰ ساعت را طی ۳ سال می گذراند و منجر به آموزش و معطوف به اشتغال است، اما دانش آموزی که هنرستانی نیست، ممکن است ۱۲۰ ، ۱۸۰ و یا ۲۰۰ ساعت آموزش فراگیریِ یک مهارت را دیده باشد، مهم این است که هر یک از این ها یک مهارتی را داشته باشند که البته بسیاری از این مهارت ها، مبنایی برای هدایت شغلی و در نهایت منجر به یک شغل خواهد شد.

وی درباره عناوین و تنوع این مهارتها گفت: ما در آموزش و پرورش ۱۶۰ رشته در کار و دانش و ۴۰ رشته در فنی حرفه ای داریم؛ یعنی دیپلمه‌های هنرستانی در مجموع در ۲۰۰ رشته مهارتی فارغ‌التحصیلان می‌شوند؛ حدود ۵۰۰ پودمانِ مهارت هم در قالب طرح «ایران مهارت» در حال پیگیری است. در مجموع بر اساس این طرح، دانش آموزان و یا کارکنان وظیفه، به هر میزانی که مهارت داشته باشند، به همان میزان از مزایا و مشوق ها نیز بهرمند خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز