خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هشدار نسبت به بالا بودن بیش از حد گوگرد در گازوییل/ وزارت نفت از تولید سوخت غیراستاندارد دست بردارد

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۵۰۳

مدیر دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه میزان گوگرد در گازوییل بیش از حد مجاز است، گفت: وزارت نفت مکلف شده تا سه سال بعد از ابلاغ قانون هوای پاک، سوخت تولیدی کشور را مطابق با استاندارد ملی تولید کند. وظیفه اصلی تولید و توزیع سوخت استاندارد برعهده وزارت نفت است.

شینا انصاری، مدیر دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آلودگی هوای کلانشهرها بدلیل سوخت غیراستاندارد به مصوبه هیات وزیران در دهم اردیبهشت ماه سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده‌است تا پایش سوخت را در جایگاه‌های عرضه سوخت به صورت فصلی و سه ماهه پایش کند.

او با بیان اینکه پایش کیفی سوخت نیازمند تجهیزات و وسایل تخصصی و توانمندی کارشناسی برای استفاده از این دستگاه‌ها و تجهیزات است، تصریح کرد: از سال ۹۳ به رغم محدودیت‌هایی که در سازمان حفاظت محیط زیست بود، این زیرساخت‌ها و تجهیزات فراهم شد و آمادگی لازم برای پایش ترکیبات بنزن، اولفین و آروماتیک‌ها وجود دارد.

مدیر دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این پارامترها بسیار خطرناک هستند، تصریح کرد: پایش این پارامترها به صورت مستمر در بازه زمانی سه ماهه برای هشت کلانشهر انجام می‌شود و از سال ۹۳ تا به امروز نیز بیش از ۴۵۰ نمونه سوخت در هشت کلانشهر پایش شده است.

انصاری با اشاره به میزان ترکیبات بنزن، اولفین و آروماتیک‌ها در هوا گفت: در سال‌های ۸۹،۹۰،۹۱ پایش ترکیبات موجود در هوای شهر تهران انجام می‌شد و در این سه سال غلظت بنزن در هوای محیط بسیار بالا بود، البته در سال ۹۱ پایش محدودی روی سوخت نیز انجام می‌شد که براساس این پایش میزان بنزن در سوخت بیش از ۶ برابر و اروماتیک‌ها بیش از دو برابر حد استاندارد بود.

او با بیان اینکه در حال حاضر نیز این پایش در سوخت انجام می‌شود، تصریح کرد: پایش بنزن و آروماتیک‌ها در سوخت در هشت کلانشهر نشان می‌دهد، میزان بنزن و آروماتیک‌ها روند کاهشی داشته و تقریبا در حد استاندارد است. میزان استاندارد بنزن یک درصد حجمی و میزان آروماتیک‌ها ۳۵ درصد حجمی است.

انصاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر نزدیک به استانداردها هستیم و با آن چیزی که در سال ۹۱ بودیم، بسیار فاصله گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: از ابتدای آبان ماه به دستور رییس سازمان حفاظت محیط زیست به صورت هفتگی سوخت در تهران و کرج پایش می‌شود، همچنین میزان گوگرد نیز در این پایش‌ها سنجیده می‌شود نتایج حاصل نشان می‌دهد که میزان این آلاینده‌ها کاهش داشته است.

مدیر دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه میزان حد مجاز گوگرد در مواد سوختی ۵۰ میلی‌گرم در کیلوگرم است، گفت: میزان گوگرد در برخی نمونه‌های گازوییل در طول پاییز و زمستان در شهر تهران بیش از حد مجاز بوده است و این گوگرد هنوز به حد استاندارد نرسیده است.

او با بیان اینکه از یورو ۴ بودن بنزین اطلاعی ندارد، گفت: براساس استاندارد ملی میزان بنزن در بنزین یورو۴، یک درصد حجمی، آروماتیک ۳۵ درصد حجمی و گوگرد ۵۰ میلی‌گرم در کیلوگرم است. نتایج سنجش ها نشان می دهد در برخی از نمونه‌‌های سطح پایتخت و اطراف پایتخت این درصدها متفاوت است و در پارامتر گوگرد مقداری با استاندارد فاصله داریم.

مدیر دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ماده ۱۸ قانون هوای پاک گفت: وزارت نفت مکلف شده تا سه سال بعد از ابلاغ این قانون سوخت تولیدی کشور را مطابق با استاندارد ملی تولید کند. وظیفه اصلی تولید و توزیع سوخت استاندارد برعهده وزارت نفت است سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز مکلف شده از تولید سوخت غیراستاندارد بعد از این مهلت یاد شده جلوگیری کند و سازمان ملی استاندارد نیز موظف شده از واردات سوخت غیراستاندارد جلوگیری کند.

انصاری خاطرنشان کرد: این گزارشات در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ارائه می‌شود و از وزارت نفت نیز پیگیری کرده‌ایم. مهمترین دغدغه ما در حال حاضر در زمینه گوگرد در سوخت گازوییل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز