خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

خروج ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده از چرخه مصرف در سال آینده

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۶۱۲

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی یک ابرپروژه که از ابتدای سال ۹۷ آغاز می‌شود با تزریق بیش از ۱۰ میلیارد تومان به حوزه جایگزینی خودرو، ۳۵۰ هزار خودرو سنگین، کشنده و نیمه‌سنگین فرسوده را از چرخه مصرف خارج می‌کنیم و ۲۰۲ هزار وسیله نقلیه استاندارد را وارد چرخه خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نوزدهمین همایش ملی صنایع سبز با بیان اینکه من قبل از اینکه رای اعتمادم را از مجلس بگیرم با دکتر کلانتری صحبت کرده و به او گفتم، آیا شما به من رای اعتماد می‌دهید و او نیز من را تایید کرد، گفت: جایگاه و اهمیت اقتصاد سبز در توسعه صنعتی و معدنی کشور امروز بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین شرایط محیطی بر صنعت کشور ملاحظات زیست محیطی است که این امر در برنامه‌های مختلف ملی و بین‌المللی نمایان است، ادامه داد: از مهم‌ترین توصیه‌ها قوانین ناظر بر بازیافت است. انطباق بین ضایعات صنایع و صنعت بازیافت یکی از مهم‌ترین اصولی است که یونیدو در همه کشورها تأکید می‌کند و مورد تأکید ما هم هست. مساله آلاینده‌ها نیز از موارد مورد تأکید ماست.

شریعتمداری ادامه داد: یکی از تاکیدات ما به صنایع این است که هنگام تاسیس بنای صنعتی محلی نیز برنامه مشخصی برای بازیافت در نظر گرفته شود.

او با بیان اینکه باید بیش از گذشته به محیط زیست بها دهیم، گفت: متاسفانه در سالهای گذشته هر نوع صنعتی را با هر میزان آلایندگی ایجاد کردیم، همین امر موجب شده که کلانشهرهای ما امروز مکان مناسبی برای زندگی نیستند و زندگی در همین شهر تهران با سختی و دشواری روبرو است.

وزیر صنعت با اشاره به انتقال آب، برق و گاز به نقاط دور افتاده کشور گفت: متاسفانه در این باره بی‌توجه بوده‌ایم و این موضوع به کرات در کشور ما اتفاق افتاده است و متاسفانه این طرح‌ها در مراحل پایانی هستند و بیش از ۹۵ درصد کار آنها انجام شده است.

او با اشاره به احداث دو واحد صنعتی جدید گفت: دو واحد جدید صنعتی افتتاح کردیم که با مشکل آب به طور جدی مواجه است، اما چه می شود که سرمایه گذاری بیش از ۹۷ درصدی در این واحد صورت گرفته است و به هیچ دلیل نمی توان آن را معطل کرد

شریعتمداری با بیان اینکه معادن را نمی توان به کنار دریا منتقل کرد، گفت: می توان صنایع معدنی وابسته به آب بویژه فولاد را به کنار آب انتقال داد متاسفانه با توجه به حجم انبوه صنایع در فلات مرکزی ما ناچاریم با صرف هزینه های زیاد، حجم زیادی از آب را از خلیج فارس به فلات ایران منتقل کنیم تا از سرمایه گذار حمایت کنیم البته اینها اشتباهاتی است که در طول دوره های گذشته و در حوزه توسعه صنعت کشور بوجود آمده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مردم در کشور با مشکل آب شرب مواجه‌اند، گفت: این مسائل در برخی شهرها نه تنها مشکلات زیست محیطی و اقتصادی داشته، بلکه مشکلات اجتماعی و سیاسی نیز ایجاد کرده که باید از این راه برگردیم و توسعه صنعتی را براساس عقل و منطق پیش ببریم.

او با بیان اینکه در اکثر نقاط کشور مسئله آلایندگی صنایع وجود دارد، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری بیشتر سازمان محیط زیست در حوزه های زیست محیطی تا پایان سال جاری موفق شویم استراتژی صنعت ایران را براساس آمایش سرزمینی و با توجه به ملاحظات زیست محیطی ابلاغ کنیم.

وزیر صنعت خاطرنشان کرد: کاهش مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر، کاهش شدت انرژی و کاهش استفاده از منابع طبیعی در صنعت، محورهای مورد توجه صنعت است. افزایش بهره‌وری منابع طبیعی، کاهش آلایندگی‌ها براساس گسترش فناوری‌های نوین، هوشمندسازی تولید و توزیع در کشور نیز باید مورد توجه بخش صنعت کشور قرار گیرد.

او با بیان اینکه مصرف سرانه انرژی در کشور ما بیش از سهم جهانی است، گفت: سهم صنعت از کل مصرف گاز و برق در کشور ۳۴.۷ و ۳۴.۱ درصد در سال ۹۲ گزارش شده که سهم بسیار بالایی است. همچنین میزان ارزش افزوده ناشی از مصرف این انرژی‌ها هم کافی نبوده است. ارزش افزوده در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۹ تا چهار برابر کاهش پیدا کرده و انرژی‌بری و عقب‌افتادگی ارزش افزوده روند معکوسی را تا سال ۹۲ طی کرده است، اما خوشبختانه در سال ۹۲ این روند معکوس متوقف شده است.

شریعتمداری با اشاره به سرانه انتشار گاز دی‌اکسید کربن در کشور گفت: سرانه انتشار گاز دی‌اکسید کربن به عنوان مهمترین گاز گلخانه‌ای ۶۶ درصد بالاتر از میانگین جهانی است و یکی از مهمترین اشکالات ما در صنعت کشور است.

وی تاکید کرد: امروز حرکت در مسیر توسعه سبز یک انتخاب نیست، بلکه یک اجبار است و باید به این سمت حرکت کنیم. اقتصاد در دنیا هر روزه از اقتصاد کربن‌محور فاصله می‌گیرد و باید به سمت ملاحظات زیست‌محیطی براساس توسعه پایدار حرکت کنیم. خوشبختانه قوانین خوبی در این زمینه به تصویب رسیده ‌است، از جمله در قانون برنامه ششم به آلودگی هوای کلانشهرها و انرژی‌بری صنایع توجه جدی‌ای شده و تکالیفی را در این زمینه معین کرده است.

وی ادامه داد: همچنین اجرای ماده ۴۶ قانون برنامه ششم گام مهمی است که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و فهرستی از حمایت همه‌جانبه از صنایع سبز تهیه کردیم که به زودی به تصویب در هیات وزیران خواهد رسید و این قدم خوبی برای توسعه صنعت کشور است.

وزیر صنعت با اشاره به اقداماتی که در زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گرفته، گفت: اقدامات اجرایی خوبی در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گرفته و در سال گذشته نیز موفق به تعویض ۶۰ هزار دستگاه خودرو آلاینده تاکسی شدیم و این را تا ۱۷۰۰ دستگاه ادامه خواهیم داد.  

وی افزود: همچنین طی یک ابرپروژه که از ابتدای سال ۹۷ آغاز می‌شود با تزریق بیش از ۱۰ میلیارد تومان به حوزه جایگزینی خودرو ۳۵۰ هزار خودرو سنگین و کشنده و نیمه سنگین فرسوده را از چرخه مصرف خارج می‌کنیم و ۲۰۲ هزار وسیله نقلیه استاندارد را وارد چرخه خواهیم کرد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: خوشبختیم که سازمان محیط زیست تنها ۲ درصد از صنایع کشور را آلاینده و تنها ۱/۶ درصد را آلاینده هوا تشخیص داده که البته من فکر می‌کنم اگر این موضوع با دقت بیشتری بررسی شود، عدد بیشتر از این باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد ۳۰۰ درصدی در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب گفت: در آب چرخانی ۳۷ درصد رشد داشتیم و رشد ۳۶ درصدی مطالعات تصفیه پسماند را در مجموعه واحدهای صنعتی کشور مشاهده می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز