خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

آمار مرگ و میر در مردان بیش از زنان است/ سرطان پوست شایع‌ترین سرطان میان مردان است

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۹۱۸

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه اصلاح شیوه زندگی اولین گام درجهت پیشگیری از بیماری‌ها است، گفت: حاکمیت، دولت و نهادهای مدنی باید فضاهای بیشتری ایجاد کنند که به سلامت مردان کمک بیشتری کند.

به گزارش ایلنا، سیدحامد برکاتی درخصوص لزوم اهمیت دادن به مقوله سلامت مردان گفت: سلامت مردان به اندازه سلامت زنان اهمیت دارد و اگر زنان عمود خانه باشند و ساختار منزل با مدیریت آنها اداره شود، مردان نیز علاوه بر نقش پدری و همسری، مدیریت خارج از منزل و اداره امور اقتصادی را برعهده دارند، بنابراین ایجاب می‌کند توجه ویژه‌‌ای به سلامت هر دو جنس شود.

شایع‌‌‌ترین علت بیماری و ناتوانی، بیماری‌‌های قلبی عروقی است

وی ادامه داد: در هر دو گروه شایع‌‌‌ترین علت بیماری و ناتوانی، بیماری‌‌های قلبی عروقی است، اما در مردان علت دوم به بعد متفاوت است که به ترتیب حوادث و سوانح غیرعمد، سرطان‌‌ها و تومورها، بیماری‌‌‌های دستگاه تنفسی، حوادث عمدی، بیماری‌‌های متابولیک، بیماری‌‌های دستگاه گوارش، اختلالات تناسلی و ادراری و بیماری‌های اعصاب و روان را شامل می شود.

آمار مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان است

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان است، اظهار داشت: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامتی، از دو منظر می‌توان به مساله سلامتی مردان پرداخت؛ اول عوامل خطر و دوم بیماری‌ها.

بیماری‌‌‌های واگیر مانند ایدز، مالاریا و سل در مردان شیوع بیشتری دارد

برکاتی افزود: از منظر بیماری‌‌‌ها، دو دسته بیماری واگیر و غیرواگیر در کمین مردان است، بیماری‌‌‌های واگیر مانند ایدز، مالاریا و سل در مردان شیوع بیشتری دارد، چراکه مردان بیشتر در فضای خارج از منزل به سر می‌‌برند و کنش‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر آنها بیشتر است و همچنین بیماری‌‌های غیرواگیر مانند بیماری‌‌های قلبی عروقی، سرطان‌‌ها، بیماری‌‌های روانی، تنفسی، شغلی، بیماری عضلانی - اسکلتی و سوانح و حوادث در مردان شایع‌‌تر است.

مردان باید امر پیشگیری و غربالگری را جدی بگیرند

وی با بیان اینکه توجه به عوامل خطر متابولیک از پیشامد عوامل خطر اصلی و بیماری پیشگیری می‌‌‌کند، خاطرنشان کرد: کنترل فشارخون، چربی خون، قند خون، چاقی و افزایش وزن می‌‌‌تواند از بروز برخی بیماری‌ها بکاهد، لذا مردان باید امر پیشگیری و غربالگری را جدی بگیرند، زیرا در مردان مصرف الکل و سیگار درهم آمار بیشتری دارد.

مردان کمتر از زنان به علائم و نشانه‌های خطر و بیماری‌زا توجه می‌کنند

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد: مردان کمتر از زنان به علائم و نشانه‌های خطر و بیماری‌زا توجه می‌کنند، به همین دلیل بیماری در آنها پیشرفت می‌‌‌کند یا اینکه مرگ و میر بیشتری را به همراه دارد. با درنظر گرفتن هفته‌‌‌ای با عنوان سلامت مردان اهمیت این موضوع روشن می‌‌شود و زنگ خطری خواهد بود تا مردان این مقوله مهم را درنظر بگیرند.

خشونت در مردان بیشتر است

برکاتی با اشاره به اینکه برخی فاکتورهای سبک زندگی از جمله رژیم غذایی مناسب، فعالیت فیزیکی کافی، مدیریت استرس و کاهش رفتارهای پرخطر بر طول عمر مردان می‌‌افزاید، ابراز داشت: خشونت در مردان بیشتر است و همین عامل سبب می‌شود که درگیری و نزاع در آنها افزایش پیدا کند، بنابراین باید این عامل نیز مدیریت و کنترل شود.

سرطان پوست، معده و مثانه شایع‌ترین سرطان‌ها میان مردان است

وی ادامه داد: شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان به ترتیب سرطان پوست با شیوع ١٤ درصد، سرطان معده با شیوع ١٢ درصد، سرطان مثانه با شیوع ٩ درصد، سرطان پروستات با شیوع ٨ درصد، سرطان روده بزرگ با شیوع ٨ درصد، سرطان ریه و مری با شیوع ٦ درصد است. 

مردان ١.٧ برابر بیشتر از زنان فوت می‌‌کنند 

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درخصوص آمار مرگ و میر مردان در سال بیان کرد: می‌توان به گزارش‌های سال ٩٠ رجوع کرد، طبق آمار سال ٩٠ میزان مرگ و میر در گروه سنی ٣٠ تا ٧٠ سال در مردان بیشتر از زنان است، یعنی مردان ١.٧ برابر بیشتر از زنان فوت می‌‌کنند.

آمار مرگ و میر در گروه سنی ٣٠ تا ٧٠ سال ١١٢ هزار نفر در سال بوده است

برکاتی افزود: در سال ٩٠، میزان مرگ و میر مردان روستایی، ١٤ هزار نفر بوده، درحالیکه آمار مرگ زنان روستایی ١٠ هزار نفر بوده است؛ در شهر نیز مردان با آمار مرگ و میر ٥٦ هزار نفری روبرو بوده و زنان آمار ٣٢ هزار نفری مرگ را به خود اختصاص داده بودند و به طور کلی آمار مرگ و میر در گروه سنی ٣٠ تا ٧٠ سال ١١٢ هزار نفر در سال بوده که ٧٠ هزار مرگ برای مردان و ٤٠ هزار نفر برای زنان ثبت شده است.

مردان نقش خودمراقبتی را جدی نمی‌‌گیرند

وی با بیان اینکه خودمراقبتی اولین عنصر سلامتی در مردان است، یادآور شد: حوادث و سوانح عمد ٤.٣ برابر، حوادث غیرعمد ٣.٦ برابر، بیماری عفونی ٣ برابر و بیماری‌‌های اعصاب و روان نیز ٧ برابر در مردان بیشتر از زنان است، علت آن هم این است که مردان در معرض استرس‌ها، آلودگی‌‌های محیطی، رفتارهای پرخطر و همچنین مخاطرات بیشتری قرار می‌گیرند، اما آنچه منجر به مرگ می‌شود، این است که مردان نقش خودمراقبتی را جدی نمی‌‌گیرند.

نقش زنان در آگاه‌‌سازی مردان در مراقبت از خود 

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد: زن به عنوان فردی که نقش همسر یک مرد را برعهده دارد، می‌تواند در آگاه‌‌سازی مرد در مراقبت از خود نقش بسزایی ایفا کند و در راستای نهادینه کردن عادات مطلوب، رژیم غذایی مناسب و تشویق به تحرک بدنی مرد تلاش کند.

بهترین کار پیشگیری از وقوع بیماری است

برکاتی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت عنوان کرد: کاری که در سطح وزارت بهداشت با همکاری مرکز مدیریت شبکه، دفتر بیماری‌‌های غیرواگیر و همچنین دفتر سلامت خانواده درحال انجام است، غربالگری مردان از حیث بیماری‌‌های غیرواگیر است اما این غربالگری‌ها فقط می‌تواند از عوارض بیشتر پیشگیری کند، چراکه فرد به بیماری گرفتار شده، بهترین کار پیشگیری از وقوع بیماری است.

اصلاح شیوه زندگی اولین گام در جهت پیشگیری از بیماری‌ها است

وی تاکید کرد: اصلاح شیوه زندگی اولین گام در جهت پیشگیری از بیماری‌ها است. در این راستا حاکمیت و دولت و نهادهای مدنی باید فضاهای بیشتری ایجاد کنند که به سلامت مردان کمک بیشتری کند و البته یک بخش از این امکانات به امکانات ورزشی مربوط است، سایر بخش‌‌ها از جمله بخش کشاورزی و آفات و سموم مصرفی محصولات کشاورزی، اصلاح و بهسازی روغن‌‌های مصرفی یا سوبسید لبنیات و مواد پروتئینی یا سایر اقدامات هم در سلامت مردان نقش زیادی دارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز