خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

"سد لاسک" بلای جان تالاب انزلی/ جنگل‌های هیرکانی زیر آب می‌روند

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۵۳۵

سد لاسک درحالی قرار است، بر روی رودخانه "امامزاده ابراهیم" ساخته ‌شود که فعالان محیط زیست به دلیل از بین رفتن بخشی از جنگل‌های هیرکانی، شمشادهای ممنوع‌القطع این منطقه و تهدید تالاب انزلی با این طرح مخالف هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قرار است برای تامین آب شرب  شهرهای "شفت"،"صومعه سرا"، "رشت" و "انزلی" سدی روی رودخانه "امامزاده ابراهیم" شَفت در گیلان ساخته شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای نیز از اختصاص ۸۶۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آب منطقه‌ای خبر داده و گفته است ما از اعتبارات سال جاری ۶ میلیارد تومان برای شهرستان شفت در حوزه ساماندهی سر دهنه‌های حساس و رودخانه‌ها و سدها تا قبل از فصل آغاز آبیاری اختصاص دادیم تا این کار تکمیل و به اتمام رسد.

اولویت اصلی ساخت سد لاسک تامین آب شرب است

قربانعلی محمدپور، مدیرکل محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه‌ قرار است، تعدادی سد لاستیکی در استان گیلان ساخته شود، گفت: سد لاسک یک سد لاستیکی است. این سد بسیار کوتاه و در حجم و وسعت بسیار کم است و از طریق تنظیم باد لاستیک سد ارتفاع می‌گیرد.

او با بیان اینکه همه سدها بر تالاب‌ها تاثیرگذار نیستند، تصریح کرد: سد لاسک در مراحل آخر مطالعاتی است و مربوط به سنوات گذشته است و اولویت اصلی ساخت این سد، تامین آب شرب مردم منطقه بوده است. البته حقابه زیست محیطی برای ما مهم است، چراکه بخشی از تالاب انزلی نیز از این رود تامین می‌شود و حساسیت‌ها هم به دلیل تامین حقابه تالاب است و ما منتظر هستیم تا نظرات مشاور درباره حقابه زیست محیطی تالاب به سازمان محیط زیست ارائه شده تا تصمیم لازم براین اساس اتخاذ شود.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به اهداف ساخت سد لاسک گفت: اولویت اول ساخت سد لاسک تامین آب شرب منطقه بوده، البته بخشی از آن برای کشاورزی نیز مصرف می‌شود. بنابراین باید همه موارد مد نظر گرفته شود و اگر نتیجه بررسی‌ها مثبت باشد قطع به یقیین مجوز احداث سد صادر خواهد شد، البته کار از حوزه استان خارج شده و منتظر اعلام دستورات هستیم.

اما در حالی سد لاسک با ارتفاع ۶۳ متر، عرض ۷۵۰ متر و طول ۳۶۰۰ متر قرار است، روی رودخانه "امام‌زاده ابراهیم" ساخته شود که این رودخانه به تالاب انزلی ریخته و این تالاب را مشروب می‌کند و در صورت ساخت سد و نگه داشتن آب در بالادست و مخزن سد، این تالاب بین المللی به شدت در معرض خطر و آسیب‌های جدی قرار خواهد گرفت.

همچنین با احداث و آبگیری این سد حدود ۷ روستای زیرمجموعه روستای لاسَک با مشکل کمبود آب مواجه خواهند شد و ۳ روستای "لاسک"، "کلوان" و "ویسرود"  و بخشی از شمشاد‌های این منطقه به گفته برخی از فعالان محیط‌زیست به طور کامل به زیر آب می‌روند.

محمد مه‌رو در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه سد لاسک یک سد خاکی است، البته نه در ابعاد سد منجیل و سد شفارود و در ابعاد کوچکتر گفت: در منطقه‌ای که قرار است، سد لاسک احداث شود جامعه‌ای یکصد هکتاری از شمشادها را داریم که درختان ممنوع القطع هستند. همچنین بخش مهمی از جنگل‌های هیرکانی با تنوع گیاهی و جانوری و چندین روستا در این منطقه قرار دارند که قطعا با احداث این سد در معرض خطر قرار گرفته و دچار تبعات اجتماعی می شوند.

او با اشاره به احداث سد شفارود و مشکلاتی که احداث این سد برای ساکنان آن منطقه ایجاد کرد، گفت: تا امروز ارزیابی‌‌های زیست‌محیطی برای احداث سد لاسک مثبت نبوده، اما متاسفانه در سازمان حفاظت محیط زیست عزمی بوجود آمده و قرار است تمامی مجوزهای عمرانی توسط این سازمان صادر شود و گویا مجوز سد لاسک نیز نهایی شده و این سد علی رغم تمامی مشکلاتی که بوجود خواهد آورد ساخته شود.

قطع شمشاد‌های ممنوع‌القطع و از بین رفتن جنگل هیرکانی به دلیل احداث سد

مدیر عامل انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان تاکید کرد: با احداث سد لاسک یا شمشادهای این منطقه باید قطع شوند یا به زیر آب می‌روند و این تخریب جنگل مشمول جریمه خواهد شد اما آنچه که از دست می رود بخش مهمی از جنگل های باستانی در کشور است. ما نیز در شبکه تشکل‌های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی استان به شدت مخالفت خود را با این موضوع ابراز کردیم و اگر این کار بخواهد به طریق غیرقانونی انجام شده و به منابع طبیعی آسیب وارد کند ما از مبادی قانونی این موضوع را پیگیری و از خاطیان شکایت خواهیم کرد.

مسئول کارگروه حقوقی و قانون شبکه گیلان همچنین با بیان اینکه حقابه تالاب انزلی با احداث این سد گرفته خواهد شد، تصریح کرد: تالاب انزلی با مشکل رسوب‌گذاری روبرو است و آب تالاب به شدت کم شده است. وسعت تالاب انزلی نسبت به سی سال گذشته خود به یک سوم رسیده است و این رسوب‌گذاری باعث افزایش فلور و کاهش عرصه‌های آبی می‌شود و زیستگاه پرندگان و ماهی‌ها از بین رفته و زمین رو به خشکی می‌رود همچنین از سوی دیگر تالاب‌خواری و زمین‌خواری افزایش پیدا کرده، برخی افراد با نهال‌کاری و درخت‌کاری در حاشیه تالاب زمین‌های خود را افزایش می‌دهند و این موضوع به مشکلات تالاب انزلی اضافه می‌کند.

او با اشاره به اینکه گفته شده این سد برای تامین آب شرب و کشاورزی در منطقه احداث می‌شود، تصریح کرد: ما هشدارهای زیادی در این باره به سازمان حفاظت محیط زیست جهت جلوگیری از این پروژه داده‌ایم و همه مخالفت‌هایی که انجام شده براساس ادله است. می‌توانند بجای احداث سد، آب بندان‌ها را احیا کنند این آب‌بندان‌ها محل ذخیره آب کشاورزی است و جذابیت های گردشگری نیز به همراه دارد. همچنین با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی با احداث چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق می‌توانند اگر مشکل آب شرب وجود دارد آن را برطرف کنند.

تامین آب شرب منطقه بهانه است

مدیر عامل انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان با تاکید براینکه راه‌های دیگری هم برای تامین آب شرب منطقه وجود دارد، مدعی شد: به نظر می‌آید افرادی که به دنبال احداث سد هستند بیشتر به دنبال انتقال آب هستند و هدف از احداث این سد برطرف کردن آب شرب منطقه نیست.متاسفانه انتقال آب بین حوزه‌ای چند سالی است که در کشور ما مطرح شده و هدف این است که در استان‌های پربارش مانند گیلان یک سری سدهایی را بسازند تا بتوانند با توجیهاتی مانند اینکه مناطق مرکزی ایران آب ندارد این آب‌ها را انتقال دهند.

مه رو ادامه داد: در حال حاضر نیز از سرشاخه‌های رود کارون آب را به کرمان و یزد منتقل می کنند که تبعات فراوانی برای مبدا و مقصد دارد. استان‌‌های کویری توان بارگذاری صنعت نداشتند اما بیش از ظرفیت در آنها بارگذاری شده است که موجب فرونشست زمین و برهم خوردن شرایط زیستی گشته است.صنایع پرآب بری مانند فولاد، کاشی و کشاورزی با مصارف بالای آب را به جای اینکه در حاشیه خلیج فارس و استان های مستعد بنا کنند در کویر مرکزی ایران که آبی ندارد بنا کردند. در حالی‌که نیاکان ما بیش از ۲ هزار سال مناطق کویری را با قنات سبز نگه داشته و زندگی کردند و مشکلی برای تامین آب شرب و کشاورزی نداشتند.

مسئولان منافع بلندمدت را قربانی منافع کوتاه مدت دوران مدیریتی خود نکنند

او با تاکید براینکه اجازه نخواهیم داد گیلان را به خوزستان تبدیل کنند، بیان کرد: عدم مدیریت صحیح موجب شد تا جلگه حاصلخیز خوزستان تبدیل به کانون ریزگردها شود و استان گیلان علیرغم بارش‌های فراوانی که دارد متاسفانه به دلیل مدیریت ضعیف برخی از شالیزارها در بالادست با مشکل خشکی در زمان کشت روبرو هستند. متاسفانه شبکه‌های آب‌رسانی نیز فرسوده شده اما بجای احیای شبکه‌های ۴۰ الی ۵۰ ساله بدنبال آخرین گزینه یعنی سدسازی آن هم در جنگل های هیرکانی هستیم.

مدیرعامل انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان افزود: این تصور غلط که سازمان های مردم نهاد مخالف توسعه هستند توسط برخی مدیران ترویج می شود، اما ما بدنبال توسعه ای هستیم که بر اساس آمایش سرزمین باشد. احداث سد و از بین بردن پوشش گیاهی در گیلان موجب فرسایش خاک خواهد شد و توجیهات مشاور این طرح غیرواقعی است و ارزیابی این طرح تا سال گذشته مردود بوده است و ما با قطع حتی یک اصله درخت ممنوع القطع شمشاد نیز مخالفیم و دستگاه های اجرایی اجازه عدول از قوانین را نخواهند داشت و در حال حاضر نیز اگر بخواهند این طرح را از نظر ارزیابی محیط‌زیستی تایید کنند با توجه به اینکه بخشی از جنگل‌های هیرکانی دراین منطقه وجود دارد به زیر آب خواهد رفت و قطعا با واکنش فعالان محیط زیست مواجه می شوند.

مه رو تاکید کرد: استان گیلان توان بارگذاری بیش از حد سد را ندارد اگر حقابه‌ها رعایت نشود اگر مسیر رودخانه‌ها را باز نگذاریم قطعا پایین دست دچار مشکل خواهند شد و قطعا تبعات آن بیشتر از سود آن است. مسئولان بدانند که نباید منافع بلند مدت جامعه را قربانی منافع کوتاه مدت دوران مدیریتی خود کنند و آنچه مقام معظم رهبری در خصوص صیانت از جنگل ها گفته اند که "دستگاههای مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول ، مقابله کنند" را نصب العین قرار دهند. به یقین کسانی که برخلاف قوانین جاری ، مصلحت جامعه و منویات رهبری حرکت می کنند نمی‌توانند دوستدار کشور و خادم ملت باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز