خبرگزاری کار ایران

رییس اورژانس اجتماعی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

هتاکی، درگیری و خشونت در مراکز «مهر خانواده»!/ روحیه کودکان در معرض تهدید است

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۵۴۷

رییس اورژانس اجتماعی کشور با تاکید بر اینکه مراکز «مهر خانواده» برای روحیه کودکان به هیچ عنوان مناسب نیست، گفت: والدین در این مراکز در حضور کودکان شروع به هتاکی و درگیری با هم می‌کنند، که متاسفانه آنها باز هم شاهد خشونت هستند.

رضا جعفری (رییس اورژانس اجتماعی کشور) در رابطه با فعالیت مراکز مهر خانواده که برای ملاقات والدین با کودک پس از طلاق در نظر گرفته شده‌است، بیان داشت: بر اساس قانون مصوب حمایت خانواده در سال ۹۱، در تبصره ۱، ماده ۴۱ بر لزوم ایجاد امکانات مناسب برای ملاقات فرزندان طلاق با والدینشان تاکید شده و قوه قضائیه را ملزم کرده است؛ سازوکار لازم به این منظور را فراهم کند.

جعفری گفت: با توجه به این قانون در صورتی که والدین نتوانند؛ نسبت به تعیین زمان یا مکان ملاقات با فرزند خود به توافق برسند، قاضی خود مکان مربوط به تحویل کودک را مشخص می‌کند.

وی افزود: محیط کلانتری‌ها برای حضور کودکان و حتی نوجوانان مناسب نیست.حجم بالای سر و صدا و نزاع در این محیط منجر به این می‌شود که کودک شاهد صحنه‌های خشونت‌بار و نابهنجاری باشد که بر روحیه او اثر بدی می‌گذارند؛ به این دلیل صاحب‌نظران به فکر تعبیه محیطی برای ملاقات کودک با والدین خود افتادند تا اگر والدین کودک در ارتباط با مکان ملاقات با فرزند به تفاهم نرسیدند، او را در آن مکان ملاقات کنند. در حال حاضر در تعدادی از استان‌ها تاسیس شدند و بناست در سایر مراکز استان‌ نیز آغاز به‌ کار کنند.

رییس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه تاکید کرد: این تکلیف با قوه قضاییه بوده است، اما چون این کار عملی نشده است و سازمان درصدد کاهش بار آسیب برای کودک و نوجوان است، برای این کودکان در مراکز جایی مشخص شده است که در حضور کارکنان بهزیستی این ملاقات صورت گیرد تا بدلیل محیط نامناسب کلانتری‌ها برای حضور کودکان و حتی نوجوانان، آنها شاهد صحنه‌های خشونت‌بار و نابهنجاری نباشند.

رییس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه گفت: مکان استانداردی برای این کار در اختیار سازمان نیست، به طور مثال این اتاق‌ها در مرکز کاهش طلاق که تردد زیاد است، در نظر گرفته می‌شود که برای روحیه کودک به هیچ عنوان مناسب نیست.

جعفری در ادامه به نزاع و درگیری زوجین اشاره می‌کند که در حضور کودک و نوجوان شروع به هتاکی و درگیری با هم می‌کنند و فرزندان باز هم شاهد خشونت هستند.

وی افزود: مشکل دیگر این است که والدین معمولا کارشناسان بهزیستی حاضر در جلسات ملاقات را به عنوان داور به دادگاه‌ها دعوت می‌کنند که مثلا در رابطه با درگیری‌های این والدین و هتاکی آنها به نفع یکی از زوجین شهادت دهد که این مساله اصلا درست نیست.

رییس اورژانس اجتماعی کشور تاکید کرد که این مکان‌ها مورد رضایت بهزیستی نیست، اما در اکثر مراکز استان‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها این مکان‌ها توسط شهرداری فراهم شده است، گفت: بحث امنیت نیز مطرح است، چرا که گاهی در برخی ملاقات‌ها زد و خورد هم صورت می‌گیرد؛ می‌خواستیم از یک آسیب پیشگیری کنیم که متاسفانه ممکن است یک آسیب جدید تولید کنیم.

گفتنی است؛ مراکز مهر خانواده تاکنون در استان‌های کرمان، هرمزگان، خراسان‌رضوی، قزوین، هشت شهرستان استان تهران تاسیس شده و آغاز به‌کار کرده‌اند. این مراکز در راستای تفاهمنامه همکاری بهزیستی و دادگستری با هدف ملاقات فرزندان طلاق در یک محیط امن با والدین خود راه‌اندازی شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز