خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هشدار نسبت به خطر سقوط موتورسواران از پل کریمخان/پرتاب سنگ‌ریزه‌های آسفالت به پایین پل

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۵۵۸

رئیس کمیته ایمنی حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: سنگ‌ریزه‌های آسفالت پل کریمخان به محدوده تجاری و مسکونی اطراف پل پرتاب می‌شوند و آسفالت عرشه در بلند مدت به علت عدم چسبندگی مناسب میان آسفالت و عرشه کنده شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پل کریمخان عمری ۴۴ ساله دارد و در حقیقت به صورت موقت ساخته شده بود، سال ۵۲ به علت برگزاری رقابت‌های المپیک و جوابگو نبودن خیابان‌ها در برابر ترافیک، شهردار وقت تصمیم به ساخت تعدادی پل موقت می‌گیرد. قرار بود پس از مدتی این پل‌ها که شامل  پل سعدی، پل طالقانی و پل حافظ-جمهوری، پل چوبی و پل گیشا می‌شود، جمع شود، اما پس از پایان رقابت های آسیایی این پل‌ها جمع نشدند و از آن زمان تاکنون به صورت دائمی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در حالی که بنا بود حداکثر به مدت ۵ سال مورد استفاده قرار بگیرند. اکنون لرزش و سر و صدای زیاد پل کریمخان موجب اعتراض ساکنان اطراف پل شده است، علاوه بر اینکه مقاومت پل در برابر زلزله ناچیز است؛ در زمان حرکت، شهروندان می‌توانند لرزش پل را احساس کنند.

 شهربانو امانی، رئیس کمیته ایمنی حمل و نقل شورای شهر  تهران با اشاره به خطرات و مشکلاتی که این پل دارد، ‌گفت: در ساخت پل موقت به ۲ آیتم سرویس دهی و زلزله توجه کمی شده است و این پل‌ها با ضریب زلزله بسیار پایینی طراحی و ساخته شده‌اند.

این عضو شورای شهر در ادامه با بیان اینکه آب و سنگ‌ریزه آسفالت از درزهای انبساطی عرشه پل به پایین پرتاب می‌شوند، ادامه داد: سنگ‌ریزه‌های آسفالت پل به محدوده تجاری و مسکونی اطراف پل پرتاب می‌شوند و آسفالت عرشه در بلند مدت به علت عدم چسبندگی مناسب میان آسفالت و عرشه کنده شده است. همچنین شاه تیرها و ستون‌های فلزی در بلند مدت به علت ریزش آب از عرشه دچار زنگ‌زدگی‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه صدا و لرزش زیاد سازه موجبات آزار همسایگان و رانندگان را فراهم کرده‌است، گفت: سالیانه برای مرمت و تعمیر روکش پل هزینه گزافی به شهرداری تهران متحمل می‌شد.

 عضو کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر با بیان اینکه هزینه بالای آسفالت‌های اپوکسی که از آنها برای عرشه پل‌های فلزی استفاده می‌شود، موجب شده است؛ مبالغ قابل توجهی صرف تعمیر و نگهداری این پل‌ها شود، افزود: علاوه بر موارد ذکر شده ارتفاع گاردریل‌های پل کریمخان در حدود ۸۰ سانتی متر است، اما از آنجایی که این پل توسط موتورسواران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، طبق استانداردهای موجود ارتفاع این گارد‌ریل‌ها باید در حدود ۱۴۰ سانتیمتر باشد.طبق استاندارد‌های موجود گاردریل مورد استفاده برای خودروهای سواری باید ۸۰ سانتی‌متر، برای عابرین پیاده ۱ متر و برای دوچرخه سواران و موتور سواران باید ۱۴۰ سانتی‌متر باشند.

امانی با تاکید بر اینکه پل کریمخان در برابر بارهای زنده عبوری(خودرو و موتور) کفایت و مقاومت کافی ندارد، ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ این موضوع در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۲ راهکار پیشنهاد شد. راهکار اول تخریب پل‌های فعلی و ساخت پل‌های جدید بود که برآوردهای هزینه‌ای نشان می‌داد فقط برای پل کریمخان در حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است. راه دوم مقاوم سازی این پل ها بود. علاوه بر مقاوم سازی در برابر زلزله رفع مشکلات دیگر در دستور کار قرار گرفت.متاسفانه در مدیریت شهری گذشته تا حد امکان پل، ساختمان و زیرساخت ساخته شده است، اما هیچ گاه برنامه مدونی برای حفظ و نگهداری از این زیرساخت‌ها وجود نداشته است.

وی ادامه داد: بنابر اعلام مجری طرح تعمیرات و نگهداری پل‌های شهر تهران، از حدود ۲ سال پیش در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران فرآیندی برای نگهداشت پل های شهر تهران تهیه و بنا شد تمامی این پل‌ها تبدیل به پل‌های دائمی شوند تا هم هزینه بهره‌برداری از آنها کاهش یابد و هم تاب و تحمل زلزله احتمالی شهر تهران را داشته باشند. بنابراین پل کریمخان به عنوان پل نخست انتخاب شد و در نهایت در سال ۹۲ طرح بهسازی پل کریمخان به شرکت مشاور "کرانه به کرانه پارس" ابلاغ شد.

امانی با بیان اینکه از مدتی که اجرای طرح بهسازی پل کریمخان آغاز شده است، انتقادات زیادی مبنی بر ساخت زیرگذر و پل جدید به جای ساخت سازه فعلی مطرح می‌شود، ادامه داد: در گذشته نیز طرحی مبنی بر احداث یک تونل از هفت‌تیر به حافظ مطرح می‌شد، اما ذکر این نکته ضروری است که در ارتفاع ۱۷ تا ۲۰ متری زیر پل کریمخان تونل خط ۶ متروی تهران وجود دارد، همچنین عبور تاسیسات سنگین شهری در این مسیر مانع از ساخت هرگونه تونل یا زیرگذر در این منطقه می‌شود. ساخت پل جدید نیز هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد و موجب انسداد مسیر، بین ۱ تا ۱.۵ سال و در نتیجه ترافیک شدید در منطقه می‌شود.

وی در رابطه با پروژه جدید گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته تصمیم گرفته شد، عملیات بهسازی پل با هزینه‌ای در حدود یک سوم مبلغ ساخت یک پل جدید انجام شود. این پروژه هم اکنون پیشرفت فیزیکی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد داشته است. همچنین قرار است در تعطیلات نوروز با توجه به کاهش حجم ترافیک در این ایام، عرشه فلزی پل با عرشه بتنی کامپوزیت تعویض شود که موجب می شود بخش عمده ای از مشکلات پل کریمخان حل شود. این باعث می‌شود مشکل ریزش آسفالت و آب به زیر پل رفع گردد، همچنین بخش زیادی از سر و صدای پل و لرزش آن کاهش یابد.

عضو شورای شهر در رابطه با هزینه‌هایی که تاکنون صرف ساخت پل شده است، ادامه داد: میزان ۹ میلیارد بودجه برای این پروژه پیش‌بینی شده و تاکنون مبلغی در حدود ۵/۱ تا ۸/۱ میلیارد تومان اختصاص داده شده است. با توجه به اینکه هزینه مقاوم سازی در حدود ۳۰ درصد هزینه ساخت پل جدید است و با عنایت به مشکلات ترافیکی در حین ساخت پل جدید، گزینه بهسازی و مقاوم سازی مورد تائید معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران قرار گرفت.

امانی در رابطه با اهداف و چالش‌های این پروژه جدید گفت: چالش‌ این پروژه، تامین نقدینگی مورد نیاز  است. با وجود پیشرفت ۶۸ درصدی پروژه فقط ۲۰ درصد نقدینگی پرداخت شده است، وجود معارضین متعدد تاسیساتی در محدوده پل اعم از کابل‌های برق فشار قوی و لوله گاز، عبور تونل خط شش متروی تهران دقیقا از مسیر زیر پل کریمخان، مشکلات اخذ مجوز بتن‌ریزی فونداسیون‌ها در شب،  مشکل تامین و نایاب بودن ورق تقویتی ستون‌ها، اخذ مجوزهای انسداد و انحراف ترافیکی جهت انسداد پل و عملیات روی سازه پل از پلیس راهور از جمله چالش‌های این پروژه جدید است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز