خبرگزاری کار ایران

بطحایی خبر داد:

عملیاتی کردن سند تحول در سال 97

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۲۶۲

وزیر آموزش و پرورش در دومین نشست بررسی دستاوردها، نقد ونظر و چشم انداز سند تحول بنیادین، سال ۹۷ را سال عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش وپرورش دانست.

به گزارش ایلنا، سید محمد بطحایی در دومین نشست بررسی دستاوردها، نقد و نظر و چشم انداز سند تحول بنیادین که با حضور معاونین، مشاورین و مدیران کل حوزه ستادی در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: وجود بیش از یک میلیون پرسنل، بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز و ۷۰۰ منطقه آموزش و پرورش مسئولیت مدیران ستادی در اجرای برنامه ها را بسیار سنگین و حساس می‌کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه هوشمند پایش میزان استقرار اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: به وسیله این سامانه درصد پیشرفت اهداف و راهکارهای سند تحول دائماً رصد می شود و ما می توانیم میزان پیشرفت راهکارهای مختلف را مشاهده و در جهت تحقق متوازن سند تحول تلاش کنیم.

بطحایی افزود: در سندتحول ۱۳ راهکار وجود دارد که هیچ برنامه از آن پیاده سازی نشده است و اگر راهکارهای کار نشده را به سایر راهکارها اضافه کنیم پیشرفت سند تحول به کمتر از ۳۰ درصد می رسد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در استقرار سند تحول پیشرفت ما ضعیف بوده است و ما در زیرنظام هایی که اختیار و توان آن در خود آموزش وپرورش بوده است پیشرفت خوبی داشتیم اما در بخش هایی که برای عملیاتی کردنشان به بیرون از آموزش وپرورش نیازمند بودیم مانند نیروی انسانی و فضاهای آموزشی، با مشکل مواجه شدیم.

وی پیشرفت متوازن بخش های مختلف سند تحول را از تأکیدات رهبر معظم انقلاب و اهداف آموزش وپرورش برشمرد و افزود: در سال ۹۷ باید بیش از پیش برنامه‌های ما عملگرایانه تر باشد تا محتوای سند تحول را با سرعت بیشتری عملیاتی کنیم و در این زمینه باید بیشتر از گذشته از سامانه پایش میزان استقرار اهداف سند استفاده کنیم.

عضوکابینه تدبیر و امید ادامه داد: مفاهیم نظری برای لایحه‌های عملیاتی مورداقبال واقع نمی شود، بلکه آنچه در مدارس عملیاتی می شود برای دانش آموزان و خانواده ها محسوس خواهد بود.

بطحایی گفت: سال ۹۷ سال عملیاتی کردن و اجرایی کردن سند تحول خواهد بود؛ بنابراین راهکارهای مختلف عملیاتی کردن سند در پایان سال ۹۶ باحضور مدیران به بحث وگفتگو گذاشته می شود.

وی افزود: برای عملیاتی کردن سند تحول به ۲ مقوله" تصمیم سازی" و" تصمیم گیری" نیازمند هستیم و برای این کار از نظرات همه مدیران استفاده خواهد شد؛ در این زمینه باید از ظرفیت شورای عالی آموزش پرورش به عنوان یک دستگاه بیرونی استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شورای اجرایی و راهبری سند باید کاملاً برنامه‌های سند را پیگیری و به رفع موانع اجرای سند بپردازد و درصورت نیازهفته‌ای یک نشست برای بررسی برنامه‌های سند برگزار کند.

وی اظهار کرد: برنامه‌ها در سال ۹۷ باید به گونه ای پیش برود که مشخصاً بدانیم مثلا در خردادماه راهکارهای سند تاچه میزان پیشرفت کرده است و در سال آینده در نشست ها دائماً گزارش از برنامه های اجراشده داشته باشیم.

بطحایی تصریح کرد: شورای عالی آموزش وپرورش، شورای راهبری سند و کارگروه های زیر مجموعه شورای راهبری ۳ لایحه پیگیری برنامه های سند در سال ۹۷ فعال خواهند بود.

وی ادامه داد: نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در شورای عالی آموزش و پرورش باشند تا برنامه‌های سند با هماهنگی بیشتری تدوین و اجرا شود.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: لزوماً نباید همه معاونین و مدیران حوزه ستادی در مسائل مختلف هم نظر و هم سو باشند، زیرا اگر همگی تنها یک نظر بدهند کارها به شایستگی پیش نخواهد رفت و این اختلاف نظرها نباید اتهام همسونبودن مدیران حوزه ستادی را در پی داشته باشد.

وی از تعارض به عنوان یک فرصت یاد کرد و افزود: سازمانی که در آن تعارض وجود نداشته باشد، خلاقیت و نوآوری رخ نخواهد داد.

در این نشست دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش از برگزاری نشست بررسی دستاوردها، نقد ونظر و چشم انداز سند تحول بنیادین هر ۳ ماه یک بار به دستور وزیر خبر داد و افزود: تبیین سیاست های وزارتخانه در جهت اجرای سند تحول، گفتمان سازی و ایجاد همگرایی بین مسئولین و مدیران و رصد فعالیت‌های مرتبط از جمله اهداف برگزاری نشست بررسی سند تحول است.

وی گفت: همه برنامه ما در سند تحول باید رنگ و بوی تربیتی داشته باشد و اصلی‌ترین چرخش در این زمینه حذف آزمون‌های زائد است؛ اگر آموزش وپرورش به روز نشود ادامه مسیرتعلیم و تربیت با مشکل مواجه می شود.

نویدادهم خاطرنشان کرد: تغییر نظام آموزشی به نهاد فرهنگی – تربیتی، تبدیل انحصار انگاری در تربیت به مشارکت جویی و مسئولیت پذیری  و تبدیل دانش آموز منفعل در کلاس به یک متربی فعال در محیط های تربیتی ۳ چرخش مهم از ۳۷ چرخش در سند تحول است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در این نشست اظهار کرد: در کنار سند تحول بنیادین ۲ سند بالادستی شامل سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و مصوبات نهادهای قانونگذار وجود دارد.

وی تدوین ۵۶ کتاب درسی ۵۱ کتاب راهنمای معلم، ۳ عنوان کتاب کار و تولید و ۲۰ فیلم آموزشی مدرسان را از جمله فعالیت های انجام شده در اجرای سند تحول برشمرد و عنوان کرد:تفکر و پژوهش، تفکر وسبک زندگی، کاروفناوری ، کارگاه کارآفرینی و تولید، تفکر وسواد رسانه ای انسان و محیط زیست، مطالعات فرهنگی، تفکر و سبک زندگی وبهداشت از جمله عناوین کتاب های درسی جدیدالتألیف است که در اثنای اجرای سند تحول تدوین و در مدارس ارائه شده است .

حجت الاسلام محمدیان افزود: ایجاد سامانه اعتبارسنجی کتاب های جدیدالتألیف، مشارکت در تولید بسته های آموزشی شاخه های فنی وحرفه ای  و مشارکت ۶۷۰ مؤلف در تألیف کتب درسی از جمله اقداماتی است که درخصوص چرخش از انحصارانگاری در تربیت به مشارکت جویی و مسئولیت پذیری صورت گرفته است.

وی گفت: عدم آموزش معلمان برای تدریس کتب جدید، عدم ایجاد بستر برخی تکالیف و عدم نیازسنجی در حوزه زبان آموزی خارجی از جمله نقاط ضعف اجرای سند تحول است.

معاون تربیت بدنی و سلامت نیز در این نشست اظهار کرد: سیاست ما در ذیل سند تحول درخصوص ساخت فضاهای ورزشی، احداث وایجاد فضاهای موردنیازتربیت بدنی در درون مدارس است.

حمیدی خاطرنشان کرد: طرح های آموزش پیشگیری با رویکرد رشد مدار، پروژه نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش آموزان (نماد) طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان، طرح توانمندسازی اجتماعی دانش آموزان و تقویت بنیان خانواده از جمله برنامه ها در حوزه چرخش از دانش آموز منفعل به متربی فعال در محیط های تربیتی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز