خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بهزیستی کشور به ایلنا خبر داد:

پذیرش ۲۸۵۰ کودک کار و خیابان توسط بهزیستی/ ۶۵ درصد پذیرش‌شدگان خارجی بودند

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۲۳۳

رییس سازمان بهزیستی کشور از پذیرش ۲۸۵۰ کودک کار و خیابان توسط این سازمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مسائلی که بهزیستی بطور جدی در سال ۹۶ با آن مواجه شد طرح «جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان» بود که از مرداد ماه توسط فرمانداری آغاز شد، اما ساعتی پس از آغاز این طرح موجی از انتقادات به نحوه جمع‌آوری به فرمانداری وارد شد تا جایی که وزارت کار، بهزیستی، اعضای شورای شهر و NGOهای فعال در حوزه کودک بارها از اجرای این طرح اظهار نگرانی کرده‌ و نسبت به این طرح نقدهایی داشتند و بارها اعلام کردند که جمع‌آوری کودکان باید مطابق با آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب ۱۳۸۴ هیات دولت انجام گیرد، نه اینکه جمع‌آوری کودکان همراه با طرح جمع‌آوری متکدیان و معتادان اجرایی شود.

طی اجرای این طرح کودکان کار و خیابان دستگیر شده و به مراکز نگهداری بهزیستی منتقل شدند. پس از این اقدامات، وزیر کار اجرای این طرح را مشکل‌دار توصیف کرد. همچنین مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی این وزارتخانه نیز به صراحت اعلام کرد که کودکان کار و خیابان باید از شمول مصوبه جمع‌آوری فوریت‌های خدمات اجتماعی تهران خارج شوند و این کار توسط بهزیستی انجام شود.

انوشیروان محسنی بندپی(رییس سازمان بهزیستی کشور) در رابطه با تعداد کودکان کاری که در سال ۹۶ جذب شدند، بیان داشت: در سال ۹۶ تعداد ۲۶۰۰ کودک در مرحله اول و ۲۲۰ کودک در مرحله دوم پذیرش شدند که ۶۵ درصد این کودکان خارجی بودند.

رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: از ۲۸۵۰ کودکی که پذیرش شده‌اند، ۶۰ درصد غیرتهرانی هستند.

محسنی بندپی یکی از ایرادات پذیرش این کودکان را این مساله عنوان می‌کند که این کودکان روزها توسط فرمانداری جمع آوری و توسط بهزیستی پذیرش می‌شوند، اما در کمتر از ۲۴ ساعت به خانواده‌ها تحویل داده می‌شوند و این یک سیکل معیوب برای این کار است؛ چراکه فرایندی برای تحت پوشش قرار دادن این کودکان و حمایت اصولی صورت نمی‌گیرد.

بندپی خاطرنشان کرد: این در حالی است که باید پس از پذیرش کودک، مراحل غربالگری، اجتماع پذیری، آموزش و برگشت به چرخه تحصیل آنان نیز پیگیری شود و به همین خاطر است که وزارتخانه‌های بهداشت، امور خارجه، آموزش و پرورش، دادگستری، کار و اطلاعات در این پروسه باید دخیل باشند.

وی در پاسخ به این سوال که بحث سلب حضانت کودکان کار به کجا رسیده است و در چه صورتی عملی خواهد شد، بیان داشت: براساس قانون اگر والدین مراجعه کنند و فرزندشان را بخواهند، موظفیم تحویل دهیم، اما با همکاری قوه قضاییه در صورتی‌که سه بار این اتفاق افتاد، سلب حضانت از والدین خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز