خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

هر کسی بتواند حتی یک لیتر آب صرفه‌جویی کند، به حفظ تمدن کشور کمک کرده است

asdasd
کد خبر : ۶۰۶۲۲۵

پیام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی آب منتشر شد.

به گزارش ایلنا، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی ویدیویی که به مناسبت روز جهانی آب با شعار "طبیعت برای آب" منتشر شد، گفت:

دوم فروردین ماه روز جهانی آب است. وفور و کمبود آب در جهان تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار گرفته است. متاسفانه ما در کشورمان به دلیل موقعیت جغرافیایی، تحت تاثیر خشکسالی های تغییر اقلیم قرار گرفته ایم. سال آبی امسال یکی از بدترین سال ها در ۵۰ سال گذشته کشور است.

** تمدن، اقتصاد و محیط زیست ما تحت تاثیر آب قرار گرفته است

تمدن، اقتصاد و محیط زیست ما تحت تاثیر آب قرار گرفته است. بی آبی، مسائل اجتماعی در کشور به وجود آورده و امیدوار هستیم که با مدیریت در بخش آب کشور بر اساس هماهنگی های انجام گرفته و با توجه به کارگروه ای که دولت برای سازگاری شدن با کم آبی تشکیل داده است، بتوانیم مشکلات آب کشور را تا حد ممکن تسهیل و به کمبود آب عادت و زندگی کنیم .

کشور ما، ذاتاٌ کشور کم آبی است. متوسط بارش های ما به ۲۰۰ میلی متر رسیده ولی متوسط بارش های جهانی بالای۸۰۰-۷۵۰ میلی متر است. اما هنوز عادت نکردیم که چگونه در همه بخش ها در مصرف آب صرفه جویی کنیم؛ از بخش شرب، بهداشت، صنعت تا کشاورزی.

محیط زیست ما به شدت تحت تاثیر کم آبی است. ریزگرد ها شهرهای مختلف کشور را تحت تاثیر قرار دادهاست و به خصوص در جنوب کشور به شدت مردممان را اذیت می کند.

ریزگردهای خارجی ناشی از کمبود آب نیز در طول ۶ ماه اول سال، مردم به خصوص در غرب کشور را اذیت می کند. ما باید خودمان را آماده و  سازگار با کمبود آب کنیم.

** مردم به خصوص کشاورزان باید بدانند که چگونه با کم آبی زندگی کنند/ چگونه زیستن با کم آبی جز اولویت‌های ما باشد

زندگی گذشته ما، باید تغییر کند. رفتار ما نیز باید تغییر کند. دوران پرآبی کشور به انتها رسیده است. جمعیت کشور به ۸۱ میلیون نفر رسیده و بارش های ما بیش از ۲۰ درصد کم شده است و به علت گرمایش کره زمین، تبخیر بالقوه افزایش پیدا کرده است و لذا مردم شریف ایران به خصوص کشاورزان باید بدانند که چگونه با کم آبی زندگی کنند.

محیط زیست ما به شدت تحت تاثیر کم آبی قرار گرفته است. فرسایش مواد ژنتیکی، فرسایش خاک، از بین رفتن پوشش گیاهی؛ زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. ان شاء الله امیدورام که با همت مردم، آموزش عمومی مردم و با تلاش کارشناسان در بخش های مختلف از کشاورزی، صنعت، محیط زیست و آب، بتوانیم دانش مردم را برای کم آبی افزایش دهیم و چگونه زیستن با کم آبی را جز برنامه های اولویت دار خودمان کنیم.

آب گرچه کم هست ولی خوشبختانه به اندازه کافی برای مصرف شرب و بهداشتی در کشور وجود دارد. مردم از این نظر نباید نگران باشند. آب برای بخش کشاورزی، محیط زیست و حق آبه تالاب کم است.

** هر کس حتی بتواند یک لیتر آب را صرفه جویی کند، به حفظ تمدن کشور کمک کرده است

در حق آبه تالاب محیط زیست به شدت دچار بحران هستیم و لذا خواهش من این است که هر کس در هر گوشه کشور اگر توانست حتی یک لیتر آب را صرفه جویی کند، به حفظ تمدن کشور کمک کرده است.

امیدوارم در سال جدید و در سال جاری که تقریباً شروع آن مصادف با روز جهانی آب شده است، ملت عزیز و بزرگوار ایران طوری رفتار کنند که کمبود آب، حداقل خسارت ها را برای کشور داشته باشد.

ان شاء الله خداوند متعال نعمات خوبش را بر مردم ارزانی بدارد و ملت را از این رنج بزرگ نجات دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز