خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس هواشناسی در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال بروز آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان و مازندران/ پیش‌بینی پدیده گردوخاک در ۳ استان کشور/ وزش باد شدید روز یکشنبه در تهران

asdasd
کد خبر : ۶۰۶۳۷۵

کارشناس هواشناسی از وزش باد شدید در ۱۴ استان کشور خبرداد و گفت: به دلیل وزش باد گرم در این مناطق کاهش رطوبت افزایش دما احتمال آتش‌سوزی جنگل به ویژه در گیلان و مازندران وجود دارد.

امیر حسین نقشینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت جوی در کشور گفت: شنبه وزش باد شدید در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و به تدریج برای استان‌های زنجان، قزوین، کردستان،همدان، مرکزی، مازندران، گلستان، دامنه‌های جنوبی البرز، خراسان شمالی و رضوی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: انتظار داریم سرعت باد در این استان‌ها بین ۴۰ تا ۵۵ کیلومتر بر ساعت و حتی به طور لحظه‌ای به بیش از ۷۰ کیلومتر برساعت برسد. براثر وزش این باد احتمال بروز گرد و خاک و خسارت به تاسیسات شهری و روستایی هم داده می‌شود.

این کارشناس هواشناسی با اشاره به اینکه شنبه باد شدید جنوبی روی سواحل دریای خزر و استان اردبیل و آذربایجان‌های شرقی و غربی افزایش محسوس دارد گفت: وزش باد شدید جنوبی در این مناطق باعث می‌شود در برخی مناطق مانند گیلان و مازندران دما به بیش از ۳۰ درجه سلسیوس می‌رساند.

نقشینه به پیش‌بینی باد گرم در این مناطق اشاره کرد و گفت: به دلیل وزش باد گرم در این مناطق کاهش رطوبت افزایش دما احتمال آتش‌سوزی جنگل به ویژه در گیلان و مازندران وجود دارد از مسافران نوروزی خواهشمندیم از روشن کردن آتش یا رهاکردن آتش در مناطق جنگلی و مستعد آتش‌سوزی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه روز شنبه به سبب بادهای جنوبی دریا مواج و متلاطم است خاطرنشان کرد: به تدریج از اوایل روز یکشنبه با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر دریا دوباره مواج می‌شود از همین‌رو روزهای شنبه و یکشنبه محدودیت تردد برای قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک در مناطق ساحلی و فراساحلی وجود دارد.

این کارشناس هواشناسی خاطرنشان کرد: همچنین از اواخر روز شنبه و صبح یکشنبه یک سامانه بارشی زودگذر از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم موجب بارش باران به صورت رگبار و رعد و برق در استان‌‌‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، کردستان شود. بیشینه این بارش‌ها در استان آذربایجان غربی است و به تدریج در کرمانشاه، اردبیل، زنجان، همدان و دامنه‌های البرز مرکزی به صورت پراکنده گسترش پیدا می‌کند.

نقشینه با بیان اینکه عبور این سامانه باعث رگبارهای موقتی با رعد و برق گاهی با وزش باد شدید لحظه‌ای می‌شود گفت: احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها برای مناطق جنوب آذربایجان غربی و غرب کردستان در روز یکشنبه پیش‌بینی می‌کنیم همچنین از روز شنبه و یکشنبه باد شدید در عراق خیزش گرد و خاک را ایجاد می‌کند و از شنبه شب و روز یکشنبه ورود گرد و خاک به استان‌های کرمانشاه، خوزستان و ایلام را انتظار داریم.

وی درباره دمای هوای تهران گفت: بیشنیه دمای تهران امروز ۲۵ درجه و فردا ۲۷ درجه خواهد بود. همچنین در روز یکشنبه شاهد وزش باد شدید در تهران خواهیم بود و یک‌شنبه شب نیز رگبار باران در تهران پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز