خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هشدار نسبت به افزایش غلظت آلاینده ازن/احتمال افزایش روزهای ناسالم

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۱۲۱

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه آلوده‌ترین نوروز در یک دهه گذشته را پشت سرگذاشتیم، گفت: با افزایش گرمای هوا و ناپایداری جو و شکل‌گیری گاز ازن احتمال بروز روزهای ناسالم افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در شرایطی که هوای نوروز هر سال شامل با کیفیت‌‌‌‌ترین روزهای سال بود و بیشترین روزهای پاک سال را در خود جای می‌داد، امسال هوا روی بد خود را به پایتخت‌‌‌نشینان نشان داد و تا ۱۱ فروردین، ۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم که این رکوردی منفی طی ۱۰ سال اخیر بوده است.

از طرفی سازمان هواشناسی اعلام کرده است که با افزایش دما در فصل بهار روبرو هستیم، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا درباره تاثیر افزایش دما بر آلودگی هوای شهر گفت: به دلیل افزایش دما و شدت تابش خورشید تولید ازن در فصول گرم سال افزایش می‌یابد و در یکی دو سال اخیر افزایش غلظت آلاینده ازن را در فصل گرما شاهد بودیم.

حسین شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت آلودگی هوای شهر تهران در فصول گرم سال گفت: در فصول گرم تا سال‌های گذشته عمدتا شاهد غلظت بالای گرد و غبار در شهرهای کشور از جمله شهر تهران بوده ایم که از دلایل آن خشکی خاک و ناپایداری جوی توام با وزش باد است. شروع این اتفاق هم در سال جاری از نوروز امسال بوده است که با ورود گرد و غبار به شهر تهران وضعیت کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار گرفت و آلوده ترین نوروز یک دهه گذشته را شاهد بودیم. این روند می‌تواند با افزایش گرمای هوا و ناپایداری جو ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: اما در یک دو سال اخیر در ایام گرم سال آلاینده دیگری هم به پدیده گرد و غبار اضافه شده و باعث شده کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم قرار بگیرد.

شهبازی خاطرنشان کرد: در یکی دو سال اخیر افزایش غلظت آلاینده ازن را در فصل گرما شاهد بودیم. ازن آلاینده‌ای گازی است که در جو شکل می‌گیرد و چیزی نیست که از اگزوز خودرو یا دودکش صنایع خارج شود بلکه آلاینده ثانویه‌ای است که در اثر نور خورشید و واکنش‌های شیمیایی که در جو اتفاق می‌افتد تولید می‌شود.

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه در فصول گرم سال به دلیل افزایش دما و شدت تابش خورشید تولید ازن نیز افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در فصل زمستان عمده مشکل آلودگی هوای شهر تهران به دلیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ناشی از احتراق خودروها است و غلظت آلاینده ازن در شرایط سالم قرار دارد اما با توجه به اینکه یکی از عوامل اصلی در شکل گیری آلاینده گازی ازن، دما و شدت تابش خورشید است، تولید این آلاینده در فصول گرم سال بیشتر بوده است.

وی با اشاره به روزهای ناسالم در فصول گرم سال گذشته یادآور شد: در سال ۱۳۹۵ در برخی از روزهای گرم سال هوای تهران به دلیل غلظت بالای این آلاینده در شرایط ناسالم قرار گرفت. پایه گذار شکل گیری آلاینده ازن در جو نیز آلاینده‌های گازی هستند که از منابع آلاینده از جمله خودروها منتشر می شوند به عنوان مثال اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن ها از مهمترین آلاینده ها در شکل گیری ازن هستند با توجه به آنچه بیان شد انتظار داریم در برخی از روزهای گرم سال افزایش غلظت گاز ازن را داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز