خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هشدار نسبت به احتمال شیوع بیماری‌های گوارشی در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه/زلزله‌زدگان در معرض خطر گزیدگی مار و عقرب هستند

asdasd
کد خبر : ۶۱۱۶۶۷

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اگر نظارت کافی بر موادغذایی و آب آشامیدنی در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه نشود، احتمال شیوع بیماری‌های اسهالی مانند اسهال خونی و وبا در این منطقه با آغاز فصل گرما وجود دارد.

محمد مهدی گویا در گفت‌وگو با خبرنگار درباره شیوع بیماری سالک در مناطق زلزله‌زده گفت: بیماری سالک در سرپلذهاب در استان کرمانشاه یک بیماری بومی است. قبل از وقوع زلزله این بیماری در آن منطقه وجود داشته است.

وی با بیان اینکه پس از وقوع زلزله احتمال شیوع بیماری سالک به دلیل برخی اتفاقات افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: تخریب ساختمان ها یکی از مهمترین علل شیوع بیماری سالک است، چراکه پشه ای که ناقل بیماری سالک است در نخاله های ساختمان و آوارها رشد و تکثیر می یابد. همچنین عدم جمع آوری فاضلاب و زباله در اسرع وقت نیز باعث افزایش شیوع بیماری سالک می شود.

 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش جمعیت جوندگان در مناطق زلزله زده نیز عامل دیگری برای افزایش شیوع بیماری سالک است تصریح کرد: وجود جوندگان در مناطق زلزله زده باعث می شود عامل بیماری به صورت غیرمستقیم شیوع پیدا کند. 

گویا با اشاره به اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیماری سالک خاطر نشان کرد: از بهمن ماه سال گذشته اقدامات کنترل سالک در منطقه آغاز شده و در چندین جلسه استانی اهمیت این موضوع مطرح شده و اقدامات لازم از جمله آواربرداری، کنترل فاضلاب و جمع‌آوری به موقع زباله مورد تاکید قرار گرفته و مسئولان ذیربط نیز اقدامات مناسب را در این زمینه انجام می‌دهند. 

وی ادامه داد: معتقدم با اقدامات انجام شده قطعا موارد احتمالی شیوع سالک کمتر از آن چیزی است که احتمال می‌دهیم اما به هر حال نمی‌توان از این مساله به سادگی عبور کرد و باید همه تلاش‌ها صورت بگیرد و اقدامات پیشگیرانه با سرعت بیشتری انجام شود تا مشکل شیوع بیماری سالک را نداشته باشیم. اگر گندزدایی فاضلاب و جمع آوری زباله و نخاله‌های ساختمانی به موقع انجام نشود قطعا خطر احتمال شیوع بیماری سالک در این منطقه وجود دارد و این طور نیست که تصور کنیم این بیماری در این منطقه با اقداماتی که تاکنون صورت گرفته تمام شده است. 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت معتقداست؛ اقدامات بسیار خوبی تاکنون در زمینه مسائل بهداشتی در این مناطق صورت گرفته و در این مدت اخیر تلاش‌های زیادی برای برطرف شدن مشکلات این منطقه شده است.

گویا با بیان اینکه منطقه زلزله زده وسعت زیادی را در برمی‌گیرد و از لحاظ آب و هوایی مناطق مختلفی را شامل می‌شود گفت: منطقه سرپل ذهاب یک منطقه بسیار گرمسیری است در حالی که مناطق ثلاث باباجانی و روستاهای اطراف آن یک منطقه معتدل است و مشکلات این مناطق با هم متفاوت است اما اقدامات ما با توجه به شرایط منطقه صورت می‌گیرد و این گونه نیست که تصور شود تاکنون اقدامی انجام نشده بلکه همه دستگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا مشکلات این منطقه را برطرف کنند. 

وی درباره شیوع دیگر بیماری های واگیردار در منطقه زلزله زده یادآور شد: بیماری‌های گوارشی در این منطقه برای ما بسیار مهم است بیماری‌هایی که از طریق آب و غذا منتقل می‌شوند به خصوص اگر کنترل‌ها روی آب آشامیدنی چه در منطقه روستایی و چه در منطقه شهری سرپل ذهاب به درستی انجام نشده و کاهش پیدا کند احتمال شیوع بیماری‌های گوارشی به ویژه اسهال خونی و وبا وجود دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: مهمترین اقدام این است که آب آشامیدنی این مناطق با دقت بیشتری کنترل و علاوه بر سازمان آب و فاضلاب روستایی و شهری که مسئول اصلی تامین آب آشامیدنی این مناطق هستند وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی نیز نظارت بیشتری بر آب شرب این منطقه داشته باشند. همچنین مواد غذایی که وارد منطقه می‌شود کنترل شده و خوشبختانه تاکنون نیز این اتفاق افتاده است و مواد غذایی که وارد منطقه می‌شود کنترل و سلامت آن نیز تایید می‌شود. یک سری مواد غذایی تولیدات خود منطقه است مانند سبزیجات، میوه‌جات که این محصولات نیز باید به دقت مورد کنترل قرار گیرند.

گویا با تاکید براینکه مهمترین اقدام برای جلوگیری از شیوع بیماری ها در این منطقه آموزش مردم است گفت: باید به مردم آموزش دهیم تا مراقبت های لازم را انجام داده تا از طریق آب و غذا دچار بیماری نشوند. 

وی همچنین به موضوع مارگزیدگی و عقرب گزیدگی در این مناطق اشاره کرد و توضیح داد: منطقه گرمسیری است و احتمال مارگزیدگی و عقرب گزیدگی در منطقه بعد از وقوع زلزله افزایش پیدا کرده است چراکه مردم در شرایط غیرمعمول زندگی می کنند و در چادر و کانکس هستند بنابراین احتمال اینکه مورد گزش قرار بگیرند بسیار زیاد است. 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: سرم و دارو برای گزیدگی در همه مراکز این منطقه وجود دارد و مشکل و کمبودی برای دارو وجود ندارد و به کارشناس هایمان آموزش ویژه داده ایم تا به محض مشاهده فرد گزیده شده اقدامات لازم را انجام دهند. خوشبختانه تاکنون نیز همه افرادی که مورد گزش قرار گرفته اند به موقع درمان شده اند.

گویا درباره شیوع شپش در این منطقه گفت: شپش یک بیماری نیست بلکه نوعی آلودگی است و طبیعی است که در صورت عدم رعایت بهداشت فردی و نبود امکانات استحمام و شستشوی البسه برای مردم به اندازه کافی، احتمال آلوده شدن توسط شپش و دیگر حشرات موزی وجود دارد.

وی ادامه داد: قطعا در این منطقه مردم به شپش دچار شده اند و این چیز غیر معمولی نیست البته اگر دسترسی مردم به حمام افزایش پیدا کند قطعا در کاهش این موارد تاثیرگذار خواهد بود البته دارو و شامپوهای ضد شپش به میزان کافی در منطقه وجود دارد و از این لحاظ کمبودی در منطقه وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز