خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم به ایلنا خبر داد:

دستورالعمل ناظر بر نشریات دانشگاهی سال ۸۶ اعتبار قانونی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۴۵۶

یک عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم با بیان اینکه دستورالعمل ناظر بر نشریات دانشگاهی سال ۸۶ اعتبار قانونی ندارد، تاکید کرد که با توجه به وقوف مسئولان وزارت علوم به این مسئله، لازم است که همان دستورالعمل سال ۸۴ مبنای عمل قرار گیرد.

مهدی پریانچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فعالیت شورای مرکزی نظارت بر نشریات در دوره اخیر اظهار داشت: از اوایل شروع به کار در این دوره، از برخی منابع موثق شنیدیم که دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر نشریات دانشگاهی که در سال ۸۶ تهیه و ابلاغ شده، روند تشریفات قانونی را طی نکرده است. بنابراین بررسی این موضوع را در اولویت کار خود قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر نشریات دانشگاهی در سال ۸۴ تصویب شده است، خاطرنشان کرد: این دستورالعمل دارای نکات مثبت و قابل‌توجهی است که متاسفانه در تغییرات صورت گرفته در سال ۸۶، بسیاری از این نکات مثبت دچار خدشه شده است، از جمله این موارد می‌توان به دستورالعمل اولیه اشاره کرد که در آن شروط کمتری برای اخذ مجوز انتشار نشریه وجود داشت یا روند رسیدگی ها به درخواست‌ها و دیگر امور ساده‌تر و سریع‌تر بود و تخلفات نشریات دانشگاهی محدود به همان جرایم مطبوعاتی شده بود، اما در تغییرات سال ۸۶ متاسفانه برخلاف مصوبه ضوابط ناظر بر نشریات دانشگاهی که نسبت به این دستورالعمل یک مقرره بالادستی محسوب می‌شود، فضای فعالیت نشریاتی محدودتر و دامنه تخلفات نشریات دانشگاهی به صورت غیرقانونی توسعه داده شد.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم در ادامه افزود: بنابر ماده ۵ مصوبه ضوابط ناظر بر نشریات دانشگاهی، دستورالعمل اجرایی این مصوبه باید در جلسه مشترک شوراهای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی تصویب یا اصلاح شود، اما آن‌طور که ما پس از ساعت‌ها بررسى در جلسات متعدد شوراى مرکزى ناظر متوجه شدیم و همچنین بنابر بررسی‌هایی که در وزارت علوم و وزارت بهداشت در طى ۶ ماه گذشته صورت گرفته، هیچ صورت جلسه و یا مستنداتی دال بر تشکیل این جلسات مشترک برای تغییر دستورالعمل در سال ۸۶ وجود ندارد و این دستورالعمل اصلاحی بدون طی تشریفات قانونی تهیه شده و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

این عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم همچنین با بیان اینکه مسئولان وزارت علوم هم در بررسی‌هایشان به چنین نواقصی در دستورالعمل واقف هستند، تاکید کرد: متاسفانه مسئولان وزارت علوم از ابلاغ این مساله به دانشگاه‌ها که دستورالعمل سال ۸۴ مبنای عمل باشد، خودداری می‌کنند.

پرنیانچی در پایان خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد کلیه آراء و تصمیمات براساس دستورالعمل اصلاحی سال ۸۶ فاقد وجاهت قانونی است و همان دستورالعملی که در سال ۸۴ تصویب شده، باید ملاک کار دانشگاه‌ها و کمیته‌های ناظر بر نشریات وزارت علوم و شورای مرکزی ناظر در زمینه نشریات دانشگاهی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز