خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

کاهش وسعت جنگل‌های حرا در خلیج فارس

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۶۷۳

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام کاهش وسعت جنگل‌های حرا در خلیج فارس گفت: تخریب جنگل، تغییر مسیر آب‌ها به دلیل ساخت و سازها در منطقه، قاچاق سوخت و بیماری‌ها از عوامل تهدید کننده جنگل‌های حرا بوده و متاسفانه باعث کاهش وسعت این جنگل ها بویژه در خلیج فارس شده است.

داوود میرشکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره گونه‌های در معرض خطر در خلیج فارس و دریای عمان گفت: پستانداران دریایی از جمله دلفین‌ها، نهنگ‌ها، پورپویز‌ها و گاو دریایی با درجه‌های حافظتی متفاوت در لیست سرخ IUCN هستند و عواملی مانند صید اتفاقی، برخورد با شناورها، آلودگی‌ها، بیماری‌ها، سموم، اشتباه در مسیریابی این گونه‌ها را در آب‌های دنیا تهدید می‌کنند.

وی به دیگر گونه‌های در معرض خطر در این منطقه اشاره کرد و افزود: لاک‌پشت‌های دریایی از دیگر گونه‌های در معرض تهدید بوده و هر ۵ گونه در معرض خطر انقراض هستند. البته تخم‌گذاری لاک‌پشت سبز در سواحل دریای عمان و تخم‌گذاری لاک‌پشت زیتونی و لاک‌پشت منقار عقابی در خلیج فارس ثبت شده، اما لاک‌پشت زیتونی طی سال‌های گذشته فقط یک مورد برای تخم‌گذاری در سواحل نایبند دیده و ثبت شده است و این موضوع نشان‌دهنده بحرانی بودن وضعیت این گونه است.

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تور انتظاری صیادان، برخورد با شناورها، برداشت تخم‌ها و نوزادان لاک‌پشت‌ها، تخریب زیستگاه‌های تغذیه‌ای و تخم‌گذاری در خلیج فارس و دریای عمان از عوامل موثر تهدیده کننده این گونه‌های دریایی است. همچنین سپرماهیان و کوسه‌ماهیان نیز از دیگر گونه‌های در معرض خطر انقراض در این منطقه است که برخی از زیستگاه‌های تغذیه ای زندگی، تخم‌ریزی و حتی نوزاد آوری آنها تخریب شده‌است.

میرشکار با تاکید براینکه صید غیرمجاز و غیرمسئولانه از عوامل مهم تهدید کننده سپرماهیان و کوسه‌ماهیان است، تصریح کرد: آب‌سنگ‌های مرجانی و گونه‌های هم زیست نیز به دلیل برداشت بی‌رویه و آلودگی‌های زیست محیطی، ساخت و سازه‌های ساحلی، افزایش کدورت آب، گرمایش جهانی کره زمین، اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها صید صیادی غیرمسئولانه و غیرمجاز و تخریب زیستگاه‌ها از گونه‌های در معرض تهدید و انقراض در خلیج فارس و دریای عمان هستند.

وی با بیان اینکه ماهیان زینتی نیز در معرض خطر بوده و جمعیت‌شان به شدت در حال کاهش است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر برداشت لایوراک‌ها یا سنگ‌های زنده از دریا نیز افزایش یافته و همینطور افزایش ساخت و سازهای ساحلی باعث کاهش عملکرد این اکوسیستم های دریایی شده است. همچنین جنگل‌های مانگرو که شامل گونه های حرا و چندر است به دلیل برداشت سرشاخه‌ها و چرای دام‌ها در این منطقه از جمله گونه گیاهی در معرض تهدید هستند. تخریب جنگل، تغییر مسیر آب‌ها به دلیل ساخت و سازها در منطقه، قاچاق سوخت و بیماری‌ها از عوامل تهدید کننده جنگل‌های حرا بوده و باعث کاهش وسعت این جنگل‌ها بویژه در خلیج فارس شده است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای حفظ جنگل‌های حرا در این منطقه تصریح کرد: در حال حاضر در تلاش‌ هستیم با فرهنگ‌سازی که ایجاد شده وسعت جنگل‌های حرا را افزایش دهیم. مردم و سازمان‌های مردم نهاد با کمک برخی از دستگاه‌های بهره‌بردار از دریا اقدام به کاشت در جنگل‌های حرا می‌کنند. همچنین درباره گونه‌ها و زیستگاه‌‌های دیگر به صورت موردی تا جایی که امکانات آن موجود بوده پایش‌های زیستی را انجام و تلاش می‌کنیم با انجام این پایش‌های مستمر و گزارش‌های حاصل از آن بتوانیم مدیریت کارآمدی برای زیستگاه‌ها و گونه‌های در معرض خطر انقراض داشته باشیم.

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای حفظ این گونه‌ها و زیستگاه‌های آن‌ها گفت: با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان حاکمیتی است، تلاش می‌کند تمام آحاد مردم از جمله جوامع محلی، ارگان‌ها و دستگاه‌های ذیربط و بهره‌بردار از دریا را در حفاظت از دریا و زیستگاه‌ها مشارکت دهد.

میرشکار ادامه داد: دستگاه‌هایی مانند شیلات ایران، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی سازمان بنادر و دریانوردی، ارگان‌های نظامی می‌توانند در حفاظت از این سرمایه ملی نقش بسزایی ایفا کنند، از آنجا که سازمان حفاظت محیط زیست هم در منابع مالی و هم در تامین تجهیزات تخصصی با خلا شدیدی روبرو است، لذا برای حفاظت از این میراث محیط زیستی متاسفانه دست به دامن دستگاه های بهره‌بردار در کشور هستیم در این میان البته نقش موثر سازمان‌های مردم نهاد در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض بسیار پر رنگ و قابل تحسین است.

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد برای حفاظت از گونه‌های پستاندار در معرض خطر استفاده می‌کنیم، گفت: انجمن "طرح سرزمین" پایش گونه‌های پستانداران را در استان بوشهر و هرمزگان برعهده دارد و نتایج آن را به اطلاع سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌رساند. مردم نیز در سال‌های گذشته آموزش‌های لازم در خصوص امداد و نجات پستانداران دریایی را فراگرفته‌اند و اگر در برخی مواقع دلفینی در سواحل کشورمان به گل می‌نشیند مردم محلی با آموزش های داده شده طی سال های اخیر قادر به امداد و نجات این گونه‌های ارزشمند در سواحل خلیج فارس و دریای عمان هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز