خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:

۵۳ درصدِ ترک تحصیل از مدرسه دلیل اقتصادی دارد

کد خبر : ۶۱۶۲۶۲

معاون آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: بر اساس پژوهشِ انجام شده، ۵۳ درصد دلایل خروج کودکان از مدرسه منشاء اقتصادی، حدود ۳۵ درصد دلایل اجتماعی و کمتر از ۱۵ درصد منشاء فردی و آموزشی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی باقرزاده، معاون آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست خبری در استدیو الفبا در ادامه از باسواد کردن ۱۰ هزار معلول بیسواد در چندسال اخیر خبر داد و گفت: طبق سرشماری سال ۹۵ باسوادی ایرانیان در گروه ۱۰ تا ۴۹سال، بالای ۹۴ درصد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش از افزایش ۲.۸۵ درصدی نرخ باسوادی در سالهای ۹۰ تا ۹۵ خبر داد و افزود: در سال‌های ۸۶ تا ۹۰ نرخ باسوادی رشد ۲ دهمِ درصدی داشت و ۱۱۶ هزار نفر از آمار بیسوادان کاسته شد؛ از سال ۹۰ تا ۹۵ نیز آمار باسوادی ۲.۸۵ درصد رشد یافت و ۱.۵ میلیون نفر از آمار بیسوادان کاسته شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به وجود سه میلیون اتباع مجاز رسمی و غیررسمی، گفت: درصد باسوادی در افغانستان ۵۰ درصد است. تخمین زده می‌شود ۱.۵ میلیون اتباع افغان بیسواد در کشور داشته باشیم که البته در آمارهای رسمی ۴۰۰ هزار نفر مطرح شده است.

باقرزاده در ادامه با مقایسه نرخ باسوادی ایران و جهان اظهار داشت: در گروه سنی جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال میانگین باسوادی جهان ۹۰ درصد و ایران ۹۷.۴ درصد است. همچنین در گروه سنی ۲۵ تا ۶۴ سال میانگین باسوادی در جهان ۸۶ درصد اما در ایران۸۸.۱ درصد است. در گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر میانگین باسوادی در جهان ۷۸ درصد و در ایران ۴۰ درصد است.

وی به آماری از علت خروج کودکان از مدرسه و ترک تحصیل آن ها اشاره کرد و گفت: بر این اساس پژوهشِ انجام شده، ۵۳ درصد دلایل خروج کودکان از مدرسه منشاء اقتصادی، حدود ۳۵ درصد دلایل اجتماعی و کمتر از ۱۵ درصد منشاء فردی و آموزشی دارد.

باقرزاده با اعلام اینکه در ایران ۱۱۰ مدرسه تک دانش آموز و ۱۵ هزار مدرسه کمتر از ۱۰ دانش آموز داریم، گفت: می‌توان گفت کمبود مدرسه دلیلی برای بازماندگی از تحصیل نیست و دلیل آموزشی پررنگ نیست. باید دلایل اقتصادی را مورد توجه قرار داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز