خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

بازچرخانی و استفاده مجدد از آب یکی از وظایف اصلی متولیان آب در کشور است

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۱۲۶

معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بازچرخانی و استفاده مجدد از آب یکی از وظایف اصلی متولیان آب در کشور است و اقداماتی نیز در سطح ملی در این خصوص انجام شده اما هنوز فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم.

به گزارش ایلنا، کریم شافعی امروز جهت بررسی وضعیت زیست محیطی روان‌‌آب‌های سطحی و آخرین وضعیت آبیاری مزارع با فاضلاب همچنین بازدید از تصفیه‌‌‌خانه بزرگ فاضلاب درجنوب تهران به شهرستان ری سفر کرد.

وی با اشاره به اینکه کانال‌های مربوط به روان‌آب‌های سرخه حصار و فیروزآباد و مزارعی که با فاضلاب در این منطقه آبیاری می‌شد، مورد بازدید قرار گرفت، اظهار داشت: در این منطقه مسئولیت و ماموریت‌های بخش‌های مختلف همچون وزارت نیرو، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، استانداری تهران، محیط زیست و جهاد کشاورزی باید به منظور سلامت شهروندان و کاهش معضلات زیست محیطی به نحو شایسته‌ای انجام شود.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ضرورت توجه هرچه بیشتر به موضوع سلامت شهروندان و توسعه زیرساخت‌های محیط زیستی را یک اصل مهم دانست و تصریح کرد: کارگروهی باید جهت آسیب‌‌‌شناسی جامع از وضع موجود این روان‌آب‌ها و پساب‌های رها شده تشکیل شود تا با مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط راهکارها مشخص شود و وضع موجود در یک فرصت منطقی و عقلایی تغییر و بهبود یابد.

شافعی درخصوص وضعیت بازچرخانی و استفاده مجدد آب در کشور خاطرنشان کرد: ایران کشوری نیمه‌خشک است و با وجود کمبود آب در کشور متاسفانه در حال حاضر آب یک بار استفاده می‌شود و بازچرخانی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تصفیه‌خانه بزرگ تهران قرار است ۲۲ مدول احداث و اجرایی شود، ابراز داشت: در حال حاضر شش مدول در دست بهره‌برداری است و بقیه مدول‌ها نیز با توجه به سرمایه‌گذاری قابل توجه باید در اولین فرصت تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد البته باید تا زمان بهره‌برداری کامل از این تصفیه‌خانه وضعیت روان‌‌آب‌ها و آبیاری مزارع با فاضلاب در این منطقه به سرعت اصلاح شود.

کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه تمام مجوزها درخصوص آب و فاضلاب با توجه به توانایی دستگاه‌های مرتبط در این خصوص صادر شده است و از شرق تا غرب و جنوب استان با شرکت آب منطقه‌ای همکاری‌های دوجانبه خوبی داشته‌ایم، ابراز داشت: مشکلات موجود درخصوص تصفیه فاضلاب در ری یکشبه به وجود نیامده اما خوشبختانه عزمی جدی در جهت رفع مشکلات به وجود آمده است و در این خصوص نیازمند همکاری و مساعدت همه دستگاه‌های مرتبط  بویژه برای حفظ حقوق بیت‌‌‌‌المال هستیم.

وی با بیان اینکه درخصوص روان‌‌‌آب‌های سطحی طرح بلندمدت وجود دارد و به قوت خود باقی است اما در کوتاه مدت با مشکلاتی مواجه هستیم، عنوان کرد: زندگی و محصولات کشاورزی مردم در معرض تهدید است و باید طرح کوتاه‌‌‌مدت جهت رفع این مشکلات تهیه و اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران درخصوص تصفیه فاضلاب با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از فاضلاب تهران تصفیه می‌شود و مابقی بدون تصفیه باقی می‌ماند، یادآور شد: طرح جامع تصفیه فاضلاب تهران که هم‌اکنون در حال اجرا است اقدامی ارزشمند محسوب می‌شود. در این طرح اینکه چه تصفیه‌‌‌خانه‌ای در چه نقطه‌ای با چه ظرفیت و با چه روشی احداث شود کاملا مشخص شده است.

کلانتری افزود: اجرای این پروژه نیازمند اعتباری در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است و باید در این خصوص نظام‌های مالی جهت تامین اعتبارات لازم این طرح در نظر گرفته شود تا هرچه زودتر این پروژه کامل و اجرایی شود.

وی اضافه کرد: تهران استانی که سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت آن افزوده می‌شود. اگر بازچرخانی و مصرف مجدد آب در آن انجام نشود با توجه به وضعیت آب در این منطقه، بزرگترین چالش تهران آب خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید اینکه درخصوص تصفیه و بازچرخانی آب بهر میزان که سرمایه‌گذاری انجام شود دارای توجیه اقتصادی و زیست محیطی است، بیان کرد: در این خصوص نیاز به کمک و مساعدت همه بخش‌‌ها و دستگاه‌های مرتبط است. 

در این بازدید کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و جمعی از مسئولان محلی شافعی را همراهی کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز