خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران متذکر شد:

مدیریت گورستان ظهیرالدوله برعهده پایگاه بسیج امامزاده صالح است/بازدیدکنندگانِ این گورستان با تفکر کشوری مثل عربستان مواجه می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۵۷۲

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران به تعطیلی برخی از موزه‌ها در روز جهانی موزه انتقاد کرد.

به گزرش خبرنگار ایلنا، حجت نظری (عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش) در شصت و پنجمین جلسه شورا در تذکری بیان داشت: موزه نقش مهمی در انتقال میراث گذشته به نسل‌های بعد دارد. اقدام سازمان میراث فرهنگی در راستای افزایش تعامل شهروندان با موزه‌ها همزمان با گرامیداشت روز جهانی موزه که شامل رایگان شدن بهای بازدید از موزه‌ها و افزایش ساعت بازدید شد؛ درخور تقدیر است اما متاسفانه شهر تهران این اقدام را تنها در موزه‌های زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی مشاهده کرد.

نظری گفت: موزه‌های زیرمجموعه شهرداری پذیرای شهروندان تا ساعت 10 شب بودند اما موزه‌های مربوط به سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها مثل موزه گمرک، موزه سکه، موزه ملک، موزه ارتباطات و موزه استاد صنعتی که شخصا به آنها مراجعه کردم؛ اجازه بازدید را نمی‌دادند و همگی بسته بودند.

نظری با اشاره به اینکه عدم وجود مدیریت واحد و قوانین یکسان برای نظارت بر موزه‌ها و قواعد ناهمسان ازجمله روز و ساعت با زدیدها باعث شده تعداد زیادی از موزه‌های شهر تهران میزبان شهروندان تهرانی نباشد، گفت: قطعا سازمان میراث فرهنگی در راستای مدیریت واحد موزه‌ها باید اقدامات جدی انجام دهد. زمانی که با رایگان کردن و افزایش ساعت بازدید مخاطب زیادی به سمت موزه‌ها جذب می‌شود؛ بهتر است که از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: باید اماکن تاریخی – میراثی هم مشمول این طرح شوند. مثلا روز جمعه برای بازدید از برج طغرل که در شهر ری است به آنجا مراجعه کردم اما اعلام شد که این مجموعه پس از ساعت پنج تعطیل است و مردم با درهای بسته مواجه شدند. احتمالا این مساله برای اماکن تاریخی هم وجود دارد.

نظری با اشاره به وضعیت نامناسب آرامگاه لطفعلی‌خان زند در بازار تهران گفت: سال‌هاست که مقبره لطفعلی خان زند در امامزاده زید مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است و در مقطعی انبار سنگ و سپس انبار فرش امامزاده بوده است.

او افزود: لطفعلی‌خان از پادشاهان خوش‌نام سلسله زندیه است که به دست آقامحمدخان کشته شد اما سوای این مورد مقبره، این شخصیت بخشی از میراث فرهنگی شهر تهران است و بار این بی‌توجهی به میراث ارزشمند شهر تهران صورت گرفته است.

نظری تاکید کرد: باتوجه به اینکه این مقبره در آستان مقدس امامزاده زید قرار دارد و تولیت آستان برعهده سازمان اوقاف و امور خیریه است، انتظار می‌رود شهرداری تهران گزارشی دقیق در ارتباط با وضعیت فعلی این مقبره و طرح‌های مرمت و توسعه امامزاده زید و نقش این مقبره در این طرح‌ها تهیه کند.

او افزود: با هماهنگی سه‌جانبه بین شهرداری، سازمان اوقاف و سازمان میراث فرهنگی باید در راستای احیای این میراث ارزشمند اقدام عاجل صورت گیرد.

عضو شورای شهر تهران ری و تجریش با اشاره به گورستان تاریخی ظهیرالدوله که در سال 77 به عنون یک اثر ملی در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است، بیان داشت: شنیده‌ها حاکی از آن است که مدیریت این گورستان تاریخی در دست پایگاه بسیج امامزاده صالح است و متاسفانه در حال حاضر نظارت دقیقی از سوی میراث فرهنگی و گردشگری بر آن صورت نمی‌گیرد و ورود به آن در اکثر مواقع ممنوع است.

نظری در ادامه گفت: ‌متاسفانه بازدیدکنندگان این گورستان در همان ساعات محدود بازدید هم با موارد عجیبی مواجه هستند که بیشتر از مشی کشوری مثل عربستان سعودی برمی‌آید. ساعت بازدید بانوان از آقایان مجزا شده و فقط روزهای پنجشنبه در ساعات محدود و جداگانه امکان بازدید برای شهروندان وجود دارد.

نظری گفت: این آ‌رامستان ظرفیت بالایی برای اقتصاد شهری و جذب گردشگر دارد. در ارتباط با این گورستان تاریخی که اکثر افراد شاخص و به نام در آن آرمید‌ه‌اند، از سازمان میراث فرهنگی درخواست می‌کنم تا هر چه سریعتر به صورت جدی به این موضوع ورود کند.

نظری در پایان تاکید کرد: مطالبه شهروندان در بازدید از این میراث ارزشمند باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز