خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی بدلیل "دشمنی با نهاد یا سازمانی" جنگل‌ آتش می‌زنند/معرفی ۳۵ نفر از عاملان آتش‌سوزی جنگل‌ها به مراجع قضایی

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۱۰۱

فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۳۵ نفر از کسانی که باعث آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها می‌شدند به مراجع قضایی معرفی و دادگاهی شده‌اند.

سرهنگ قاسم سبزعلی (فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره میزان حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور از ابتدای سال تاکنون گفت: بحمدالله با توجه به شرایط جوی که در کشور بویژه در چند هفته اخیر داشتیم، حریق در مراتع و جنگل‌ها بجز چند موردی که در هفته‌های اول سال اتفاق افتاد، موارد دیگری نداشتیم.

وی با بیان اینکه موارد جزیی آتش‌سوزی در سطح مراتع و جنگل‌ها به سرعت اطفاء می‌شد، خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی ما این است که در دو الی سه ماه آینده که با افزایش دما، کاهش رطوبت و خشک شدن پوشش گیاهی روبرو هستیم، بتوانیم آمادگی مقابله با حریق‌های احتمالی را داشته باشیم.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به تخریب‌های انسانی در مراتع و جنگل‌ها که باعث وقوع سیل می‌شود، خاطرنشان کرد: به دلیل اقدامات و دست‌کاری‌های انسانی در جنگل‌ها و مراتع به محض اینکه باران‌های پرشدت در کشور شروع می‌شود، متاسفانه با سیلاب روبرو هستیم که تخریب‌هایی نیز ایجاد می‌کند، در حالی‌که وجود مرتع و جنگل موانعی برای حرکت سریع آب است تا آب در زمین فرو رفته و بتوانیم از آن استفاده کنیم.

سبزعلی با اشاره به بارش‌های فراوان در چند هفته اخیر در سراسر کشور گفت: بارش‌های اخیر باعث افزایش پوشش گیاهی علفی شده که با ورود به فصل گرما این پوشش گیاهی خشک شده و مستعد حریق می‌شوند، از همین‌رو برای چرای دام‌ها در مراتع، زدن آتش‌بُر، همکاری با شورا و دهیاری‌ها برای برداشت مراتع برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده، همچنین هماهنگی لازم برای سوزاندن پس‌چر مزارع داشته باشیم تا سوزاندن پس‌چر‌ها باعث گسترش حریق در مراتع و دشت‌ها نشود.

وی ادامه داد: علیرغم تذکرات مداوم به کشاورزان و ابلاغیه جهاد کشاورزی مبنی بر آتش‌نزدن پس‌چر‌ها، در صورتی که برخی کشاورزان به‌ سهل‌انگاری و کم‌کاری‌هایشان  در این زمینه ادامه دهند، براساس قانون ۶ ماه تا سه سال زندانی می‌شوند و اگر هم عمدی باشد تا ده سال زندانی خواهند شد.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان تاکنون ۳۵ نفر به دلیل آتش‌سوزی‌های عمدی در مناطق مختلف کشور دادگاهی شده‌اند و برخی از آنها همچنان زندانی هستند، گفت: برخی از این افراد به دلایل مشکلات قومی و قبیله‌ای، عنادها و دشمنی‌هایی که نسبت به سازمان یا نهادی دارند یا تغییر کاربری اقدام به آتش‌زدن مراتع و جنگل‌ها می‌کنند.

سبزعلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به کمبود نیرو در یگان حفاظت از جنگل‌ها گفت: در حال حاضر با توجه به قانون منع استخدام در دستگاه‌های دولتی امکان جذب نیرو وجود ندارد، اما با توجه به اعتباراتی که دولت برای ما پیش‌بینی کرده، می‌توانیم از نیروهای فصلی برای دیده‌بانی و کنترل حریق در جهت کاهش خسارت و تخریب استفاده کنیم. همچنین از سربازان وظیفه نیز در گشت‌ها، مراقبت‌ها، کنترل و برخورد با متخلفان استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به مساعدت نیروهای مسلح، تعدادی از سربازان وظیفه در اختیار ما قرار گرفتند که این سربازان دارای مدارج علمی بوده و در یگان حفاظت امریه می‌شوند و در راستای اهداف سازمان کار می‌کنند و خوشبختانه اثربخشی بسیار بالا و خوبی دارند.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین با اشاره به برخی نیروهای یگان حفاظت که در درگیری با قاچاقچیان چوب و شکارچیان غیرمجاز مصدوم یا کشته می‌شوند، گفت: در سال جاری خوشبختانه هنوز هیچ‌یک از نیروهای ما در درگیری با قاچاقچیان و شکارچیان غیرمجاز شهید نشده‌اند، اما به کرات در بحث قاچاق چوب و سایر تخلفاتی که در عرصه‌های منابع طبیعی اتفاق می‌افتد، نیروهای یگان حفاظت دچار مصدومیت می‌شوند که اخیرا نیز در مقابله با قاچاق چوب تعدادی از نیروهای ما دچار مصدومیت شدند.

سبزعلی تصریح کرد: قاچاق چوب در اقصی‌نقاط کشور مانند دامنه‌های زاگرس و جنگل‌های هیرکانی وجود دارد، اما به دلیل فراوانی جنگل‌ها در مناطق شمالی بیشتر قاچاق صورت می‌گیرد و ما به طور مداوم و با جدیت با قاچاق‌چوب، کوره‌های غیرمجاز ذغال، برش درختان و ... مبارزه می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز