خبرگزاری کار ایران

ظهرابی در گفت‌وگو با ایلنا:

سازمان حفاظت محیط زیست باید برای مدیریت مصرف پلاستیک در کشور لایحه تدوین کند

asdasd
کد خبر : ۶۳۳۲۴۴

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از تولید کننده‌های عمده زباله‌های پلاستیکی را کشاورزان دانست و گفت: معتقدم سازمان حفاظت محیط‌زیست باید لایحه‌ای را آماده کرده و ساز و کاری را پیش‌بینی کند که با استفاده از ساز و کارهای مالی و اقتصادی مصرف پلاستیک را مدیریت کند.

حمید ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تاثیرات مخرب پلاستیک بر محیط‌زیست گفت: پلاستیک از آلاینده‌‌های پایدار و خطرناک در طبیعت است که نه تنها باعث آلودگی آب و خاک می‌شود بلکه منظره طبیعت را نیز زشت می‌کند.

وی با بیان اینکه حذف پلاستیک در کشور باید با جدیت بیشتری پیگیری شود، خاطرنشان کرد: کمپین‌های متعددی در زمینه عدم استفاده از پلاستیک شکل گرفته است و از نظر آموزشی و فرهنگ‌سازی در این زمینه تقریبا به یک وضعیت مناسبی رسیدیم.

 ظهرابی تصریح کرد: معتقدم در زمینه قانون‌گذاری باید اصلاحاتی در این خصوص ایجاد شود یکی از تولید کننده‌های عمده زباله‌های پلاستیکی، کشاورزان هستند، چرا که در کشت‌های پلاستیکی از لوله‌های پلاستیکی برای انتقال آب استفاده می‌کنند و باید سازو کاری برای این کار اندیشیده شود تا کشاورزان مکلف شوند این پلاستیک‌ها را جمع‌آوری کرده تا وارد چرخه بازیافت شود.

ظهرابی همچنین به یکی از مهمترین دلایل وجود پلاستیک در طبیعت اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایل وجود پلاستیک در طبیعت پایین بودن قیمت است به طوری که پلاستیک در کشور ما تقریبا مجانی است. به نظرم دولت باید در این موضوع ورود کرده و ساز و کاری را برای حل این مشکل مشخص کند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نظام ودیعه‌گذاری در گذشته و استفاده چند باره از ظروف گفت: متاسفانه به دلیل سیاستگذاری‌های نادرست سعی کردیم همه چیز را یکبار مصرف کنیم و این اتفاق نامناسبی است و معتقدم دولت باید هر چه سریعتر به این موضوع ورود کند و سازمان حفاظت محیط‌زیست باید لایحه‌ای را آماده کرده و ساز و کاری را پیش‌بینی کند که با استفاده از ساز و کارهای مالی و اقتصادی مصرف پلاستیک را مدیریت کند. در بسیاری از کشورها هزینه جدایی برای پلاستیک گرفته می‌شود که متاسفانه در کشور ما مرسوم نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز