خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

گود جدیدی به نام پلاسکو/کلنگ‌زنی بدون مجوز مشکل ساز می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۳۳۸۴۲

عضو شورای شهر تهران معتقد است: گوبرداری ساختمان جدید پلاسکو پیش از حل اختلافات به مشکلات دامن خواهد زد و به همین دلیل آینده روشنی برای ساختمان جدید پیش‌بینی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کلنگ ساختمان جدید پلاسکو روز جمعه در سکوت خبری، در میان شادی کسبه پلاسکو و با حضور محمد سعیدی‌کیا (مدیرعامل بنیاد مستعضفان٬ مالک پلاسکو) به زمین خورد.

17 ماه از فروریختن پلاسکو می‌گذرد و گودبرداری ساختمان جدید درحالی آغاز شد که هنوز مجوز ساختمان جدید از سوی شهرداری صادر نشده و به گفته سخنگوی شورای شهر این کلنگ‌زنی مشکل‌ساز خواهد شد.

هفته گذشته جلسه‌ای در خصوص بازسازی ساختمان پلاسکو با حضور استاندار تهران، رئیس بنیاد مستضعفان، جمعی از مدیران استانی و کسبه ساختمان پلاسکو برگزار شد و در انتهای جلسه، محمدحسین مقیمی (استاندار تهران) در میان ناباوری خبر از کلنگ‌زنی ساختمان جدید تا پایان هفته داد. با این‌حال علی اعطا (سخنگوی شورای شهر) این روند را مشکل‌ساز خوانده و با بیان اینکه پادرمیانی و ورود استاندار به موضوع اقدامی مثبت است، گفت: موضوع پلاسکو بسیار جدی است. نباید اجازه داد پلاسکو تبدیل به یک زخم کهنه شود. قبل از عید، شهرداری بدون صدور جواز ساختمانى، برای گودبرداری چراغ سبز نشان داد، اما با پیگیری‌های ما این مسئله متوقف شد. چراکه من عمیقأ اعتقاد داشتم اگر این گودبرداری ادامه پیدا کند، تبدیل به موضوعی از جنس گود کنار برج میلاد خواهد شد  که همانطور بلاتکلیف رها شده است.

عضو هیئت ریسه شورای شهر در ادامه به تشریح سابقه  بحران گود کنار برج میلاد اشاره کرده و با تاکید بر شباهت‌هایی که بین این دو وجود دارد، گفت: مسابقه‌ای برای طراحی ساختمان کنار برج برگزار کردند، بر مبناى طرح برنده؛ گودبردارى آغاز شد اما طرح برنده به لحاظ تراکم مورد تایید شورای عالی شهرسازی و معماری ایران‌ قرار نداشت. به این معنا که گودبرداری را آغاز کردند، اما طرح مجوزهای لازم را نداشت و نهادهای تصمیم‌گیری ایرادات جدی به طرح داشتند.

وی ادامه داد: در نتیجه جلوی اجرای طرح گرفته شد و در ادامه مسایل حقوقی پیش آمد. البته مشکلات مالی درمورد بلاتکلیفی گود کنار برج میلاد تأثیر داشت، اما وقتی کار بدون طی فرایند قانونی پیش رفت، دیدیم که چگونه به مشکل برخورد و در نهایت کار متوقف شد. در مورد پلاسکو هم با این روشى که در پیش گرفته‌اند، محتمل است سرنوشت مشابهى در پیش باشد و روشن است که نباید امروز به گونه‌اى عمل کنیم که مشکلات جدید به دست خودمان براى فردا ایجاد کنیم. کار صحیح و البته دشوارتر این است که در اسرع وقت در مورد تعداد طبقات و تراکم پلاسکو در مراحع ذیربط تصمیم‌گیرى شود و برهمان اساس پروانه ساختمانى صادر شود.

براساس طرح تفصیلى، مالک فقط اجازه ساخت ۷ طبقه را دارد اما به گفته (مدیرعامل بنیاد مستعضفان) پلاسکوی جدید تا ۱۵ طبقه بالا خواهد رفت. 

سخنگوی شورای شهر هم با اشاره به اختلاف‌هایی که بر سر تعداد طبقات میان بنیاد مستضعفان و شهرداری وجود دارد، افزود: میراث فرهنگی مخالفها و محدودیت هایی دارد، وضعیت ساختمان شمالی هم هنوز تعیین تکلیف نشده است. پارکینگ ضلع شرقی دارای جداره تاریخی است و بحث حریم در مورد آن مطرح است، وضعیت آن نامشخص بوده و مشکل مالکیت هم دارد در چنین شرایطى که هنوز طرحى مصوبى براى پلاسکوى جدید وجود ندارد،  اگر گودبردارى را آغاز کنند تازه اول این اختلافات است.

اعطا در تشریح علت مخالفت‌هایش ادامه داد: در این شرایط احتمالا این گود دوباره تبدیل به یک گود پرخطر در منطقه مرکزی تهران می‌شود، منطقه‌ای که خودش به اندازه کافی مشکل دارد. به همین دلیل هم من مخالف گودبرداری بدون مجوز بودم و هستم. تا زمانی که این ساختمان مجوز نگیرد، آغاز عملیات اجرایی به صلاح نیست.

وی به مسائل کسبه اشاره کرده و با بیان اینکه روی شهرداری و شورای شهر در رابطه با پلاسکو فشار اجتماعی وجود دارد، خاطرنشان کرد: فشارهای اجتماعی قابل درک است اما نباید کار را به شکلی آغاز کنیم  که راه‌حل امروز تبدیل به مشکل فرداى ما شود. این کار به نفع کسبه هم نیست. مشکل پلاسکو مشکل لاینحلى نیست، فقط مدیریت و تدبیر بیشتر مى‌خواهد و یک مقدار هم نیازمند کوتاه آمدن از انتظارات و ایدآل‌ها میان همه طرف‌هاى درگیر است.

عضو شورای شهر با بیان اینکه فرایند اجرایی کار هم روشن است، گفت: باید درخواست بنیاد به کمیسیون ماده ٥ برود و هر هشت عضو کمیسیون ازجمله شهردارى، وزارت راه و شهرسازى، میراث فرهنگی و شوراى شهر به تصمیمى با حداکثر وفاق برسند و براساس راى کمیسیون پروانه ساختمانى صادر شود. موضوع نباید تبدیل به زخمى کهنه شود. 

اعطا با بیان اینکه با پیروز حناچى (معاون جدید شهرسازى شهردارى) در این مورد صحبت کرده است، ادامه داد: از ایشان خواستم زمینه تعیین تکلیف تراکم و تعدادطبقات پلاسکو را زودتر فراهم کنند و جلسات کمیسیون ماده ٥ که ماه‌هاست متوقف مانده را برگزار کنند، ایشان هم خوشبختانه کاملا همراهى دارد. 

رییس کمیته معمارى و طرح‌هاى شهرى گفت: ما نباید مردم را منتظر و معطل بگذاریم و به گونه‌اى عمل کنیم که بى‌تصمیمى ما موجب نارضایتى در مردم شود، از سویى نباید سراغ کلنگ‌زنى و افتتاح‌هاى نمایشى برویم. این هر دو حالت، نتیجه‌اى جز افزایش نارضایتى ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز