خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

"واکسن آنتی‌هپاتیت B بزرگسالان" در انتظار صدور مجوز توزیع/تغییر نرخ ارز روند وارات را با مشکل مواجه کرد

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۰۷۷

واردکننده واکسن آنتی بادی هپاتیت B (ایمنوگلوبولین) درباره کمبود این واکسن در بازار گفت: تغییر نرخ ارز و نحوه تخصیص ارز این مشکل را به وجود آورد و کمبود دارو نیز خارج از کنترل ما بود.

علیرضا اسداللهیان، واردکننده واکسن آنتی‌ بادی هپاتیت B (ایمنوگلوبولین) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره چرایی کمبود این واکسن در بازار از اسفندماه سال گذشته تا جایی که موجودی آن در ماه‌های اخیر در اکثر داروخانه‌ها به صفر رسیده‌است، بیان داشت: تنها تامین‌کننده این واکسن هستیم، این واکسن در واقع به دو دسته با دوز نوزاد و دوز بزرگسال تقسیم می‌شود. دوز نوزادان ۱۸۰ واحد است و دوز بزرگسالان نیز ۵۴۰ واحد یا هزار واحد است.

او با اشاره به اینکه واردات ایمنوگلوبولین دوز نوزادان یک ماه پیش دوباره از سر گرفته شد، گفت: علت بروز مشکل در واردات ما نبودیم؛ بلکه نوسانات ارزی واردات را با مشکل مواجه کرد، حتی سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرده بود که به مدت یک ماه واردات دچار مشکل شده است، چون قرار بود ارز از طریق سامانه نیما پرداخت شود و در این بین یکسری آیین‌نامه‌ها تغییر کرد و باعث شد تاخیر یک ماهه ایجاد شود و بعد از این وقفه یک محموله از واکسن آنتی‌هپاتیت B وارد شد. محموله دوم نیز وارد شده، اما مجوزهای لازم هنوز صادر نشده که دارو توزیع شود.

وی در ادامه گفت:‌ محموله اول این واکسن که مخصوص نوزادان است توزیع شد، اما تمام شده است و در حال حاضر منتظر مجوزها برای توزیع محموله دوم هستیم. این محموله‌ها باید به سامانه سلامت ارسال شود، برچسب سلامت خورده و مجوزهای فروش آن صادر شود تا در نهایت دارو آزاد شود. بخشی از این مجوزها در دست ماست و بخشی دیگر خیر و وزارت بهداشت باید آن را صادر کند و ما منتظر طی شدن مراحل قانونی هستیم. احتمالا تا پایان این هفته این مجوزها باید صادر شوند.

اسداللهیان تاکید کرد: در حال حاضر در رابطه با واکسن هپاتیت B مخصوص نوزادان مشکلی نداریم، اما این مشکل یک ماه پیش وجود داشت. محموله اول هم اگر هر چه سریع‌تر توزیع شود به مشکل یک ماه پیش برنمی‌خوریم.

او افزود: در رابطه با واکسن آنتی‌هپاتیتB دوز بزرگسالان این مشکل وجود داشت، اما تا حدودی حل شده است؛ یعنی واکسن وارد شده اما در انتظار مجوز است.

وی ادامه داد: قبول دارم که این امر ممکن است کمی زمان‌بر بوده باشد، اما از کنترل و اختیار ما خارج است و به شرایطی بازمی‌گردد که کشور دچار آن شده است. تغییر نرخ ارز و نحوه تخصیص ارز این مشکل را به وجود آورد، اما تمام تلاش ما این بود که کمبودی در بازار ایجاد نشود و این کمبود نیز خارج از کنترل ما بود.

او در واکنش به این سوال که چرا این دارو تنها باید توسط یک شرکت خصوصی وارد شود، بیان داشت: انحصاری در این خصوص وجود ندارد. در گذشته این واکسن توسط چند واردکننده به بازار تزریق می‌شد، اما آنها انصراف دادند و تنها یک شرکت این دارو را وارد می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز