خبرگزاری کار ایران

در نشست ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد مطرح شد؛

بی‌انضباطی مالی در اختصاص منابع مالی/اعطای بن شهروند و کمک به ایستگاه‌های صلواتی به اسم NGO

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۶۸۸

حجت نظری گفت: همه بخش‌هایی که به اسم NGO کمک دریافت کرده‌اند در عمل NGO نبوده‌اند. برخی کمپ ترک اعتیاد، هیئت مذهبی یا شرکت تجاری بوده و به اسم NGO بن خرید کالا دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت نظری (عضو شورای شهر و رئیس ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران) امروز (28 خرداد ماه) در یک نشست خبری، عملکرد این ستاد و برنامه‌های پیش رویش را تشریح کرد.

وی در ابتدا به تاریخچه این ستاد اشاره کرده و گفت: تاریخچه آغاز به کار ستاد توان‌افزایی به مصوبه شورا در سال ۸۷ بازمی‌گردد و چهار وظیفه اصلی آن حمایت مالی، قانونی، معنوی و تشکیلاتی از NGO‌ها با استفاده از امکانات شهرداری و شورای شهر است.

نظری با بیان اینکه ستاد تاکنون آنطور که باید در حوزه اختیاراتش عمل نکرده است، گفت: تا پایان دوره چهارم شورای شهر عملکرد این ستاد فقط در حد حمایت مالی بوده است. از زمانی که ما روی کار آمدیم نیز به علت عدم تشکیل ستاد بودجه آن بلوکه شده و تازه ماه پیش من به عنوان رئیس ستاد انتخاب شدم اما هنوز حکم من صادر نشده در نتیجه هیچ بودجه‌ای به این ستاد تخصیص نیافته است.

نظری با انتقاد از فعالیت‌های ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در دوره گذشته، گزارشی از حمایت‌های مالی و اقدامات این ستاد ارائه داد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه در طول سال‌ ۹۶ اتفاق خاصی در این ستاد نیفتاده است، گفت: فعالیت‌ها در سه سال ۹۳، ۹۴ و ۹۵ رخ داده و در این سه سال معادل دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بن خرید کالای شرکت شهروند در اختیار برخی NGO‌ها قرار گرفته است.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه دقیقا نمی‌دانیم این مبالغ به چند NGOاختصاص یافته است، گفت: تا حدی اسامی NGO‌ها احصا شده است اما می‌دانیم که همه بخش‌هایی که به اسم NGO کمک دریافت کرده‌اند در عمل NGO نبوده‌اند. برخی کمپ ترک اعتیاد، هیئت مذهبی یا شرکت تجاری بوده و به اسم NGO بن خرید کالا دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه فقط تاکنون توانسته‌اند یک سوم از اسناد این ستاد را بررسی کنند، افزود: بقیه اسناد تا آخر تابستان بررسی می‌شود و آمادگی داریم تا جایی که به حریم خصوصی کسی خدشه‌ای وارد نشود، اسناد را منتشر کنیم.

رئیس ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در پاسخ به این سوال که این بن‌ها براساس چه شاخصی به NGO‌ها تعلق می‌گرفتند، گفت: NGO‌ها براساس سه عنوان (عالی، خوب و متوسط) تقسیم‌بندی شده بودند و ما نمی‌دانیم که این عناوین براساس چه شاخصی لحاظ شده است و نمی‌دانیم آیا کارکرد سیاسی مدنظر بوده یا خیر. اما براساس همین عناوین به آن‌ها کمک می‌شده است.

وی ادامه داد: به NGO‌ها به عنوان (رتبه عالی) مبلغ ۶ میلیون تومان، با عنوان (رتبه خوب) مبلغ ۴ میلیون تومان و با عنوان (رتبه متوسط) مبلغی معادل ۲ میلیون تومان بیش از یک بار در سال اختصاص داده می‌شده است.

وی ادامه داد: در این طبقه‌بندی NGO‌ها به عالی، خوب و متوسط حدود هزار و ۶۲۵ پرونده ثبت شده است که از این تعداد فقط ۷۳ مورد مجوز NGO داشته و بقیه در قالب‌های دیگری ازجمله شرکت تجاری و یا هیئت مذهبی بوده‌اند.

نظری با بیان اینکه برخی خیریه‌ها ماهیت NGO ندارند و بالا‌ترین رقمی که به عنوان کمک توسط ستاد پرداخت شده هنوز مشخص نیست، افزود: سال ۹۳ کار ستاد رسما شروع شده و در آغاز کار بودجه سال ۹۳ و ۹۲ رقمی نزدیک به هفت میلیارد تومان به حساب دبیر ستاد واریز شده است.

وی با بیان اینکه از زمان کار شورای پنجم هنوز بودجه‌ای به ستاد اختصاص نیافته است، گفت: بودجه سال ۹۶ بودجه‌ای به ستاد اختصاص نخواهد یافت و قرار است هر سه ماه یکبار بودجه سال جاری به مبلغ ۴. ۵ میلیارد تومان به حساب ستاد واریز شود.

نظری با تاکید بر وجود آشفتگی مالی و بی‌انضباطی در عملکرد ستاد افزود: سال ۹۴ یا ۹۵، ۵۰ میلیون تومان برای کمک به تجهیز ایستگاه‌های صلواتی اختصاص یافته است. ما نمی‌گوییم که این تخصیص درست یا غلط بوده بحث اصلی بر سر این است که کمک به ایستگاه‌های صلواتی در اختیار شورای شهر نیست.

رئیس ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در پاسخ به این سوال که بقیه بودجه صرف چه چیزی شده است، گفت: بخشی از بودجه صرف هزینه‌های جاری شده است. ستاد ۲۲ کارمند داشته و ۲۲ معین در مناطق ۲۲گانه داشته و برای هر کدام لباس‌های متحدالشکل در نظر گرفته است!!! بخشی نیز صرف طرح‌ها و برنامه‌هایی شده است که توسط NGO‌ها به شورا ارائه شده.

نظری با بیان اینکه در کل سه سال ۷۲۰ طرح به ستاد ارائه شده است، افزود: در این سه سال در شورایی به نام طرح و برنامه ۳۶۱ طرح تصویب شده است و جای سوال دارد که این طرح‌ها چقدر کارآمد بوده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که عناوین این طرح‌ها چه بوده است، افزود: این طرح‌ها عناوینی همچون کمک به زنان سرپرست خانوار (که هیچ ارتباطی با وظایف ستاد ندارد)، خرید ویلچر و یا کمک به NGOهایی بوده که فعالیت رسانه‌ای داشتند.

رئیس ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در پاسخ به این سوال که این بن‌ها در چه زمانی و تحت چه عناوینی به این NGOها و یا نهادهایی به اسم NGO پرداخت می‌شده است، گفت: این بن‌ها در موارد و مناسبت‌های مختلف همچون عید نوروز و محرم به افراد تخصیص داده می‌شده است. حتی مواردی داشته‌ایم که مستقیما از طرف ستاد سبد کالا برای برخی NGOها نیز ارسال می‌شده است.

نظری با تاکید بر اینکه کمک به مساجد و هیئت‌های مذهبی ایراد ندارد اما این مسائل متولی خاص خود را دارند، ادامه داد: نمونه‌ای داریم که مسجدی به ستاد نامه زده و اعلام کرده که مطابق سنوات گذشته 65 سبد کالا می‌خواهند. این کمک‌ها ایرادی ندارد اما متولی خاص خود را دارند و بهزیستی و سازمان تبلیغات برای کمک به این نهادها جداگانه بودجه می‌گیرند.

نظری در ادامه به محتوای 361 طرحی که توسط ستاد در گذشته به تصویب رسیده اشاره کرد و گفت: از میان صد طرحی که به صورت دقیق بررسی شده است 22 طرح خیریه، 22 طرح فرهنگی، 15 طرح آسیب‌ اجتماعی و هفت طرح با عنوان و موضوع انقلاب اسلامی به تصویب رسیدند. و عناوین این طرح‌ها نشان می‌دهد که در عمل نمی‌توانند نشان دهنده اهداف واقعی و تعیین شده برای ستاد باشند.

وی ادامه داد: البته ستاد در این مدت تفاهمنامه‌های خوبی با وزارت کشور و وزارت جوانان به امضا رسانده‌اند اما هیچ کار مفیدی در این رابطه صورت نگرفته است و با سازمان‌های مهمی همچون سازمان میراث فرهنگی، بهزیستی و محیط زیست تفاهمنامه‌ای منعقد نشده است.

عضو شورای شهر و یکی از پنج نماینده شورا در ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران با بیان اینکه کار اصلی این ستاد کمک مالی نیست، افزود: از میان این تفاهمنامه‌ها قرار بود وزارت کشور کارگاه‌های توانمندسازی برگزار کند که هیچ کدام محقق نشده است. همچنین از میان 361 طرح تصویب شده قرار بود فقط 62 طرح با عنوان توان‌افزایی اجرا شود اما فقط هفت طرح واقعا با محتوای توان افزایی انجام شدند و بقیه یا کار ناچیزی انجام داده‌اند یا اینکه اصلا کار خاصی صورت نگرفته است.

نظری در پاسخ به این سوال که آیا در جریان بررسی پرونده‌ها به خیریه‌های سوری نیز برخورد کرده‌اند یا خیر گفت: هنوز به خیریه‌های سوری نرسیده‌ایم. تاکید می‌کنم که فقط یک سوم پرونده‌ها تا امروز بررسی شده است.

نظری در پاسخ به این سوال که آیا از طریق این ستاد به خیریه امام رضا (منسوب به همسر قالیباف) هم کمکی صورت می‌گرفته، افزود: ما هنوز به اسم این خیریه برنخورده‌ایم.

عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال پیگیری قضائی برای بی‌انضباطی‌های مالی در توان‌افزایی هست یا خیر گفت: می‌دانیم که در مراحلی سازمان بازرسی پرونده ستاد را بررسی کرده و وارد آن شده است. ما آمادگی داریم در صورت درخواست آنها این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهیم. البته وظیفه شورای شهر پیگیری قضائی نیست بلکه وظیفه دارد اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد.

نظری در پاسخ به این سوال که آیا اسامی NGOهایی که بن و کمک مالی دریافت کرده‌اند منتشر خواهد شد، گفت: در این مورد فکر خواهیم کرد.

رئیس ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در ادامه برنامه‌های آینده این ستاد را تصریح کرد.

نظری با بیان اینکه نقاطی که در مسیر اصلی حرکت نشده است را اصلاح خواهد کرد، گفت: بیشترین تلاش ما این است که تعامل با دستگاه‌ها را افزایش داده و فعالیت NGOها را تسهیل کنیم. اقداماتی همچون کمک به تشکیل NGOها، تسهیل‌گری و واسطه‌گری و کمک به NGOها برای استفاده از امکانات وزارتخانه‌ها جزو برنامه‌های اصلی ماست.

نظری با تاکید بر اینکه مدیریت جدید ستاد قصد دارد هزینه‌های مالی را کاهش دهد، افزود: دیگر کمک به شکل بن و سبد کالا نخواهیم داشت و اندک کمک‌هایی که به صورت مالی صورت خواهد گرفت ضابطه‌مند و شفاف منتشر خواهد شد و تمام طرح‌ها و علت کمک شدن و یا نشدن به آنها را در سایت خود ستاد منتشر خواهیم کرد.

رئیس ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران با بیان اینکه شاخص اصلی برای کمک به طرح‌ها گره‌گشایی از مسائل شهری خواهد بود، افزود: برگزاری دوره آموزشی،‌ تکمیل و ایجاد بانک اطلاعاتی ستاد و رتبه‌بندی NGOها با شاخص‌های سنجش پذیر جزو برنامه‌های اساسی ماست. اما هدف اصلی ما ایجاد انضباط مالی و اداری است.

نظری در انتها خاطرنشان کرد:‌ درهای ستاد شنبه و چهارشنبه به روی مراجعین و NGOها باز است و می‌توانند به صورت حضوری در اینجا حاضر شوند. ما در آینده تمام هزینه‌های ستاد را اعلام کرده و هیچ دخل و خرج ناشفافی نخواهیم داشت و دیدگاه‌های سیاسی را نیز در کمک‌های خود لحاظ نمی‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز