خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تشریح علت درگیری دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۷۲۱

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش علت درگیری دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی را تشریح کرد.

علیرضا کاظمی (معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا بُعد پرورش در آموزش و پروش مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته می‌شود، گفت: این یکی از اشکالات وارده به نظام آموزشی کشور است که البته آموزش و پرورش هم در آن مقصر نیست. وقتی کنکور به عنوان یک سد برای ارتقا مسیر شغلی و آموزشی دانش‌آموزان طراحی شد، نگاه دانش آموز از همان پایه اول ابتدایی به سد کنکور است تا از آن عبور کند. لذا تمام تمرکزش را برساحت تربیت علمی گذاشته است، از این رو نظام آموزشی ما تک ساحتی می‎شود. علی رغم اینکه طراحی‌های زیادی در کتاب‌ها، کلاس‌ها و مهارت‌ها انجام می‌شود، اما عملا تمرکز دانش آموز روی ساحت علمی بیشتر است. نتیجه این غفلت ناخواسته از دیگر ساحت‌‎ها، درگیری دانش آموز با آسیب‌های اجتماعی است و بنابراین اشکال اول از نظام آموزشی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اشکال دوم از ساختار خود آموزش و پرورش است. به عنوان مثال یک برنامه درسی تعیین شده که دانش آموز از 8 صبح تا دو بعد از ظهر به کلاس می‌رود و فقط به صورت دانش محوری پیش می‌رود. حتی این امکان وجود دارد که دروسی مثل ریاضی و قرآن به صورت مهارتی کار شود، اما این کار نمی کنیم و بیشتر روی ساحت دانشی متمرکز شده‌ایم. به همین دلیل است که دانش آموز، دانش و شناخت کافی دارد، اما مهارت کافی را ندارد. این مساله در همه درس‌ها مشهود است چون دروس تبدیل به یک مهارت و نهادینه نشده است.

کاظمی گفت: سیزده میلیون دانش‌آموز داریم، این تعداد دانش‌آموز والدین‌های متفاوتی دارند، نقش والدین و خانواده نیز در تربیت دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است. از طرفی مدارس و امکانات مدارس هم مهم است مثلا دانش آموزی که در مدرسه‌اش به نمازخانه،‌ امام جماعت، مشاور، فضای مطلوب آموزشی و ورزشی و... دسترسی دارد با دانش آموزی که به هیچ کدام از این ها دسترسی ندارد تفاوت می‌کند. در واقع تمام فضای آن مربوط به کلاس درس می‌شود و برایش در نهایت خسته کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: از نظر ما هیچ آسیبی در آموزش و پرورش نباید وجود داشته باشد؛ اما حقیقتا در مقایسه با کمبودها این آسیب‌ها خیلی زیاد نیست. طبیعتا ما باید برنامه ریزی کنیم تا آسیب‌های کمی هم که در مدارس وجود دارد، کاهش یابد.

کاظمی در پاسخ به این سوال که معاونت پرورشی چه برنامه‌هایی برای همتراز شدن با بُعد آموزشی آموزش و پرورش دارد؟ گفت: بُعد آموزشی یک بُعد از شش ساحت تربیتی است، اما آرزوی ما و سندتحول بنیادین این است که تعلیم و تربیت تمام ساحت‌ها را در بر بگیرد، ولی اینکه چقدر بتوانیم در برنامه‌ریزی‌ها موفق باشیم، نیازهست به اینکه یک سری ساختارها شکسته شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: همانطور که آقای بطحایی برای این ساختار شکنی‌ها در این مسیر حرکت می‌کند. مثلا یکی از کارهایش این است که آزمون‌ها را در دوره‌های مختلف تحصیلی حذف کند، اما ببینید که جامعه چقدر نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهد. حالا اگر بخواهیم روند کلاس‌ها را هم تغییر دهیم مخالفت‌ها و مقاومت‌ها شدت می‌یابد. یا مثلا اگر بخواهیم مدارس متنوع را حذف کنیم، هر مدرسه‌ای را که بخواهیم حذف کنیم، یک سد ایجاد می‌شود.

کاظمی درباره تاثیرفضای مجازی در میزان آسیب‌های اجتماعی در مدارس توضیح داد: فضای مجازی تاثیر بسیار نامطلوبی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در مدارس داشته و به افزایش آن کمک کرده است، همچنین موجب شده برخی از مهارت‌ها تنزل پیدا کند، زیرا دانش‌آموز زمانی که باید در مهارت‌ها صرف کند در فضای مجازی صرف می‌کند. محتوای فضای مجازی یک محتوای نامطلوب است و بسیاری از شایعه‌ها، دورغ‌ها و مسائل غیر اخلاقی در همین فضای مجازی نشر پیدا می‌کند که موجب می شود قبح بعضی از این مسائل شکسته شود.

وی با بیان برنامه‌هایی که معاونت پرورشی برای پیشگیری از آسیب‌ها در نظر دارد، گفت: برای این امر ما با اداره کل مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همکاری می‌کنیم، زیرا آن‌ها برنامه‌هایی را در این زمینه طراحی و تدوین می‌کنند و ما هم به لحاظ اینکه نیروی انسانی و مشاورین را در اختیار داریم کمکشان می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز