خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم:

حرکت از آموزش به خلق فناوری در دانشگاه‌ها نیازمند فعالیت گروهی است

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۷۵۵

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تاکید کرد: ارتقای فعالیت دانشگاه‌های کشور از آموزش و پژوهش به تولید فناوری‌های نو نیازمند همفکری و کار مشترک تیمی بین دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و قطب‌های علمی است.

به گزارش ایلنا، مسعود برومند در اجلاس شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونان پژوهش و فناوری منطقه ۴ کشور در دانشگاه بوعلی سینا گفت: استفاده مشترک از امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی بویژه در قالب شبکه شاعا از جمله راهکارهای افزایش توانمندی‌های لازم دانشگاه‌ها برای ارتباط با بخش صنعت است.

وی ادامه داد: تربیت و آموزش دانشجویان دارای مهارت، نقش عمده‌ای در حل مشکلات کشور در زمینه‌های مختلف دارد و تقاضامحور شدن رساله‌های تحصیلات تکمیلی در این راستا میسر است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: آموزش باید متحول شود و دانشجوی فارغ‌التحصیل باید آمادگی کارآفرینی را داشته باشد و این امر در گرو آموزش صحیح دانشجو در راستای انجام پروژه‌های تیمی با نگاه خلاقانه است که زمینه را برای ایجاد کسب و کار فراهم می‌کند.

برومند همچنین با اشاره به تاریخچه آموزش عالی در ایران به خصوص اوایل انقلاب اسلامی اظهار داشت: در سال‌های اول انقلاب شکوهمند اسلامی، دغدغه کشور آموزش بود که تعداد دانشجویان از حدود ۱۷۰ هزار دانشجو در حال حاضر به حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در سراسر کشور رسیده است؛ این موضوع پیشرفت قابل توجهی است؛ اما باید در نظر داشت که هم اکنون رشد کمی آموزش عالی در حوزه‌هایی مثل آموزش به حد کافی رسیده است و دیگر نیازی به توسعه کمی آن به این شکل نیست.

وی افزود: در اواسط دهه ۷۰ دانشگاه‌های کشور وارد عرصه پژوهش شدند و با کمی تأخیر البته در سال‌های بعد به رشد چشمگیری در این زمینه رسیدند، اما نباید غافل شد که در سطح دنیا، دانشگاه‌ها به سمت فناوری و در مرحله دیگری به سمت کارآفرینی و تولید ثروت و منابع از داشته‌های علمی خود در حال حرکت هستند.

این مقام مسئول افزود: در شرایط کنونی جهان که رقابت‌های سختی بین دانشگاه‌ها جریان دارد، وظیفه دانشگاه‌ها و مراکر علمی کشور ما این است که علاوه بر آموزش و پژوهش، به خلق فناوری بپردازند تا از چرخه رقابت جهانی حذف نشوند.

برومند با اشاره به اهمیت اجلاس معاونان پژوهش و فناوری در مناطق تصریح کرد: اجلاس معاونین پژوهش و فناوری در مناطق دهگانه باید به طور منظم و با برنامه تشکیل شود و اعضای این جلسات باید با محتوا و فکر خلاق در نشست‌ها حضور پیدا کنند تا خروجی جلسات به عنوان ایده و سیاست‌های کلی و کلان مناطق در اختیار مجموعه مدیریت وزارت علوم قرار گیرد.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی خود برای حضور فصلی در جلسات مناطق خاطرنشان کرد: منطقه ۴ از جمله مناطقی است که دارای پتانسیل‌های ویژه و خوبی در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی، فناوری و صنعتی است و لازم است در جلسات این منطقه پیرامون این موضوعات بحث‌های جدی و محتوایی صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز