خبرگزاری کار ایران

سردار زاهدیان:

کشف و ضبط ۲ تن مواد مخدر در حاشیه مدارس/ برخورد با خرده‌فروشان در دستور کار است

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۸۸۱

رییس پلیس مواد مخدر ناجا با تاکید بر اینکه تولید گل در سطح مزارع اطراف تهران صحت ندارد، از افزایش مصرف این ماده مخدر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار مسعود زاهدیان امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا تولید گل در برخی مزارع اطراف تهران به صورت موردی صحت دارد یا خیر؟ گفت: تولید گل در سطح مزارع اطراف تهران صحت ندارد و به صورت موردی، زیر زمینی و گلخانه‌ای تولید می‌شود. 

وی ادامه داد: بذر گل از کشورهای اروپایی و غربی وارد کشور می شد، در دنیا نیز ام پی اس ها  و مواد صنعتی و شیمیایی یک تهدید و نگران کننده است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه مصرف گل افزایش داشته، گفت: در خصوص مواد صنعتی جدید طی سال گذشته مواردی مشاهده شده البته در سطح زیاد نبوده است.

وی با بیان اینکه در سال 96 با تلاش پرسنل مبارزه با مواد مخدر رشد 4 درصدی کشف مواد مخدر را در این سال داشته باشیم، گفت: سال گذشته 713 تن انواع مواد مخدر کشف شده که این رکوردی بی‌نظیر از ابتدای انقلاب بوده و در هیچ جای دنیا چنین میزان کشفیاتی سابقه نداشته است.

وی با اشاره به میزان کشفیات کل مواد مخدر در سال 96 گفت: در سال گذشته 808 تن کل کشفیات مواد مخدر بوده است که در این زمینه دستگاه‌های دیگر؛ وزارت اطلاعات و گمرک با پلیس مبارزه با مواد مخدر همکاری داشته‌اند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه از ابتدای سال 97 میزان کشفیات مواد مخدر 197 تن بوده است، گفت: میزان کشفیات از ابتدای سال 97 تاکنون نسبت به سال گذشته رشد 15 درصدی داشته و تلاش همکاران ما در پلیس مبارزه با مواد مخدر بر این است که در مناطق شرقی و استان‌های شرقی کشور تمرکز کرده تا در آینده این میزان از کشفیات را افزایش دهیم.

سردار زاهدیان با بیان اینکه در سال گذشته میلادی بر اساس آمارهای سازمان ملل 9 هزار تن مواد مخدر در کشور افغانستان تولید شده است، گفت: ما معتقدیم این میزان بیشتر از آماری است که از سوی سازمان ملل اعلام شده است. ناامنی در کشور افغانستان و فعالیت گروه‌های تروریستی و تکفیری در تولید بیشتر مواد مخدر نقش بسزایی دارد که این موجب نگرانی کشورهای منطقه شده است. از همین رو تلاش ما این است که تقویت مرزها در حوزه‌های مختلف صورت گرفته و همچنین توسعه امکانات فنی برای کنترل مرزها داشته باشیم خوشبختانه توجه مرزبانان به بحث مبارزه با مواد مخدر که جزء اولویت‌های سال ناجا است، به شدت دنبال می‌شود و برای اینکه بتوانیم در کشف مواد مخدر تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم توجه‌مان به مرزهای شرقی بیشتر از گذشته شده است.

وی ادامه داد: 75 درصد کشفیات مواد مخدر در مرزهای شرقی و استان‌های منتهی به این مرزها است و توسعه اشراف اطلاعاتی در این زمینه می‌تواند به ما کمک کند خوشبختانه بیش از 70 درصد کشفیات مواد مخدر از طریق اقدامات اطلاعاتی صورت گرفته و تمرکز بر فعالیت باندها از اولویت‌های اصلی ماست و با زیر ساخت اطلاعاتی و کنترل مناسب در حال انجام ماموریت هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تاکید بر اینکه استکبار جهانی در تقویت و رشد کشت مواد مخدر در افغانستان نقش دارد تصریح کرد: بخش عمده‌ای از فروش مواد مخدر صرف خرید تسلیحات برای گروه‌های افراطی مانند داعش و طالبان می‌شود.

سردار زاهدیان با اشاره به تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: این حجم مواد مخدر که در کشور افغانستان تولید می‌شود برای انتقال نیازمند این است که به محصولات کوچکتری مانند هروئین و مرفین تبدیل شود از همین رو تولید هروئین و مرفین در کشور افغانستان بیشتر شده و آنها برای تولید این محصولات نیاز به اسیدهایی دارند که در کشورهای غربی تولید می‌شود واین نشان دهنده این است که این مواد مخدر در کشور افغانستان با پشتوانه و هماهنگی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه 6.6 میلیارد دلار پولشویی حاصل از تولید مواد مخدر در افغانستان است، گفت: متاسفانه اراده مناسبی برای برخورد با موضوع مواد مخدر در کشورهای اروپایی وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران به تنهایی باید جور دنیا را در زمینه مبارزه با مواد مخدر بکشد البته این وظیفه انسانی ما است که با موضوع مواد مخدر با قاطعیت برخورد کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه برخورد با شبکه‌های اصلی مواد مخدر از جمله برنامه‌های اصلی ما در سال 97 است، گفت: در سال گذشته 106 نفر از اعضای اصلی شبکه‌های اصلی قاچاق مواد مخدر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. تمرکز ما بر شبکه‌های توزیع مواد مخدر از جمله اقداماتی است که در سال جاری دنبال می‌کنیم. همچنین برخورد با خرده‌فروشان در دستور کار ما است که با تمرکز بر شبکه‌های توزیع محلی مواد مخدر انجام می‌شود همچنین در صورت ظرفیت‌سازی می‌توانیم ظرف 72 ساعت تمام نقاط آلوده را پاکسازی کرده و معتادان متجاهر را جمع‌آوری کنیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون جمع آوری معتادان متجاهر رشد 10 درصدی داشته گفت: تاکنون 47 هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری شده که به مراکز درمانی و بازپروری هدایت شده‌اند و ما امیدواریم به زندگی سالم برگشته و شاهد کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد باشیم.

او با بیان اینکه ارتقای همکاری پلیس با کشورهای همجوار در دستور کار پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، گفت: همکاران ما در 5 منطقه از کشورهای همجوار جمهوری اسلامی مستقر هستند و تبادل و تعامل اطلاعات و همکاری نزدیک با دیگر پلیس‌های کشورهای منطقه را سازمان‌دهی می‌کنند. تاکنون نیز همکاری‌های خوبی بین ما و پلیس ایتالیا، افغانستان، ترکیه، پاکستان و چین در حوزه مواد مخدر داشتیم و این روند رو به رشد است.

این مقام عالی انتظامی با بیان اینکه در سال گذشته در بحث مداخله در امر پیشگیری از اعتیاد پلیس مبارزه با مواد مخدر نقش موثری ایفا کرده است گفت: توسعه مراکز مشاوره و مددکاری و پیشگیری از اعتیاد در دستور کار است و ایجاد 34 مرکز مشاوره و مددکاری از دستاوردهای ما در سال گذشته است.

سردار زاهدیان با اشاره به آموزش چهره‌به چهره گفت: در سال گذشته یک میلیون و 600 هزار نفر آموزش چهره به چهره دیده‌اند که در محلات، محیط‌های آموزشی و کاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه 2 تن مواد مخدر در حاشیه مدارس کشف و ضبط شده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته پلیس عناصر توزیع کننده موادمخدر در حاشیه در 500 مدرسه در سراسر کشور را شناسایی و جمع‌آوری کرده‌اند. در سال جاری نیز در حاشیه 2 هزار مدرسه حضور خواهیم داشت و نقاط آلوده اطراف همه مدارس را پاکسازی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه فضای سایبری به عنوان یک تهدید در حوزه انتقال، توزیع، تبلیغ و فروش مواد مخدر مطرح است خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز اطلاعات فضای مجازی و پایش و گشت‌زنی در حوزه‌ها و کانال‌های مجازی از دیگر اقدامات در حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در خصوص دستگیری دانشجویان و دانش‌آموزان معتاد گفت: دستگیری دانشجویان و دانش‌آموزان معتاد خیلی مشهود نیست و همینطور مصرف مواد در مدارس وجود ندارد و افرادی که در این خصوص دستگیر شده‌اند افرادی بودند که ترک‌ تحصیل کرده بودند.

وی در خصوص کشفیات مواد مخدر در حاشیه مدارس گفت: بیشترین کشفیات در اطراف و حاشیه مدارس قرص‌های روان‌گردان، گل و ماری‌جوانا بوده است اما بیشترین کشفیات مواد مخدر در کل ماده تریاک است و سپس موادی مانند حشیش،‌ مرفین و شیشه هستند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد مخدر در مدارس دنبال می‌شود گفت: اجتماعی شدن مبارزه با مصرف مواد مخدر در اولویت برنامه‌های ماست و از همین‌رو برنامه‌های مختلف پیشگیری برای خانواده‌ها، محلات، محل‌های آموزشی و کار داریم.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز