خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

هیچ دانش‌آموزی نباید از "مهر" جا بماند

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۰۱۱

همایش مسوولان امور تحصیلی اتباع خارجی در ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسوولان و مدیران امور تحصیلی اتباع خارجی ظهر امروز در باشگاه فرهنگیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در همایش مسوولان امور تحصیلی اتباع خارجی در ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: این خدمت‌رسانی لطفی است که برای کشور ما با وجود همه هجمه‌های سیاسی ناجوانمردانه وجود دارد. این افتخار را دارم که بگویم در این کار فرهنگی ما نسبت به خیلی از کشورهایی که داعیه حقوق بشر دارند سربلند و موفق هستیم و در حمایت از کسانی که از کشورشان رانده شدند و به ما پناه آوردند توانستیم خدمت‌رسانی کنیم.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به دانش آموزان اتباع خارجی گفت: ایشان در خصوص ثبت نام دانش‌آموزان اتباع افغان تاکید داشته‌اند و ما ملزم بر اجرای آن بودیم تا دانش آموزان افغان را تحت پوشش تحصیلی قرار دهیم.

او افزود: افزایش بیش از 10 درصدی ثبت‌نام دانش‌آموزان افغان را شاهد هستیم. در صورتی که دانش آموزان خودمان با مشکلات بسیار سنگین منابع و نیروی انسانی مواجه هستند اما مدارس و همکاران ما جوانمردانه پای این کار ایستادند و حمایت کردند و دانش آموزان را ثبت نام کردند.

وی گفت: ثبت‌نام دانش آموزان اتباع خارجی هیچ مانعی نباید داشته باشد و ما نیز در این کار خیر و انسان‌دوستانه نباید از هیچ تلاشی سرباز بزنیم. در مهرماه 97 هیچ دانش‌آموزی نباید از مهر جا بماند. از همه مهمتر ما به عنوان متخصصین تعلیم و تربیت باید تلاش کنیم مشکلات این دانش آموزان را برطرف کنیم.  

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای ما قومیت، ملیت، رنگ پوست و مذهب هیچ فرقی ندارد و همه دانش‌آموزان باید تحصیل کنند.

بطحایی اضافه کرد: در شرایطی که ما به شدت تحت فشار هستیم سیاست‌گذاران ما می‌گویند، بین دانش آموزان ایرانی و خارجی هیچ فرقی نیست. این بزرگترین پیام بشردوستانه است. ما باید گزارش‌های مکرر و مستمر در سطح بین الملل منتشر کنیم.

او در خصوص وجود خیرین مدرسه ساز اتباع افغان نیز افزود: در کشور ما اتباع افغانستانی که بتوانند به عنوان خیرین مدرسه ساز به همنوعان خود کمک کنند هم وجود دارند و باید ظرفیت آنها شناسایی شوند.

وزیر آموزش و پرورش با توضیح درباره آموزش‌ به والدین اتباع افغان توضیح داد: بحث مهمی که در اینجا مطرح است آموزش‌های خاص برای والدین اتباع افغانستانی است. همچنین برای نیروها، معلمان و مدیرانی که در این مدارس کار می‌کنند. در سال‌های گذشته در مدارس همواره اعتراضاتی از سوی برخی از هموطنان مطرح شد مبنی بر اینکه تراکم کلاس‌ها بالا رفته یا برخی از دانش‌آموزان اتباع افغان زمینه آسیب‌های اجتماعی دارند و یا حتی بسیار با ما تفاوت فرهنگی و اجتماعی دارند. بنابراین برگزاری این دوره‌های خاص آموزشی به صورت نظام‌مند که در نهایت منتج به گواهینامه شود بسیار حائز اهمیت است. به این صورت که اولیای دانش‌آموزان افغانستانی باید یک دوره‌های خاصی را بگذرانند تا به آنها گواهینامه بدهند و در ادامه ما برای ثبت نام فرزندانشان آن گواهینامه را از آنها درخواست کنیم.

بطحایی ادامه داد: غالب اتباع افغانستانی وضعیت اقتصادی خوبی ندارند. از این جهت ما نمی توانیم از آنها درخواست کنیم که در امور اقتصادی به ما کمک کنند زیرا ممکن است آنها فرزندان خودشان را از تحصیل بازدارند و ما به هیچ عنوان این را نمی‌خواهیم. ما به هیچ عنوان به سمت جداسازی این دانش‌آموزان از دیگر دانش‌آموزان نیستیم. این کار به مراتب آثار ضدتربیتی بیشتری نسبت به منافع آن در پی خواهد داشت.

بطحایی عنوان کرد: مدارس خودگردان مد نظر ما نیست و باید تلاش کرد، تمام دانش آموزان اتباع خارجی افغان و پاکستانی در مدارس رسمی تحصیل کنند به طور کل هدف اصلی ما این است که این دانش آموزان از مدرسه بیرون نروند.

همچنین کریمی رئیس مرکز امور بین الملل عنوان کرد:‌ طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ثبت نام کلیه دانش آموزان اتباع خارجی به ویژه افغان نسبت به انجام آن اقدام کرده‌ایم. حدود 110 هزار دانش آموز غیرایرانی در مدارس ایران تحصیل می‌کنند و این نکته بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: آماری در سطح بین الملل داریم که اتباع خارجی حدود 21 درصد در مقطع متوسطه در جهان ثبت نام کردند اما ما در ایران 29 درصد ثبت نام اتباع خارجی داشته‌ایم همچنین هزینه‌های ثبت نام این دانش‌آموزان بالاتر از هزار میلیارد برآورد شده است و کمک‌های نهادهای دولتی و غیردولتی حدود 2 تا 2.5 درصد است اما ما می‌خواهیم در این زمینه کمک بیشتری به ما کنند زیرا علاوه بر مسائل آموزشی مسائلی از جمله بهداشت، خدمات و کیفیت کلاس‌ها مطرح خواهد بود، لذا از خیرین و نهادها درخواست می‌کنیم، میزان کمک‌های خودشان را از اتباع خارجی به ویژه افغان افزایش دهند تا بتوانیم کیفیت‌های بهتری را به این دسته از دانش‌آموزان ارائه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز