خبرگزاری کار ایران

لاریجانی مهمان جلسه شورای عالی استان‌ها؛

ساختار بودجه کشور بیمار است/برای پروژه‌های بزرگ شهرداری اوراق منتشر می‌کنیم/دولت بیش از این تحمل اوراق را ندارد/لزوم ایجاد سازوکاری برای نظارت بر عملکرد شورای شهر و شهرداری‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۸۰۳

رئیس مجلس در رابطه با طرح‌ها و لوایح مسکوت مانده ازسوی شورای عالی در مجلس گفت: این لوایح را اولویت‌بندی کرده و در اختیار ما قرار دهید اما بعضی لوایح همچون لایحه منابع پایدار شهرداری حساس بوده و ما روی آن تاکید داریم. در هر صورت شرایط کشور به علت شیطنت‌های آمریکا عادی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز (31 خرداد ماه) ششمین جلسه شورای عالی استان‌ها با حضور نمایندگان شورای شهر از همه استان‌های کشور برگزار شد.

در این جلسه علی لاریجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی)، محمدعلی افشانی (شهردار تهران)، محسن هاشمی (رئیس شورای شهر تهران) و محمدحسین مقیمی (استاندار تهران) حضور داشتند.

علی لاریجانی پس از استماع اظهارات و خواسته‌های اعضای شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در گذشته نیز در این جلسات حضور داشته است، گفت: من در گذشته هم در این جلسات یک یا دو بار شرکت کردم اما اکنون حال و هوا متفاوت است به علت آنکه نیروهای جوان‌تری وجود دارند، فضا نیز پرنشاط‌تر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقادات اعضای شورای عالی به کاهش اختیارات شوراها و شهرداری در مجلس گفت: این تصور که به شوراها کم‌توجهی شود در کشور وجود ندارد. مجلس شما را امتداد نظام قانون‌گذاری می‌داند. مجلس با شورای عالی استان‌ها حس رقابت نداشته و اگر این تصور ادامه پیدا کند ممکن است به کارتان لطمه بخورد.

وی ادامه داد: با نگاهی واقع‌بینانه و امیدوار به کار خود ادامه دهید و بدانید تعبیرات منفی نسبت به شما وجود ندارد.

لاریجانی در واکنش به اظهارات اعضای شورای عالی که روی جایگاه این نهاد قانون‌گذاری در قانون اساسی تاکید کرده و از بی‌توجهی به آن گلایه کردند، گفت:‌ تعابیر مختلفی از قانون اساسی وجود دارد. من به آقای الویری (رئیس شورای عالی استان‌ها) هم اعلام کردم اگر می‌خواهید در خصوص حدود اختیارات به شورای شهرها و شورای عالی لایحه‌ای به مجلس بیاورید، قبل از هر چیز با شورای نگهبان صحبت کنید چراکه شورای نگهبان مفسر اصلی قانون اساسی است. ما نیز در مجلس حامی افزایش حدود و اختیارات شوراها هستیم و هرچه دیوانسالاری کاهش یابد به نفع کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خواسته و انتقاد رئیس شورای عالی استان‌ها در این خصوص که چرا شورای عالی ساختمان مخصوص به خود را هم ندارد، گفت: آقای افشانی و هاشمی اینجا نشسته‌اند شما وضع مالی‌تان از ما بهتر است چرا به شورای عالی کمک نمی‌کنید؟ آقای الویری در این خصوص درخواستی به مجلس بنویسند ما هم شاید کنار مجلس ساختمانی به شورای عالی دادیم اما وضع شما (شهرداری تهران) از ما بهتر است.

لاریجانی در رابطه با طرح‌ها و لوایح مسکوت مانده از سوی شورای عالی در مجلس نیز گفت: این لوایح را اولویت‌بندی کرده و در اختیار ما قرار دهید اما بعضی لوایح همچون لایحه منابع پایدار شهرداری حساس بوده و ما روی آن تاکید داریم. در هر صورت شرایط کشور به علت شیطنت‌های آمریکا عادی نیست.

لاریجانی در رابطه با لایحه مالیات بر ارزش افزوده و اظهارات الویری که خواسته بود این لایحه به منظور بررسی اختلافات میان کمیسیون اقتصادی و شورای عالی مدتی مسکوت بماند، گفت: فرصت این لایحه هنوز تمام نشده است و چند هفته وقت باقی است. در رابطه با مباحثی هم که در خصوص قانون برنامه مطرح کردید باید بگویم تغییر قانون بودجه بسیار سخت است آنهم باتوجه به گرفتاری‌هایی که در نظام بودجه وجود دارد. بودجه دچار بیماری شده و ساختار بودجه بیمار است.

وی ادامه داد: هزینه‌های جاری کشور بیشتر از بودجه عمرانی بوده و بودجه بیماری‌های دیگری هم دارد. بخش دیوانی فربه شده و به کشور فشار می‌آورد.

رئیس مجلس با بیان اینکه در گذشته کسری‌های بودجه با فروش شرکت‌ها جبران می‌شد، گفت: در همین راستا کسری‌ها دیده نمی‌شد اما دولت اکنون به صدور اوراق مشارکت روی آورده است اما این حجم از اوراق مشارکت نیز در آینده مشکل‌ساز خواهد شد. صندوق‌های بازنشستگی نیاز به کمک دارند و ما به دنبال آن هستیم که وابستگی صندوق‌های بازنشستگی را به بودجه کشور کاهش دهیم. بخش عمده صرف حقوق بازنشستگان می‌شود اما کفاف آن را هم نمی‌دهد.

لاریجانی در ادامه از اعضای شورای عالی استان‌ها خواست برای خلق اعتبارات ما خلاقیت به خرج داده و تا جایی که می‌توانند وابستگی خود را به بودجه کاهش دهند.

وی با بیان اینکه اداره کشور باید با ابتکارات نو سامان یابد، افزود: فربه کردن دولت به نفع هیچ کس نیست و ما به عنوان وظیفه ملی نیازمند آن هستیم که رابطه‌مان با بودجه قطع شود تا فضا برای آبادانی و عمران باز شود. در این شرایط اگر شهرداری‌ها پروژه‌هایی دارند که خلق ثروت می‌کند ما شرایط را برای استفاده بیشتر از اوراق مشارکت فراهم خواهیم کرد چراکه به نفع کشور بوده و ما از طرحی که نقدینگی را جذب کند، حمایت می‌کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت تحمل صدور بیشتر اوراق مشارکت را ندارد، افزود: سعی کنید در پروژه‌های مهم از فاینانس کشورهای خارجی که با ما ارتباط دارند؛ استفاده کنید. این امر زمینه پرش را ایجاد کرده و گامی جدی محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: گفته‌هایتان نشان داد که شما دردهای مردم را می‌شناسید این ارتباط را حفظ کنید به آنها سر زده و مطالب را دسته‌بندی کنید فقط با ابراز درد مشکل حل نمی‌شود باید برای حل آن فرمول ارائه دهید.

لاریجانی با اشاره به اظهارات دیروز مقام معظم رهبری ادامه داد: نکاتی که ایشان در رابطه با مجلس گفتند بسیار کلیدی بود. ایشان روی اولویت اقتصادی با سمت‌گیری به سمت طبقه متوسط و مستضعف تاکید کردند. ما سعی می‌کنیم اختیارات استان‌ها را افزایش دهیم البته بخشی از این امر وظیفه دولت است اما کار مردم را راحت‌تر خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای سند توسعه ساختمان اقدامات‌ بیشتری انجام شود، افزود: یکی از راه‌های ایجاد منابع پایدار تسهیل و آماده‌سازی زمینه برای سرمایه‌گذاری است و پس از انجام سرمایه‌گذاری می‌توانیم در درازمدت عوارض بگیریم.

لاریجانی با اشاره به معضلات شوراهای شهر و روستا افزود: یکی از وظایف شما این است که اعضای شوراهای شهر و روستا را هرچه بیشتر با قوانین آشنا کنید چراکه همین امر در عملکرد آنها اختلال ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: براساس نظرسنجی‌ها یکی از دستگاه‌هایی که مردم بیش از بقیه از آن شکایت دارند شهرداری‌ها هستند البته به علت میزان مراجعه مردم به شهرداری تا حدودی طبیعی است اما بخش عمده آن به رفتارهای شهرداری‌ها برمی‌گردد.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه شوراها باید سیستمی خارج از شهرداری برای رسیدگی به شکایات مردم مشخص کنند، افزود: برای مردم جایی مشخص کنید تا تخلفات و شکایات خود را از شهرداری‌ها مطرح کرده و به آنها رسیدگی شود. شما به عنوان شورای عالی می‌توانید در این خصوص قانونگذاری کنید. این امر به مقبولیت شوراها نزد مردم نیز کمک خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهادات رهبری در خصوص نظارت بر نمایندگان مجلس افزود: سال‌ها پیش رهبری پیشنهاد دادند ساختاری برای نظارت روی فعالیت نمایندگان مجلس ایجاد شود این ساختار ایجاد شده و به مجلس کمک کرد.

وی ادامه داد: هر چقدر شما اشکالات را بیشتر رفع کنید دخالت‌ها کاسته می‌شود در هر صورت ممکن است سوءاستفاده‌هایی در شوراها صورت بگیرد و شاهد بودیم برخی از اعضای شورای شهر دستگیر شده‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه دغدغه مجلس هم منابع مالی برای شهرداری‌ها است؛ با تاکید بر اینکه وجود لزوم ارتباط ارگانیک میان مجلس و شورای عالی را قبول دارد، افزود: شما در شورای عالی سازوکار این ارتباط را تهیه کرده و در اختیار ما قرار دهید ما نیز به این اصل اعتقاد داریم.

لاریجانی در انتهای جلسه در واکنش اعتراضات اعضای شورای عالی استان‌ها در خصوص کمبود امکانات گفت: چرا از اعتبارات شهرداری برای شورای عالی استان‌ها استفاده نمی‌کنید؟

الویری (رئیس شورای عالی استان‌ها) خطاب به او تاکید کرد که بودجه شوراهای فراداست از طریق دولت تامین می‌شود.

در انتها رئیس ملجس شورای اسلامی با شوخی خطاب به  افشانی (شهردار تهران) و هاشمی (رئیس شورای اسلامی شهر تهران) گفت:‌ شما اینجا نشسته‌اید آن وقت ما پول بیاوریم! زشت است خجالت بکشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز