خبرگزاری کار ایران

نقش سلول‌های بنیادی در باروری کودکان مبتلا به سرطان

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۰۹۳

پژوهشگاه رویان سمینار «باروری در سرطان» را با مشارکت محک، 31 خرداد ماه 1397 در سالن آمفی تئاتر بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان این مؤسسه خیریه برگزار کرد.

به گزارش ایلنا، محک به پشتوانه بیش از 27 سال فعالیت در راستای ارائه خدمات درمانی و حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان ایران تلاش می‌کند تا ضمن انتقال دانش و تجربیات تخصصی، زمینه ارتقای علم پزشکی در حوزه سرطان را فراهم کند لذا همواره یکی از همکاران سازمان‌های معتبر علمی است. پژوهشگاه رویان نیز به عنوان یکی از این مراکز و در اقدامی مشترک با محک سمیناری با رویکرد تأثیر درمان‌های سرطان بر اندام‌های تولید ‌مثلی زنان و مردان و روش‌های حفظ باروری در بیماران مبتلا به سرطان را برگزار کرد. از آنجا که ناباروری از عوارض دیررس بیماری سرطان است و تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان پس از بهبودی دارد، یکی از دغدغه‌های مهم کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان شناخته می‌شود. از همین رو پرداختن محک به موضوع ناباروری در اهداف پژوهشی محک قرار دارد. پروژه تحقیقاتی مشترک با موسسه ابن سینا در زمینه باروری بیماران پس از شیمی درمانی و انجام پروژه مشترک با انستیتو گوستاروسی فرانسه در زمینه عوارض دیررس سرطان از جمله اقدامات محک در پرداختن به افزایش کیفیت زندگی فرزندانش و ارتقای خدمات درمانی به آنها است.

این رویداد تخصصی با معرفی مؤسسه خیریه محک توسط مردآویژ آل‌بویه رئیس هیأت امنا و عضو شورای عالی پزشکی بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک آغاز شد.آل‌بویه، در خصوص همکاری این سازمان مردم‌نهاد با پژوهشگاه رویان گفت: «مأموریت و هدف محک درمان و بهبودی کودکان مبتلا به سرطان است. امروزه روش‌های درمان سرطان نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و طبق آمار ارائه شده 80 درصد از کودکان مبتلا به سرطان شانس بهبودی دارند. از این گذشته تجربه ثابت کرده است که تنها درمان سرطان کافی نیست و کودکان پس از بهبودی دچار ناهنجاری‌ها و عوارضی می‌شوند. از آنجایی که تعداد قابل توجهی از این کودکان در معرض ناباروری هستند امروزه بارداری کودکان مبتلا به سرطان مسأله مهمی محسوب می‌شود. بنابراین لازم است در کنار ارائه خدمات درمانی و حمایتی به موضوع باروری در سرطان نیز توجه شود.»

آل‌بویه گفت: «یکی از اقداماتی که محک با همکاری پژوهشگاه رویان انجام می‌دهد، حفظ باروری بیماران مبتلا به سرطان است. امروز در این گردهمایی بر اهمیت این مسأله تأکید و روش‌های باروری در سرطان به بحث گذاشته خواهد شد.»

 حفظ باروری کودکان مبتلا به سرطان با همکاری‌ محک و رویان

عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان نیز در سخنرانی آغازین این مراسم گفت: «دانسته‌های علمی در کنار همدلی و همیاری متخصصان می‌تواند درد حاصل از سرطان را کاهش دهد. امروزه پژوهشگاه رویان در حوزه درمان ناباروری موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است تا جایی که میزبان بیمارانی از کشورهای دیگر نیز هست. به طور کلی حفظ باروری در مدیریت درمان سرطان از جایگاه مهمی برخوردار است چرا که احتمال ناباروری بیماران مبتلا به سرطان وجود دارد.  از این رو امیدواریم پژوهشگاه رویان با مشارکت بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک بتواند با ارائه درمان‌های تخصصی به موفقیت بیشتری در حوزه باروری در سرطان دست یابد.»

شاهوردی با ابراز امیدواری از نتایج این سمینار علمی و آینده همکاری‌های مشترک میان پژوهشگاه رویان و مؤسسه خیریه محک در پایان افزود: «بی‌شک همراهی گروه درمان سرطان با گروه درمان ناباروری باری از دوش خانواده‌ها بر خواهد داشت. از طرفی هر چه میزان حفظ باروری در سرطان سریع‌تر صورت گیرد، میزان موفقیت آن نیز بیشتر خواهد بود که در نهایت به نفع درمان کودکان مبتلا به سرطان خواهد بود. لذا امیدواریم پس از این نشست همکاری‌های مشترک بیشتری میان محک و پژوهشگاه رویان صورت گیرد.»

ارائه خدمات حمایتی و درمانی به کودکان مبتلا به سرطان در چارچوب استانداردهای ملی و بین‌المللی و کاهش عوارض دیررس درمان سرطان با بهره‌مندی از جدیدترین و کارآمدترین روش‌ها و آخرین دستاوردهای علم پزشکی از جمله مأموریت‌های محک است. این سازمان می‌کوشد از طریق گسترش همکاری با مؤسسات تحقیقاتی و درمانی ملی و بین‌المللی فعال در زمینه سرطان، به کاهش نرخ ابتلا به سرطان در کودکان و روش‌های مؤثر درمان دست یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز