خبرگزاری کار ایران

تخلفات ساختمان بورس کشور؛

از نمای تمام شیشه‌ای تا کمبود پارکینگ/نباید تا زمان رفع مشکلات اجازه بهره‌برداری صادر شود

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۰۹۴

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خواستار ممانعت از بهره‌برداری از ساختمان جدید بورس و اوراق بهادار کشور تا رفع مشکلات شهرسازی، معماری و ترافیکی آن شد.

محمد سالاری (عضو شورا و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به   بازدید خود از منطقه 2 شهرداری تهران اشاره کرده و با انتقاد از احداث ساختمان جدید بورس و اوراق بهادار کشور که در مجاورت ساختمان شهرداری قرار دارد، گفت:‌ متاسفانه در  مدیریت شهری گذشته در فرایندی یکی از اراضی متعلق به شهرداری تهران که دارای کاربری پارکینگ عمومی تثبیت شده بوده به سازمان بورس و اوراق بهادار کشور  واگذار می‌شود. 

وی تصریح کرد: کاربری این زمین براساس طرح تفصیلی پارکینگ بوده است که در کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران تغییر کاربری داده شده و مقرر می‌شود در این زمین حدود 20 طبقه شامل 13 طبقه اداری و تجاری و 6 طبقه پارکینگ ساخته شود. این درحالی‌ست که به دلیل صدور مجوزهای قابل توجه در ساخت پروژه‌های جاذب سفر، پارکینگ عمومی یکی از نیازهای جدی این منطقه از شهر تهران محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درخصوص اشکالات این پروژه افزود: یکی دیگر از اشکالات اساسی در فرایند صدور مجوز این پروژه بحث سطح اشغال است. به غیر از اینکه برای زمینی دارای کاربری پارکینگ عمومی، اجازه ساخت صادر کرده‌اند؛ به آن سطح اشغال حدود صد در صدی نیز تعلق گرفته است.

سالاری با اشاره به اینکه این ساختمان ازجمله مراکز جاذب سفر جدی در شهر تهران خواهد بود و از اقصی نقاط کشور مراجعه‌کننده خواهد داشت، در انتقاد از عملکرد کمیسیون ماده ۵ گفت: فلسفه تشکیل کمیسیون‌های ماده 5 در کشور و در شهر تهران این است که تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی درباره پروژه‌ها مبتنی بر پیوست‌های مطالعاتی و مطالعات امکان‌سنجی صورت دهند.

 سالاری ادامه داد: فرایند صدور مجوز برای این پروژه نه تنها بدون پیوست‌های مطالعاتی و به ویژه پیوست ترافیکی انجام شده بلکه در فرایند ساخت و ساز برای تامین بخشی از فضاهای مازاد، یکی از طبقات پارکینگ را هم حذف کردند. یعنی قریب به 160 واحد پارکینگ نیز از این پروژه حذف شده است. این درحالی‌ست که به موجب بررسی‌های اولیه انجام شده توسط شهرداری منطقه و مشاور مشخص شده این بنا در کل کمبود پارکینگ دارد. اگر هم این 160 واحد پارکینگ کم نمی‌شد این ساختمان به پارکینگ‌های بسیار بیشتری از آنچه به موجب پروانه ساختمانی باید تامین کند، نیاز داشت.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به بازدید خود از این پروژه گفت: در بازدیدی که ما از این پروژه داشتیم از شهردار منطقه درخواست کردیم تا زمان رفع مشکلات مربوط به حوزه شهرسازی و معماری، اجازه بهره‌برداری از این پروژه را ندهند چون می‌بایست قبل از صدور مجوز بهره‌برداری، پیوست‌های مطالعاتی آن به ویژه پیوست‌های ترافیکی کامل شود و همچنین تاثیری که بهره‌برداری از این مرکز جاذب سفر در این منطقه دارد؛ مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه "مساله دیگری که در فرایند احداث این پروژه از منظر شهرسازی و معماری رعایت نشده موضوع نمای آن است"، اظهار داشت: ساختمان بورس یکی از پروژه‌های مهم متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران و یک ساختمان دولتی شاخص شهر تهران است. می‌توان گفت یکی از المان‌های موثر شهری محسوب می‌شود اما نمای این پروژه تمام شیشه‌ای اجرا شده است. اما اصول و چارچوبی که ما در کمیته‌های نما برای شهرداری تکلیف کردیم تا در فرایند تصویب نمای ساختمان‌ها، به ویژه ساختمان‌های شاخص مانند این پروژه رعایت شود، به هیچ عنوان رعایت نشده است. 

سالاری ادامه داد: موضوع معماری در شهر تهران همواره از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری بوده و ایشان در تمامی دیدارهایی که با مسئولان حوزه شهرسازی و معماری کشور در سطوح مختلف داشته‌اند بر رعایت قواعد و قوانین در خصوص اجرای نمای ساختمان‌ها و شهرسازی و معماری ایرانی - اسلامی تاکید کرده‌اند. در همین راستا از شهردار منطقه درخواست کردیم که در خصوص نمای ساختمان هم اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز