خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس راهور ناجا:

نقاط حادثه‌خیز هنوز اصلاح نشده است

کد خبر : ۶۳۶۷۹۶

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در درون شهرها حدود دو هزار نقطه حادثه خیز و پرحادثه شناسایی شده‌اند، البته برابر قانون در پایان برنامه چهارم اصلاح این موارد باید تمام می‌شد، اما به دلایل مختلفی که وجود دارد به ویژه نبود اعتبارات هنوز این تعداد نقاط حادثه خیز اصلاح نشده و وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار تقی مهری در حاشیه همایش تخصصی روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که می‌‌دانید سه عامل اصلی خودرو، جاده و راننده نقش مهمی در شکل‌گیری تصادفات دارند. ما در حال حاضر براساس آمارهای موجود و هماهنگی‌ای که با وزارت راه به عمل آمده سه هزار و 400 نقطه حادثه خیز و پرحادثه را در سطح کشور مشخص کردیم. در گذشته این تعداد بیشتر بود، اما در حال حاضر کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در درون شهرها نیز حدود دو هزار نقطه حادثه خیز و پرحادثه شناسایی شده‌اند. البته برابر قانون در پایان برنامه چهارم اصلاح این موارد باید تمام می‌شد، اما به دلایل مختلفی که وجود دارد به ویژه نبود اعتبارات هنوز این تعداد نقاط حادثه خیز اصلاح نشده و وجود دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در نوروز سال 97، 20 درصد از جانباختگان در همین نقاط حادثه خیز که از سال‌های گذشته باقی مانده، جان خود را از دست دادند، خاطرنشان کرد: پلیس به صورت کلی با کاهش سرعت در بزرگراه‌ها موافق نیست اما در بعضی از استان‌ها و محورها و حاشیه شهرها که در نزدیکی شهرهاست پلیس نظر موافق در خصوص کاهش سرعت دارد. البته این موضوع باید به صورت محلی و موضعی بین همکاران ما در پلیس راه و راهداری بررسی شده و نقاطی را که لازم است کاهش سرعت در آنها اعمال شود مشخص کنند.

وی در خصوص بیشترین تخلفات در جاده‌ها و معابر نیز تصریح کرد: در معابر شهری براساس آمارها بیش از 80 درصد از تصادفات که منجر به فوت می‌شود مربوط به عابران پیاده و موتورسیکلت سواران است بنابراین همه مسوولان شهری موظفند که در این زمینه دقت بیشتری داشته به ویژه برای ایجاد زیرگذرهای مناسب برای عابران پیاده و تعیین نقاط خاصی برای عبور عابران به ویژه پل‌های مکانیزه می‌تواند در کاهش تلفات موثر باشد.

رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: درخصوص موتورسیکلت‌سواران نیز باید معابر مشخص و ساماندهی شده و آموزش و فرهنگسازی‌های لازم صورت گیرد. پلیس در برخی شهرها مانند تهران بزرگ از سال گذشته آموزش‌های لازم را شروع کرده و برای متخلفین حادثه ساز کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند.

سردار مهری در خصوص بیشترین جرائم در جاده‌ها نیز گفت: همکاران من در پلیس راه با هماهنگی و همکاری وزارت راه و بخشداری‌ها طرحی را تحت عنوان همیاران پلیس و فرهنگ‌یاران ترافیک و راهوران محله که بیشتر در خارج از شهرها هستند به این امور می‌پردازند. 73 درصد از جانباختگان ما در جاده‌های خارج از شهر هستند. در همین دو ماهه اخیر حدود 42 درصد از تصادفات که منجر به فوت شده است شامل عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران بوده‌اند.

وی در خصوص موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: در حال حاضر موتورسیکلت‌های کاربراتوری شماره‌گذاری نمی‌شود و براساس آنچه شورای عالی استاندارد اعلام می‌کند، پلیس موتورسیکلت‌ها را شماره‌گذاری کرده که در حال حاضر این استانداردها برای موتورسیکلت انژکتوری است و ما در حال انجام شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های انژکتوری هستیم.

او همچنین با اشاره به بیشترین تصادفاتی که در تابستان‌ها به وقوع می‌پیوندد، گفت: در تابستان سال گذشته برخی از استان‌ها تا 45 درصد آمار تصادفاتشان به دلیل واژگونی بوده است. توصیه من به همه مردم این است که سفرهای تابستانی را با برنامه انجام داده و از خودروهای خود بازدید فنی داشته، مبدا و مقصد را مشخص و آن را جزو سفر بدانند. پلیس براساس وظایف قانونی‌ای که دارد، بدون اغماض با کسانی که دارای تخلفات حادثه‌ساز باشند برخورد کرده به ویژه با کسانی که دارای دو تخلف حادثه‌ساز همزمان باشند با جدیت بیشتری برخورد می‌کند و آنها را از سفر بازمی‌دارد و خودرو متوقف و به پارکینگ منتقل می‌شود.

سردار مهری در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص حضور حیوانات در خودروها در خیابان‌ها گفت: پلیس موظف است با افرادی که در حین رانندگی حیوانات را در آغوش می‌گیرند برخورد کند. همکاران ما با این افراد برخورد می کنند و همچنین با کسانی که رفتارهای غیرمتعارف داشته و مواد مخدر یا مست کننده استفاده کرده باشند نیز برخورد می‌شود. بنابراین برخورد با کسانی که به صورت هنجارشکنانه در معابر ظاهر می‌شوند از وظیفه اصلی پلیس است و قاطعانه با آنها برخورد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز