خبرگزاری کار ایران

افزایش توان عملیاتی پلیس در گرو ارائه برخی خدمات الکترونیکی

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۱۹۴

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با برشمردن محورهای اساسی مورد توجه در تدوین سند تحول کلانتری و پاسگاه‌ها، بر توسعه همه‌جانبه کلانتری‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار "محمد شرفی" در نشست علمی "کلانتری مطلوب در افق 1404" با اشاره به اینکه در سند تحول کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها 9 محور مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین محورهای این سند، کیفیت نیروی انسانی در کلانتری‌هاست و اینکه یک پلیس برای خدمت در کلانتری و پاسگاه  باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

وی افزود: در کنار مواردی همچون ایجاد انگیزه، مشوق‌های خدمتی و شرایط ضروری برای خدمت مطلوب، بحث آموزش پرسنل نیز به عنوان یکی از محورهای سند تحول مطرح بوده که شامل مهارت‌های حرفه‌ای لازم برای خدمت در کلانتری و پیش‌نیازهای اخلاقی و رفتاری این مشاغل است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا خاطرنشان کرد: محور بعدی مربوط به فن‌آوری و تکنولوژی است که بر اصلاح تجهیزات سخت‌افزاری و توسعه نرم‌افزاری در کلانتری و پاسگاه‌ها با هدف سرعت بخشیدن به ارائه خدمات الکترونیکی و از راه دور، متمرکز است.

وی با بیان اینکه ماموریت‌ها و وظایف کلانتری‌ها شامل دو بخش انجام ماموریت در حوزه‌های انتظامی و ارائه خدمات به شهروندان مراجعه کننده‌ است، گفت: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد، بیشترین توان ماموریتی و وقت پلیس صرف ارائه همین خدمات روزمره به ارباب رجوع می‌شود، از این رو با الکترونیک کردن خدمات و ارائه آنها از راه دور و برون‌سپاری بخشی از خدمات روزمره و غیرراهبردی، می توانیم توان عملیاتی پلیس را تا اندازه قابل توجهی افزایش دهیم.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه  محور بعدی قید شده در سند تحول، حوزه اجتماعی بوده و تاکید آن بر رویکرد ایجابی پلیس و افزایش تعامل با تشکل‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی است، تصریح کرد: اینکه چگونه می‌توان از ظرفیت‌های اجتماعی موجود در راستای تولید و حفظ امنیت پایدار بهره گرفت، یکی از مسایل بنیادینی است که در همین چارچوب مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه پلیس پیشگیری ناجا در این حوزه به خوبی فعال‌ شده‌ و اقدامات و تعاملات گسترده‌ای در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی و گسترش امنیت مردم‌پایه سازمان انجام داده به نحوی که همچنان نیز در حال پیگیری تقویت مشارکت عمومی است، امیدواریم این برنامه موفق به ایجاد تحولی شگرفت در زمینه مشارکت منجر شود.

سردار شرفی خاطرنشان کرد: دیگر محور مورد توجه در سند تحول کلانتری و پاسگاه‌ها، صیانت و سلامت کارکنان یگان‌های انتظامی است که مورد تاکید و توجه جدی مقام معظم رهبری نیز بوده و همین مسئله موجب شده تمرکز پلیس بر رعایت هر چه دقیق‌تر حقوق شهروندی افزایش چشمگیری پیدا کند که گزارش آن در مواقع مختلف به صورت مبسوط ارائه شده است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه پشتیبانی و تامین تجهیزات کلانتری و پاسگاه‌ها از جمله خودرو، امکانات، امور مهندسی و نیز ساخت و معماری یگان‌های انتظامی نیز از دیگر محورهای مورد توجه در این سند است، تصریح کرد: در کلان شهرها یافتن زمین و ساخت و تجهیز کلانتری‌ها یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی پلیس است و این مساله ما را بر آن داشته تا به سوی طراحی و ساخت کلانتری‌های متحرک و دارای قابلیت راه‌اندازی سریع با امکانات کافی و بروز حرکت کنیم، که این طرح شامل واحدهای سیار و نیز واحدهایی با قابلیت نصب سریع هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات اساسی مورد توجه پلیس پیشگیری، مساله ساختار و سازمان در کلانتری‌ها و لزوم ایجاد تغییرات ریشه‌ای در آن است، چراکه بخش بزرگی از نیروهای شاغل در کلانتری می‌توانند با ایجاد دگرگونی در ساختار و سازمان کلانتری با توان بیشتری انجام وظیفه کنند که می‌توان از انرژی آنها بهره بیشتری برد، همچنین اصلاح برخی رویه‌ها به چابکی و ایمنی بیشتر این یگان‌ها کمک خواهد کرد.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه پژوهش و تحقیق نیز جزء محورهای پیش‌بینی شده در سند بوده که تمرکز اصلی آن بر روی مطالعات تطبیقی و بررسی شرایط پلیس در کشورهای گوناگون است، تصریح کرد: در همین راستا و به منظور دریافت نظرات و مشورت با نخبگان علمی کشور و بهره‌برداری از تجارب ارزشمند آنان، همایش‌هایی از جمله همایش کلانتری مطلوب در افق 1404 برنامه‌ریزی شده تا از تفکرات و رویکردهای خارج از مجموعه نیروی انتظامی نیز استفاده و الگویی چندسویه و جامع‌الاطراف برای یگان انتظامی مطلوب طراحی شود.

سردار شرفی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه تمام موارد و محورهای یاد شده در سند تحول کلانتری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، تاکید کرد: تلاش ما بر این است که همه این شاخص‌ها را با دقت و توجهی یکسان پیش برده و شرایطی آرمانی را برای ساختن یک کلانتری و یا پاسگاه مطلوب فراهم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز