خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

"رانت سیاسی" تاثیری در اخذ مجوز برای تاسیس مدرسه ندارد/ شخصیت‌های بانفوذ سیاسی موسس مدارس غیردولتی از سابقه کارِ فرهنگی بسیار قوی برخوردارند

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۸۳۳

معاون وزیر و رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی درباره گروه اولویت دار دریافت مجوز تاسیس مدارس غیردولتی گفت: باید اولویت را به کسی بدهند که دغدغه تعلیم و تربیت دارد مثل فرهنگیان بازنشسته، معلم و کسی که سال‌ها در عرصه تعلیم و تربیت کار کرده است.

"مجتبی زینی وند" معاون وزیر و  رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شرایط احداث مدارس غیردولتی گفت: قانون برای تاسیس یک مدرسه غیردولتی ضوابطی مشخص کرده است. فردی که می‌خواهد مجوز بگیرد، چه یک شخصیت سیاسی، چه یک معلم، کارمند و یا  نیروی آزاد باشد، قانون شرایطی برای او در نظر گرفته است؛ نخست باید دارای مدرک کارشناسی باشد و حداقل دارای سی سال سن بوده، متاهل و همچنین به قوانین جمهوری اسلامی ایران ملتزم و پایبند باشد.

وی ادامه داد: در شورای سیاست گذاری گفتیم، برای این موارد مراتبی را در نظر بگیرند تا اگر کسی برای اخذ مجوز آمد، در مصاحبه‎ای که می‌گیرند، متوجه شوند آن شخص نگاه فرهنگی به احداث مدرسه دارد. درواقع آن فرد باید با دید فرهنگی و دغدغه تعلیم و تربیتی کار مدرسه غیر دولتی را شروع کند، زیرا قرار است، بخشی از وظایف تعلیم و تربیت به این موسس در قالب یک مدرسه غیردولتی واگذار شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ضمن این که هر کس شرایط عادی را داشته باشد، می تواند مجوز مدرسه غیردولتی بگیرد. در شورای سیاستگذاری مصوب و اعلام کردیم حتما باید در استان ها مصاحبه ای انجام شود و افرادی که دغدغه و سابقه تعلیم و تربیت دارند و می توانند به نظام تعلیم و تربیت کمک کنند در اولویت قرار گیرند.

زینی وند در پاسخ به این سوال که در میان شخصیت های سیاسی کسانی هستند که رزومه تعلیم و تربیتی ندارند، اما مدارس غیردولتی احداث کردند مانند برخی اسامی لیستی که در این زمینه منتشر شد، گفت: بسیاری از نام‌ها در آن لیست، اصلا صحت نداشت. البته ما افرادی را داشته‌ایم که شخصیت بانفوذ سیاسی بودند و سابقه کار فرهنگی هم داشته‌اند و اگر بررسی کنید می بینید از سابقه کار فرهنگی بسیار قوی هم برخوردار بودند.

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی تاکید کرد: تاسیس یک مدرسه غیردولتی توسط یک شخص سیاسی غیر پقانونی نیست و این فرد مثل سایرین حق چنین کاری را دارد. واقعیت امر این است که الان تاسیس مدارس غیردولتی به حدی سخت شده و انتظارات مردم از افزایش کیفیت نظام آموزشی بالا رفته که اگر کسی برنامه ریزی فرهنگی و تعلیم و تربیتی درستی نداشته باشد، مدرسه پا نمی‌گیرد.

وی در واکنش به این سوال که برخی افراد ممکن است به واسطه رانتی که دارند وارد این کار شوند، با توجه به اینکه اشاره کردین شرایط سخت شده است؟ گفت: بنده نگفتم سخت شده است؛ گفتم قانون شرایطی را اعلام کرده و یک مصوبه هم شورای سیاستگذاری دارد. شورای سیاست گذاری می‎گوید باید اولویت را به کسی بدهند که دغدغه تعلیم و تربیت دارد مثل فرهنگیان بازنشسته، معلم و کسی که سال‌ها در عرصه تعلیم و تربیت کار کرده است. اگر برای چنین اشخاصی امکان مالی فراهم بود، اولویت با آنهاست.

معاون وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: بر اساس قانون نمی‌توانیم از تقاضای کسی که درخواست تاسیس مدرسه غیردولتی دارد، جلوگیری کنیم. رانت سیاسی هیچ تاثیری ندارد، زیرا لازم است هر کسی که تقاضای احداث مدرسه غیردولتی دارد، فرایند مصاحبه را در شورای نظارت طی کند. استعلام صورت بگیرد، پلیس بین الملل و وزارت اطلاعات نیز استعلام دهند تا در نهایت فضا فراهم شود.

زینی‌‍وند در پاسخ به این سوال که عموما چه کسانی برای مجوز می‌آیند و چند درصد از نظر شما قابل قبول هستند؟ گفت: بیشترین متقاضی برای تاسیس مدرسه غیردولتی فرهنگیان بازنشسته هستند. در برخی مناطق ظرفیت تاسیس مدارس دیگر وجود ندارد و این ظرفیت را پر کرده‌اند. باید اضافه کنم که اختیارِ دادن مجوز به افراد در شورای نظارت استان انجام می‌شود. بنده به عنوان معاون وزیر یا همچنین خود وزیر هم هیچ گونه دخل و تصرفی در این موضوع نداریم. پیش‌تر شورای نظارت منطقه هم می‌توانست مجوز بدهد، ولی مشکلاتی به وجود آمد و افرادی مجوز گرفتند که شاید صلاحیت لازم را نداشتند، از همین رو از زمانی که بنده رئیس سازمان شدم تفویض اختیار را از مناطق گرفتم و به استان‌ها دادم و روند مقداری سختگیرانه‌تر شد.

 وی تصریح کرد: شورای نظارت استان برای مجوز از افراد مصاحبه می‌گیرند و متقاضیان باید شرایط عمومی را داشته باشند و برخی اوقات اقتضائاتی را در نظر می‌گیرند؛ به عنوان مثال نخست باید ظرفیت در منطقه وجود داشته باشد و تاسیس مدرسه جدید باعث تعطیل شدن مدرسه قدیمی نشود، دوم شخص متقاضی کسی باشد که چارچوب‌های قانونی را رعایت کرده باشد.

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در پایان و در پاسخ به این سوال که چند درصد از افراید که درخواست مجوز می‌دهند از میان مردم عادی هستند؟ گفت: ما از همه قشری داریم. البته مستقیما نمی‌دانیم چه کسانی تقاضا می‌دهند، زیرا تقاضاها را به ما مطرح نمی‌کنند بلکه به منطقه و استان‌ها  عنوان می‌کنند. طبق گزارشی که از استان‌ها گرفتیم، بیشترین متقاضی فرهنگیان بازنشسته هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز