خبرگزاری کار ایران

بررسی جزئیات طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه سوخت‌های زیستی

asdasd
کد خبر : ۸۸۴۰۲۱

اعضای شورای شهر تهران جزئیات طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه سوخت‌های زیستی را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان دویست و چهارمین جلسه شورای شهر تهران بررسی جزئیات طرح" الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه سوخت های زیستی" در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت.

شینا انصاری (مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران) درباره این طرح گفت: در این طرح مسئولیت هایی بر عهده شهرداری تهران گذاشته شد که با قوانین و اسنادبالادستی که در حوزه پسماندهای روغنی وجود دارد در تعارض است. در این طرح اشاره شده است که شهرداری تهران لایحه مدیریت یکپارچه برای مدیریت پسماندهای روغنی را ارائه کند. در حالی که پسماندهای روغنی جزو پسماندهای  ویژه محسوب می شوند و مطابق با ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، مسئولیت پسماندهای ویژه برعهده تولید کننده آن است. 

او ادامه داد: بنابراین ارائه یک طرح یکپارچه برای مدیریت این پسماندها بر عهده شهرداری تهران نیست. 

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ضمن انتقاد از شهرداری تهران گفت: وقتی شهرداری در زمان طرح موضوع حضور ندارد و نظرات خود را مطرح نمی کند و دفاعیاتی ندارد، این مسائل رخ می دهد. 

او ادامه داد: براساس ماده ۳، مستند به ماده ۲ ماده ۵۵ سال سوم شهرداری تهران مکلف است با همکاری وزارت صنعت و معدن ترتیبی اتخاذ نماید.یعنی از وزارت صنعت ومعدن می خواهد تسهیلات را فراهم کند تا دو درصد حمل و نقل عمومی را به خود اختصاص دهد.  در پاراگراف دوم این طرح ذکر شده است که شهرداری تهران مکلف است لایحه مکان یابی  و توسعه جایگاه ها با استناد به مصوبه ستاد هماهنگی توسعه و ساماندهی و با توجه به آنکه ساماندهی و توسعه است، شهرداری لایحه مکان یابی و توسعه جایگاه ها را از طریق شورای استان ها تنظیم کند و سپس به مجلس بفرستد.

نوری ادامه داد: حتی در ماده ۸ این طرح ذکر شده است که شهرداری تهران مکلف است با همکای وزارت جهاد سازمان محیط زیست و وزارت نیرو نسبت به مطالعه و الگوی کشت سازگار اقدام کند. در واقع اولا باید مطالعه و دوما مشارکت کند و به نوعی وزارت جهاد را ملزم کند که راجع به این گونه های بومی مقاوم به خشکی با کاربرد صنعتی باید مطالعه کنید. 

ماده یک طرح" الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه سوخت های زیستی" با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.

سپس ماده دو این طرح که شهرداری را مکلف به ارائه لایحه پیشنهادی در خصوص سیاست های تشویقی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در بخش تولید و توزیع سوخت های جایگزین از منابع پسماند و غیرخوراکی را تنظیم کند، مورد بررسی قرار گرفت.

سیدحسن رسولی خواستار حذف ماده ۲ این طرح شد و گفت: در این ماده شهرداری تهران مکلف شده لایحه پیشنهادی درباره "سیاست های تشویقی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بخش تولید و توزیع سوخت های جایگزین از محل پسماند و مواد غیرخوراکی" را تنظیم و برای تصویب به شورای شهر تهران ارسال کند. در زمان بررسی کلیات این طرح اعلام کردم این الزام خارج از وظایف ذاتی شهرداری تهران است.

وی ادامه داد: آنچه پیشنهاددهندگان طرح به دنبال آن هستند در یکی از معاونت های وزارت نیرو پیگیری می شود. در صورتی که ما شهرداری را ملزم به ارائه کنیم شهرداری ناچار است لایحه ای با محوریت از پیش هدایت شده تهیه کند که با وظایف ذاتی شهرداری تهران مغایرت دارد. هیچ دستگاه متولی از جمله وزارت نیرو شرکت پالایش و پخش نیز چنین تقاضایی از دستگاه ورشکسته شهرداری تهران ندارد. 

خرانه دار شورای شهر خطاب به اعضای شورای شهر تهران، تاکید کرد: چرا وظایفی را به شهرداری تحمیل کنیم که برای انجام این ماموریت در خارج از شهرداری در بدنه دولت منابع، امکانات و مسئولیت آن جانمایی شده است. در قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه تمام سازوکارهای تشویقی برای تولیدکنندگان، سرمایه گذاران، طراحان و مجریان اجرای پروژه‌های انرژی های نو به صورت دقیق تعریف شده است. اگر به استاد بالادستی مراجعه می شد قطعا نیازی به ارائه این طرح نبود.

اعضای شورای شهر تهران به ماده دو این طرح رای مثبت دادند. همچنین ماده سه، چهار، پنج، شش و هفت این طرح نیز بدون ارائه پیشنهاد اعضای شورای شهر به رای گذاشته شد و به تصویب رسید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز