خبرگزاری کار ایران

یک فعال حقوق کودکان کار و خیابان:

نمایش کودکان کار در رستوران‌‌های لوکس، سوءتغذیه آنان را چاره نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۸۸

چکیده: «شهرداری تهران در حالی قصد دارد تا به مناسبت نخستین هفته رستوران گردی، کودکان کار و خیابان را برای یک وعده غذا میهمان «رستوران‌های لوکس» کند که هم‌اکنون بخش قابل توجهی از همین کودکان یا توسط پیمانکاران بازیافت شهرداری به جمع آوری زباله مشغولند و یا در حین انجام کار روزانه در خیابان از سوی ماموران مبارزه با سد معبر مورد خشونت واقع می‌شوند.»

یک فعال حقوق کودکان کار و خیابان گفت: شهرداری تهران در حالی قصد دارد تا به مناسبت نخستین هفته رستوران گردی، کودکان کار و خیابان را برای یک وعده غذا میهمان «رستوران‌های لوکس» کند که هم‌اکنون بخش قابل توجهی از همین کودکان یا توسط پیمانکاران بازیافت شهرداری به جمع آوری زباله مشغولند و یا در حین انجام کار روزانه در خیابان از سوی ماموران مبارزه با سد معبر مورد خشونت واقع می‌شوند.

«حمیدرضا واشقانی» از رفتار دوگانه شهرداری تهران در مواجه با پدیده کار کودکان انتقاد کرد و یادآور شد: از آنجا که پدیده کار کودک زاییده تحمیل شرایط نامطلوب اقتصادی به اقشار آسیب پذیر جامعه است، انتظار می‌رود که نهادهای دولتی یا شبه دولتی در قبال این آسیب اجتماعی رویکرد منسجم و مسئولانه‌ای اتخاذ و از حرکت‌های تبلیغاتی پرهیز کنند.

به گفته این فعال حقوق کودکان کار، تامین یک وعده غذای روزانه این کودکان طی سال، آنهم در رستوران‌های لوکس پایتخت نه پاسخگوی نیاز غذایی کودکان کار و خیابان است که عمدتا سوءتغذیه دارند و نه با استخدام غیر مستقیم گروهی از این کودکان به عنوان زباله گرد یا برخورد خشن با آن‌ها به عنوان عامل انسداد معابر عمومی شهری همخوانی دارد.

این فعال حقوق کار کودک در ادامه در خصوص دوگانه بودن سیاست شهرداری تهران در قبال کودکان کار و خیابان به اظهارت اخیر معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران استناد کرد و افزود: این مقام مسئول در بخشی از اظهارات خود از تلاش شهردای برای ایجاد محیط‌های کار ویژه کودکان کار و خیابان خبر داده بود که صحت این مسئله به مفهوم آن است که شهرداری تهران بدون توجه به منع قانونی، در صدد رسمیت دادن به کار کودکان است.

واشقانی بر ضرورت تقویت و احیای مسئولیت اجتماعی در بخش خصوصی کشور تاکید کرد و در عین حال یادآور شد: مشارکت و فعالیت بخش خصوصی به شیوه پیشنهادی معاون شهرداری تهران از آنجا که فاقد پیوستگی و استمرار است، جنبه تبلیغاتی و نمایشی دارد و نمی‌تواند به تقویت یا احیا مسئولیت اجتماعی منجر شود.

واشقانی در ادامه با یادآوری اینکه محو اشتغال کودکان نیازمند تغییر قوانین تسهیل کننده کار کودکان است، افزود: بخش خصوصی بیش از آنکه بخواهد در فعالیت‌های انسان‌دوستانه مشارکت کند باید بیاموزد تا در مناسبات اقتصادی کرامت انسانی را رعایت کند و به نام افزایش هزینه از تعهدات بیمه‌ای، مزدی و یا مالیاتی فرار نکند.

وی بابیان اینکه وظیفه ایجاد این بستر برعهده دولت و نهادهای شبه دولتی است، افزود: در این صورت است که می‌توانیم شاهد اصلاح قوانینی باشیم که به نام حمایت از سرمایه و اشتغال باعثنادیده گرفته شدن حقوق انسان‌ها و به ویژه کودکان می‌شوند.

به گزارش ایلنا، سه شنبه هفته گذشته(۳۰ مهرماه) «رضا جهانگیری‌فرد»، معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در یک نشست خبری بابیان اینکه از ۴ آبان‌ماه لغایت ۱۰ آبان‌ماه هفته رستوران گردی نامگذاری شده است گفته بود: کودکان کار شهر تهران پنجم آبان‌ماه؛ در دومین روز از هفته رستوران گردی میهمان رستوان‌های شیک شهر تهران می‌شوند.

این مقام مسئول شهرداری تهران همچنین در این نشست گفته بود: به دنبال آن هستیم تا این کودکان توسط سازمان‌های مردم نهاد حمایت شوند، همچنین محیط‌های کار خارج از خیابان‌ برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز