خبرگزاری کار ایران

دبیر اتحادیه زنان کارگر استان فارس طرح کرد:

انتقاد از تبعیض جنسیتی در بازار کار ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۴۵۷

چکیده: مشکل دیگری که کارگران زن با آن روبرو هستند توقعات برخی کارفرماهاست که به دور از معیارهای اخلاقی و دینی است و بسیاری از زنان کارگر را وادار به ترک شغل خود می‌کند.

یک فعال حقوق صنفی زنان کارگر در استان فارس گفت: نسبت دستمزد زنان کارگر نسبت به مردان یک سوم و در بهترین حالت دو سوم است.

«فاطمه درویش» دبیر اتحادیه زنان کارگر استان فارس در این باره به ایلنا گفت: نگاه جنسیتی همواره در بازار کار وجود دارد به گونه‌ای که یک کارگر مرد بی‌مسئولیت به یک کارگر زن مسئول ترجیح داده می‌شود.

وی ادامه داد: زنان شاغل به دلیل وظایفی که در خانواده نیز به دوش دارند بدون استفاده از مهد کودک نزدیک به محل کار، مرخصی و زایمان و شیر دهی و… با مشکلات بسیاری روبرو می شوند، در حالی که دولت می‌تواند با ایجاد مهد کودک در نزدیک کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و همین طور پرداخت حقوق زنان در دوران مرخصی زایمان این شرایط دشوار را از بین ببرد.

دبیر اتحادیه زنان کارگر استان فارس گفت: گاهی کارفرما برای فرار از بیمه کارگر، او را از بازرس پنهان می‌کند و یا پس از آنکه بازرس دستور به بیمه کردن کارگر می‌دهد او را اخراج می‌کند.

او در این باره افزود:. با وضعیت اقتصادی موجود و مشکلاتی که برای تولید کنندگان و کارفرمایان وجود دارد این موارد بیشتر نیز شده است.

درویش در ادامه این گفتگو به مشکل دیگری که گریبان‌گیر زنان در بازار کار می‌شود اشاره کرد و گفت: مشکل دیگری که کارگران زن با آن روبرو هستند توقعات برخی کارفرماهاست که به دور از معیارهای اخلاقی و دینی است و بسیاری از زنان کارگر را وادار به ترک شغل خود می‌کند.

درویش ادامه داد: ایمنی و بهد اشت زنان در محیط کار مسئله مهم دیگری است که مغفول مانده. شاید وضعیت بهداشتی محل کار برای آقایان مشکل زیادی پیش نیاورد؛ اما در مورد خانم‌ها این گونه نیست. در برخی کارگاه‌ها سرویس بهداشتی؛ رختکن؛ محل استراحت؛ و حتی غذاخوری یک جاست. من موردی را دیدم که در انتهای روشویی موکت انداخته بودند تا خانم‌ها در آنجا استراحت کنند و غذایشان را بخورند ویک چوب لباس هم آنجا به عنوان رختکن گذاشته بودند. اینگونه موارد می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت بانوان ایجاد کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز